بهترین مولتی ویتامین برای زنان بالای 40 سال چیست؟

به طور کلی، زنان با رژیم غذایی متعادل می توانند به اندازه کافی نیازهای ویتامین و مواد معدنی خود را تامین کنند. با این حال، مصرف مکمل های دارویی و قرص ویتامین زنان در افراد بالای ۴۰ سال ممکن است در برخی موارد ضروری و الزامی باشد. زنان در طول مراحل خاصی از زندگی، مانند بارداری ، پریودی یا یائسگی باید برای درمان کمبود عناصر ضروری مورد نیاز بدن خود از انواع مولتی ویتامین ها و مکمل های غذایی استفاده نمایند. همچنین برخی از افراد در برهه ای مجبور شوند به خاطر درمان بیماری یا افزایش سلامت خود رژیم غذایی را دنبال  کنند و از گروه های غذایی خاصی به صورت محدود استفاده نمایند. در این هنگام پزشکان و متخصصان تغذیه برای جلوگیری از سوء تغدیه و کاهش جذب عناصر ضروری بدن توصیه میکنند که فرد از مکمل های غذایی استفاده کند.

آیا مصرف مولتی ویتامین و قرص ویتامین برای زنان بالای 40 سال مفید است؟

مطالعات زیادی در زمینه اثر بخشی و کارایی مولتی ویتامین‌ها توسط مجموعه های داروسازی و پزشکی انجام شده تا تاثیر آنها را بر روی افراد مختلف به ویژه زنان ارزیابی ‌کنند. مصرف مکمل های دارویی و غذایی دارای پیامدهای مثبت فراوانی بر روی سلامتی زنان بالای 40 سال دارد.  در این بین رژیم غذایی و سبک زندگی افراد عنصر اصلی و تعیین کننده میزان دوز مصرفی مولتی ویتامین ها است تا کمبود ویتامین و مواد معدنی جمعیت های مختلفی از زنان را رفع نماید.

مولتی ویتامین‌ و قرص ویتامین زنان معمولاً  دارای دوز و مقدار مصرف روزانه توصیه شده است تا عوارض جانبی خاصی  را برای زنان ایجاد نکند. همچنین در برخی موارد عناصر مورد نیاز بدن یک زن با مردان بسیار متفاوت است به طوری که بعضی از مواد مغذی اهمیت بیشتری برای زنان دارد. عناصری همچون آهن، کلسیم و ویتامین D، فولات، کولین، ید و DHA برای بدن زنان بسیار ضروری و حیاتی می باشد.

بنابراین در جهت درمان کمبود عناصر مغذی سلول های بدن زنان و حمایت از بارداری سالم یا پر کردن شکاف در رژیم غذایی همواره باید به دنبال مولتی ویتامین مخصوص زنان باشید که بر اساس سن، سطح فعالیت ، سطح مواد مغذی طراحی و تولید شده است.

همچنین مطالعات علمی نشان می دهد که زنان بالای 40 سال به مرور زمان  برخی از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن خود را از دست می دهند. از سوی دیگر  افزایش مصرف برخی غذاها ممکن است به این امر کمک کند،  بنابراین مصرف مولتی ویتامین ها یک راه حل منطقی و قابل  اطمینان برای دریافت مواد مغذی مناسب هستند. ارزش این قرص ویتامین برای زنان زمانی مسجل می شود که فرد در زمان هایی مانند قاعدگی، بارداری، شیردهی و یائسگی که نیاز به تغذیه مناسب تر دارد.

 

مواد مغذی ضروری برای زنان بالای 40 سال

مصرف برخی از مواد و عناصر غذایی برای زنان بالای 40 سال بسیار مهم و ضروری است به طوری که کمبود این مواد مغذی در بدن می تواند منشا بروز بسیاری از بیماری های خطرناک باشد و در نهایت سلامت افراد را به خطر بیندازد.

