بهترین دارو برای کیست تخمدان

داروی کیست تخمدان چیست؟ همانطور که می دانید کیست تخمدان یا کیست پلی کستیک به عنوان یک اختلال هورمونی به شمار می رود که علائم متعددی را به دنبال دارد. افرادی که به این بیماری دچار می شوند همیشه به دنبال بهترین دارو کیست تخمدان هستند.

از نظر برخی افراد بهترین دارو کیست تخمدان ضد بارداری ها می باشند. این محصولات حاوی دو هورمون پرستروژن و استروژن است که باعث متعادل سازی هورمون های بدن خانم می شود که این عملکرد باعث می شود بیشتر علائم کیست تخمدان کاهش پیدا کند. اما این سوال هنوز پابرجاست که بهترین قرص و داروی کیست تخمدان کدام است. سندروم کیست تخمدان به عنوان یک اختلال اندوکرینی به شمار می رود که از میان هر 10 زن یکی از آن ها در سن بلوغ به این سندروم دچار می شوند. درباره سیستم اندوکرینی باید بگوییم که این سیستم شامل غده ها و ترشحات هورمونی معمولی مانند استروژن و پرستروژن می شود.

خانم هایی که به بیماری کیست تخمدان مبتلا هستند امکان دارد نتوانند فرایند تخمک گذاری را انجام دهند. در این موارد کیست تخمدان به عنوان عامل اصلی ناباروری شناخته می شود.

 

درمان کیست تخمدان

حقایقی درباره کیست تخمدان

سندروم کیست تخمدان را در دنیای پزشکی با علامت اختصاری PCOS – می شناسند. این بیماری بر اثر عدم تعادل هورمونی به وجود می آید و 5 تا 20 درصد از خانم ها در سنین باروری به لین اختلال دچار می شوند.

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چرا این بیماری را با نام پلی کیستیک می شناسند؟ به این دلیل که اغلب در یک تخمدان چند کیست کوچک به وجود می آید. این کیست ها در اکثر موارد خطرناک نیستند اما باعث بر هم خوردن تعادل هورمون های ایتروژن و پروستروژن می شوند.

همانطور که می دانید به شکل طبیعی در بدن زنان میزان کمی هورمون مردانه یا تستوسترون وجود دارد که با ایجاد این کیست ها درصد این هورمون از سطح طبیعی خود در تخمدان ها بیشتر می شود. در حقیقت بالا رفتن سطح هورمون مردانه در بدن زنان باعث می شود که برنامه تخمک گذاری دقیق در طی برنامه دقیق ماهیانه به وجود نیاید.

عدم تعادل هورمونی که بر اثر این بیماری به وجود می آید باعث می شود که باروری، پروسه عادت ماهیانه و ظاهر افراد تحت تاثیر قرار بگیرد. عوامل مختلفی نظیر استرس های طولانی مدت، ژنتیک و رژیم غذایی نامناسب می توانند باعث به وجود آمدن این بیماری شوند.

انواع مختلف داروی کیست تخمدان

قرص های ضد بارداری: قرص های ضد بارداری به عنوان داروی کیست تخمدان شناخته می شوند. ساختار قرص های ضد بارداری به گونه ای است که از دو هورمون تشکیل شده است. این هورمون ها به شکل معمول استروژن هستند و یک شکل مصنوعی از پروژسترون با عنوان پروژستین می باشند. این قرص ها به شکل ترکیبی هستند و این امکان را دارند که با افزایش سطح استروژن در زنان و کاهش میزان ترشح تستوسترون عملکرد بدن را تنظیم کرده و موجب کنترل برخی اختلالات هورمونی شوند. با توجه به اینکه قرص های ضد بارداری از ترکیب دو هورمون ساخته شده اند و این قابلیت را دارند که برخی مسائل مربوط به هورمون ها را تنظیم کنند اما برخی از پزشکان تمایل به تجویز آن ها ندارند.

بهترین قرص برای درمان کیست تخمدان چیست؟

بهترین دارو برای درمان کیست تخمدان چیست؟ همانطور که قبلا اشاره کردیم در قرص های ضد بارداری هورمون هایی وجود دارد که مانع تخمک گذاری می شوند و می توانند به میزان زیادی سطح هورمون های زنانه را افزایش دهند. شیوه عملکرد قرص های ضد بارداری ترکیبی به یک شکل است.

این قرص ها به عنوان یک مانع برای آزاد سازی تخمک ها از تخمدان ها می شوند که همین امر موجب جلوگیری از بارداری می شود. قرص های ضد بارداری باعث می شوند که مخاط گردنه رحم ضخیم تر شود در این موقعیت اگر تخمدان ها تخمی را آزاد کنند این مخاط ضخیم باعث جلوگیری از بارداری می شود.

هورمون های مشابه که باعث جلوگیری از تخمک گذاری می شوند این قابلت را دارند که سطح هورمون مردانه را کاهش دهند و باعث افزایش سطح هورمون های زنانه شوند. قرص های ترکیبی که به عنوان داروی کیست تخمدان شناخته می شوند عبارتند از:

  • Yaz
  • Yasmin
  • Levlite
  • Levora
  • Loestrin
  • Mircette
  • Natazia
  • Nordette
  • Lo/Orval
  • Ortho-Novum
  • Ortho Tri-Cyclen
  • Alesse
  • April
  • Aranelle
  • Aviane
  • Enpresse
  • Estrostep
  • Lessina
  • Levlen

می باشند. بعضی از این قرص ها نظیر لوسترین از درصد کمتری استروژن برخوردار هستند. این سطح پایین از استروژن موجب می شود که شدت برخی از عوارض جانبی کمتر کاهش پیدا کنند. بنابراین در مقابل علائم کسیت پلی کستیک عملکرد ضعیف تری خواهند داشت.