·         آهن

آهن یکی از مواد مغذی مهم  و مورد نیاز برای گردش خون و ایجاد گلبول های قرمز در بدن انسان به ویژه بانوان است. در حالی که با افزایش سن نیاز بدن به آهن کاهش می یابد، زنان، به ویژه آنهایی که در مراحل قبل از یائسگی هستند، مستعد ابتلا به کم خونی فقر آهن قرار می گیرند. ، بنابراین بانوان بالای 40 سال باید کمبود  آهن دریافتی خود را از طریق مولتی ویتامین ها جبران کنند.

قرص آیزن آپوویتال

 

مصرف قرص آهن آیزن آپوویتال

 

·       پروتئین

پروتئین یک درشت مغذی مهم است که سلول های مختلف  در بدن برای انجام وظایف متعدد خود به آن نیاز دارند. این عنصر  به ساخت و ترمیم عضلات و تقویت استخوان ها کمک می کند و موجب ارتقا سطح ایمنی و سلامت بدن می شود. مطالعات علمی نشان می دهد که زنان مسن باید از رژیم غذایی حاوی 29 درصد پروتئین بیشتر سود ببرند.

·       کلسیم

کلسیم یک ماده مغذی کلیدی برای افراد مسن، به ویژه زنان در 40 سالگی است که موجب  حفظ  سلامت استخوان های بدن می شود. مطالعات نشان می دهد با افزایش سن زنان بیشتر از سایر مردان در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار می گیرند.  زیرا یائسگی بر تراکم استخوان زنان تأثیر بسیار زیادی می گذارد، بنابراین آنها باید دریافت کلسیم خود را در این دوره  افزایش دهند.

مولتی ویتامین کلسیم سیترات

مصرف قرص کلسیم سیترات یوروویتال

 

·       ویتامین D

ویتامین D فرایند جذب کلسیم و فسفر را تنظیم نموده و عملکرد طبیعی سیستم ایمنی را به میزان قابل توجهی تسهیل می کند. وجود این ویتامین همانند کلسیم، برای رشد و نمو استخوان ها و دندان ها بسیار ضروری و مهم است . در نتیجه مصرف قرص ویتامین D می تواند در برابر آسیب های ناشی از افزایش سن  به زنان کمک کند.

کلسیم و ویتامین D

قرص کلسیم 600 و ویتامین D آلفا ویتامینز 

 

·       ویتامین‌های B کمپلکس

گروه ویتامین‌های B شرایطی را فراهم می‌کنند تا فرآیندهای سلولی و اندام‌های بدن شما به خوبی وظایف خود را انجام دهند. مصرف روزانه ویتامین B می تواند میزان آتروفی مغز را در افراد مسن با اختلال شناختی خفیف کاهش دهد. مطالعات علمی نشان می دهد که نیکوتین آمید ریبوزید (NR) کلرید، شکل تجاری موجود از ویتامین B-3، یک آنزیم کلیدی در سلول ها را تقویت می کند و  می تواند روند پیری را کاهش دهد.

ویتامین سی و ب کمپلکس

 

قرص ویتامین ب کمپلکس سی ویتامین هاوس

·       اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 فواید زیادی برای سلامتی بدن دارند و حتی اثرات منفی ناشی از پیری ، بیماری قلبی و زوال عقلی را کاهش می دهند. همچنین این عنصر با  افزایش سطح لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا کلسترول خوب در بدن می تواند  خطر سکته مغزی  را در افراد بالای 40 سال به میزان بسیار زیادی کاهش دهد.

امگازون هلث اید

قرص امگازون هلث اید

 

·       منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی کلیدی در بئن انسان است  که رگ‌های خونی را گشاد می‌کند و از اسپاسم عضلات قلبی و دیواره رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند . این ماده معدنی می تواند  لخته‌های خون را از بین ببرد و در نتیجه از وقوع حملات قلبی و مغزی پیشگیری نماید.  مطالعات علمی  نشان می دهد که منیزیم به تثبیت فشار خون کمک می کند و در افراد مختلف  به ویژه برای زنان بالای 40 سال که در معرض خطر فشار خون بالا هستند، از  بروز مشکلات قلبی و عروقی جلوگیری می کند.

قرص بیومگنلیت

بیومگنلیت منیزیم سیترات 

مصرف قرص ویتامین توسط کدام بانوان ضروری و اجتناب ناپدیر است؟

زنان برخلاف مردان از دوره های مختلف سنی و شرایط جسمانی متغییر برخوردار هستند به همین خاطر مصرف برخی از مکمل های غذایی و مولتی ویتامین ها در دوره خاصی از عمر زنان امری اجتناب ناپذیر است .

·       کسانی که رژیم غذایی محدود دارند

اگر شما جزو افرادی هستید که  از رژیم غذایی پیروی می کنید و باید طبق دستور پزشک گروه های غذایی خاصی را محدود کنید، مصرف برخی  مولتی ویتامین  و قرص ویتامین زنان برای شما امری ضروری و پر اهمیت است . افرادی که از  رژیم های گیاهخواری و وگان پیروی می کنند باید از مکمل های دارویی و غذایی حاوی کلسیم، ویتامین D، B12، روی، آهن و ید استفاده کنند.

·       کسانی که برای باردار شدن اقدام می کنند

پزشکان تغذیه برای سلامتی مادر و جنین توصیه می کنند که فرد قبل از اقدام به بارداری باید به طور متوسط روزانه 400 میکروگرم اسید فولیک مصرف کند تا از نقایص مادرزادی عصبی در نوزاد جلوگیری شود.

·       زنان باردار

در دوران  بارداری بدن مادر به خاطر شرایط خاصی که سپری می کند نیاز به مواد مغذی بیشتر را احساس می نماید.  اما متاسفانه  بسیاری از افراد باردار و شیرده توصیه های مربوط به گروه های غذایی خاص و مواد مغذی خاص را رعایت نمی کنند. اما پزشکان تغذیه مصرف روزانه حداقل یک نوع قرص ویتامین در دوران بارداری را به این افراد توصیه می کنند. متخصصان زنان و زایمان توصیه می کنند که زنان در دوران بارداری باید روزانه یک ویتامین مخصوص دوران بارداری با 400 میکروگرم اسید فولیک را  مصرف کنند.

·       افراد مسن

با افزایش سن، جذب برخی مواد مغذی مانند B12 و ویتامین D دشوارتر می شود. علاوه بر این، افراد بالای 70 سال برای حمایت از سلامت استخوان ها به کلسیم و ویتامین D بیشتری نیاز دارند. در حالی که می توانید این مواد مغذی را از غذا دریافت کنید، در برخی موارد ممکن است مصرف مکمل ضروری باشد.

·       افرادی که جذب ضعیفی دارند

برخی از شرایط پزشکی می تواند  توانایی جذب مواد مغذی در بدن انسان را کاهش دهد، بنابراین ممکن است فرد براب تامین عناصر مورد نیاز بدن خود از انواع مکمل های دارویی و غذایی  استفاده کند. شرایطی چون مشکلات گوارشی، ابتلا به بیماری های باعث استفراغ یا اسهال شدید و مداوم می شوند، جراحی هایی که وضعیت دستگاه گوارش را تغییر می دهند ، اعتیاد به الکل و مصرف داروهای خاص ممکن است فرایند جذب عناصر مغذی و انواع ویتامین را با مشکل مواجه نماید.

بهترین مولتی ویتامین برای زنان

دریافت مواد مغذی از طریق غذا همیشه ایده آل است، اما یک مولتی ویتامین می تواند به عنوان یک بیمه نامه عمل کند تا اطمینان حاصل شود که شما دچار کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی خود نشوید. بدن یک زن در طول عمر به انواع مواد مغذی حیاتی نیاز دارد. همانطور که او در مراحل مختلف زندگی مانند بارداری، پس از زایمان، پیش از یائسگی و یائسگی گذر می کند، نیازهای تغذیه او نیز به تکامل و تغییر ادامه می دهد.

حتی یک رژیم غذایی مغذی پر از سبزیجات و میوه‌های خوشمزه ممکن است نیاز به مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی خاصی داشته باشد. عواملی مانند آلرژی، محدودیت های غذایی و شرایط پزشکی می توانند بر نحوه و آنچه که از طریق غذا و خوردن دریافت می کنید، تأثیر زیادی بگذارد.

در این حالت مصرف مولتی ویتامین ها توسط زنانی که به طور مزمن از کمبود مواد مغذی رنج می برند،امری حیاتی است. در واقع، تحقیقات اخیر نشان داده است که مصرف  مولتی ویتامین ها می تواند سلامت و وضعیت جسمانی افراد مسن را  بهبود بخشد.

انتخاب های ما برای بهترین مولتی ویتامین برای زنان:

بهترین مولتی ویتامین برای زنان بالای 40 سال: Megafood با مصرف یک دوز به صورت روزانه

بهترین مولتی ویتامین برای زنان بالای 50 سال: مولتی ویتامین زنانه Thorne 50+

بهترین مولتی ویتامین برای زنان بالای 60 سال:  SmartyPants Masters Formula Women 50+

بهترین مولتی ویتامین زنانه برای معده های حساس: فصل جدید مولتی زنانه پیشرفته

بهترین مولتی ویتامین زنانه اقتصادی: ویتامین های روزانه قرن 21

بهترین مولتی ویتامین زنانه Gummy:  OLLY The Perfect Women’s Multi

یک مولتی ویتامین کامل زنانه برای مصرف روزانه : مولتی ویتامین زنانه بدون گلوتن

بهترین مولتی ویتامین زنانه ارگانیک:  Garden of Life myKind Organics

بهترین مولتی ویتامین زنانه قبل از تولد: فرمول پریناتال + پرستاری کلر لبز

بهترین مولتی ویتامین برای زنان 20 و 30 ساله: Ritual’s Essential for Women Multivitamin 18+

بهترین مولتی ویتامین برای زنان در بازار

مولتی ویتامین ها جایگزین مناسبی برای داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل نیستند. با این حال، آنها می توانند به حمایت از سلامت کلی یک زن کمک کنند. بنابراین آن ها باید بفهمند چرا به مولتی ویتامین نیاز داشته دارند؟، چگونه بهترین مولتی ویتامین را برای تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن در مراحل مختلف زندگی انتخاب کنند؟ چه چیزی را در مکمل ویتامین و مواد معدنی باید جستجو کنند.

·       Garden of Life

مولتی ویتامین زنانه Garden of Life فاقد مواد مصنوعی است و حاوی مقادیری از مواد مغذی است که برای سلامت  زنان اهمیت دارد.  این کپسول فاقد گلوتن است و فرمول آن شامل فولات، کلسیم، منیزیم، ویتامین های A، C، D3، E و بی کمپلکس می باشد .

  • Garden of Life Code Vitamin for Women

این کپسول یک ویتامین گیاهی بوده و حاوی پروبیوتیک ها و آنزیم های مختلف می باشد که به هضم غذا کمک می کند. دو عیب این قرص ویتامین برای زنان   اندازه بسیار  بزرگ و مقدار دوز مصرفی آن است که باید روزانه چهار دوز از آن را مصرف کنید. بنابراین کسانی که در بلعیدن قرص های بزرگ مشکل دارند، احتمالا باید مکمل دیگری را برای رفع نیاز مواد مغذی بدن خود انتخاب کنند.

·       Optimum Nutrition Opti Women

این قرص ویتامین زنان به عنوان بهترین مولتی ویتامین برای زنان فعال و ورزشکار توصیه می شود که شامل 23 ماده مغذی ضروری و 17 ماده معدنی ویژه است. فعالیت بدنی منظم می تواند بر سطوح ویتامین و مواد معدنی شما تأثیر بگذارد . زنانی که به طور منظم ورزش می کنند، به ویژه آنهایی که کاردیو انجام می دهند، بیشتر در معرض کمبود آهن هستند . یک مطالعات انجام شده  در سال 2017 از سوی موسسه بین المللی سلامت نشان می دهد که برخی از زنان دچار کمبود فولات، ویتامین B6 و ویتامین B12 هستند.

همچنین این مطالعات نشان می دهد که اگر سطح ویتامین‌های B و فولات شما، به‌ویژه، به اندازه نباشد، می‌تواند عملکرد ورزشی شما را مختل کند و خستگی، خطر آسیب‌دیدگی و توانایی تمرکز را افزایش دهد. بنابراین مصرف مولتی ویتامین Optimum Nutrition Opti-Women به زنان ورزشکار و فعال کمک می کند تا  مواد مغذی کافی برای حفظ سلامت و قوی نگه داشتن بدن فعال خود را به دست آورند.

·       Opti-Women

فرمول Opti-Women درجه C را از Labdoor دریافت کرد ، به این دلیل که مقدار ویتامین‌ها در فرمول آزمایش شده با برچسب متفاوت بود. با این حال این مولتی ویتامین حاوی مقادیر زیادی از ویتامین A، ویتامین C، کلسیم، منیزیم، ویتامین D و B کمپلکس است.

  • Nature Made Multi for Her

Nature Made Multi for Her  حاوی مقادیر بسیار بالای از کلسیم، اسید فولیک، آهن و ویتامین D است. همچنین این قرص حاوی 23 ماده مغذی می باشد که مقدار توصیه شده روزانه آهن ، کلسیم و اسید فولیک برای زنان باردار  را به صورت روزانه تامین می کند.  Nature Made Multi for Her حاوی تمام مواد مغذی اصلی حیاتی برای سلامت زنان است  به طوری که آن را به عنوان مکمل های غذایی پرمصرف در دوران بارداری معرفی می کنند.

·       Ritual Essential for Women

این مکمل غذایی فاقد وگان، گلوتن و آلرژن اصلی است که بر سلامت مغز، سلامت استخوان ها، خون سازی و حمایت آنتی اکسیدانی تمرکز دارد. این قرص ویتامین زنان ک املا گیاهی است و زنجیره تامین قابل مشاهده ای از مواد تشکیل دهنده را ترسیم می کند تا بدانید چه چیزی مصرف می کنید. مکمل‌های Ritual برای تقویت سلامت مغز و استخوان، تقویت تشکیل گلبول‌های قرمز خون و حمایت آنتی‌اکسیدانی با ویتامین E طراحی شده‌اند .

کلام آخر

مصرف یک مولتی ویتامین به صورت روزانه ممکن است مشکلات ناشی از بدن مواد مغذی در بدن را به طور کامل رفع کند. اما مصرف بیش از حد آن می تواند خطرات بسیار زیادی را برای فرد به  همراه داشته باشد و در نتیجه سلامت فرد دچار مشکل شود. کلسیم اضافی ممکن است خطر تشکیل سنگ ادراری را در برخی افراد افزایش دهد، در حالی که مصرف بیش از حد ویتامین A ممکن است نقایص مادرزادی و آسیب کبدی را افزایش دهد. ویتامین C فراوان می تواند باعث گرفتگی عضلات، اسهال و حالت تهوع شود.

از سوی دیگر کسانی که از رژیم غذایی متعادل استفاده می کنند و از  رژیم غذایی متعادل و متنوعی برخوردار هستند، احتمالاً به مولتی ویتامین نیاز ندارند. با این حال اگر در مرحله ای از زندگی هستید که وارد چهارمین دهه زندگی خود می شوید بهتر است با مشورت پزشک مصرف یک مولتی ویتامین خاص را شروع کنید . مصرف قرص ویتامین زنان  به شما کمک می کند تا در سنین بالا از سلامت بالاتری برخوردار باشید.