 

مصرف قرص ضد بارداری برای درمان کیست تخمدان

 

افرادی که به این بیماری مبتلا هستند لازم است در ارتباط با میزان پروستروژن دریافتی خود با پزشک معالج شان صحبت کنند و سایر عوامل ریسک پذیر را در نظر بگیرند.

بهترین داروی کیست تخمدان و قاعدگی های دردناک

برخی از خانم ها ممکن است برای درمان کیست تخمدان از قرص های ترکیبی استفاده کنند اما همچنان از دوره پریود دردناک و شدیدی را تجربه کنند. لازم است که این افراد داروی خود را تغییر دهند. این داروها شامل قرص های زیر هستند که می توانند تکرر عادت ماهیانه را در خانم ها کاهش دهند.

  • Lybrel
  • Seasonique
  • Seasonale
  • Minipill

برخی از خانم ها امکان دارد پس از مصرف یک قرص ترکیبی عوارض جانبی ناخوشایندی را تجربه کنند. معمولا این افراد تمایل دارند که از Minipill‌ها استفاده کنند. معمولا پزشکان پیشنهاد می کنند که برای نخستین بار Minipill‌ها را مصرف کنند. خانم هایی که سابقه بیماری قلبی-عروقی دارند و افرادی که دخانیات مصرف می کنند امکان دارد که عوارض کمتری را با مصرف قرص پروستروژن تجربه کنند.

داروهایی که می توانیم جایگزین قرص های ضد بارداری کنیم

قرص ضد بارداری تنها داروی کیست تخمدان نیست. برای این داروها جایگزین هایی مانند دستگاه آی یو دی وجود دارد. مطمئنا قرص های ضد بارداری برای برخی از افراد بهترین داروی کیست تخمدان محسوب نمی شود. به این دلیل که برخی از خانم ها قادر به مصرف هر روز این قرص ها نیستند. در این مواقع گزینه تاثیرگذار ترکیبات غیر قرصی است که استروژن را با پروستروژن ترکیب می کنند که تاثیر بیشتری خواهد داشت.

درمان کیست تخمدان با تزریق آمپول ضد بارداری

یکی دیگر از داروهای کیست تخمدان تزریق هورمون پروستروژن است که تزریق آن هر سه ماه یکبار انجام می گیرد. در موارد معمولی مصرف معمولا 94 درصد تاثیرگذاری وجود دارد.

پچ ضد بارداری

پچ ضد بارداری به عنوان داروی کیست تخمدان شناخته می شود. در این روش دو هورمون استروژن و پروستروژن را به جریان آزاد خون تزریق می کنند. اغلب استفاده از این روش در 91 درصد پاسخگو بوده است. این شیوه درمانی ممکن است در خانم هایی که بیش از 98 پوند وزن دارند تاثیر کمتری داشته باشد.

حلقه های ضد بارداری

حلقه های ضد بارداری به عنوان یکی دیگر از روش های درمانی برای از بین بردن کیست تخمدان است. معمولا این حلقه ها را درون واژن قرار می دهند و استروژن و پرستروژن را آزاد می کنند. تاثیر این روش تا 91 درصد تاثیرگذار است.

ایمپلنت های بارداری داروی کیست تخمدان

این نوع ایمپلنت ها به شکل میله هایی هستند که به وسیله پزشکان در زیر پوست بیماران قرار داده می شود. ایمپلنت ها تنها هورمون پروستروژن را آزاد می کند و این امکان را دارند که تا 3 سال از بارداری جلوگیری کنند. این روش معمولا تا 99 درصد تاثیرگذار است.

دستگاه های داخل رحمی

این دستگاه ها توسط پزشکان وارد رحم می شود و باعث آزاد سازی هورمون پروژستین می شود. آی یو دی نیز یک روش دیگر است که هورمونی را آزاد نمی کند که باعث می شود علائم کیست تخمدان کنترل شود.

نکته قابل توجه این است که برخی از وسایل ضد بارداری غیر هورمونی مثل دیافراگم و کاندوم به کنترل علائم کیست تخمدان هیچ کمکی نمی کند.

داروهای ضد بارداری هورمونی می توانند در کنترل علائم کیست تخمدان موثر باشد اما باید به این مسئله توجه داشته باشید که تنها داروی کیست تخمدان قرص های ضد بارداری نیستند. افراد می توانند با کاهش وزن، ورزش و تغییر سبک زندگی علائم این بیماری را کاهش دهند.

بعضی از خانم ها در کنار مصرف قرص های ضد بارداری برای درمان کیست تخمدان از رژیم های خاص امتحان می کنند. در بعضی موارد مشاهده می کنیم که برخی از خانم ها برای درمان این بیماری از داروهایی مانند متفورمین استفاده می کنند. در برخی موارد امکان دارد که داروهای ضد بارداری برای این اختلال اثر نکند. در صورتی که خانم ها تصمیم به بارداری در این دوران دارید می توانید از داروی Clomid مصرف کنید. این دارو بدن خانم ها را به تخمک گذاری بیشتر تشویق می کند.

خانم هایی که به بیماری کیست تخمدان مبتلا هستند باید در مورد علائم آن با پزشک معالج خود صحبت کنند. درمان این افراد با هدف دستیابی به یک استراتژی جامع انجام می گیرد. مصرف داروهای ضد بارداری به عنوان یک استراتژی درمانی است اما لزوما تنها داروی کیست تخمدان به شمار نمی رود.

درمان کیست تخمدان بدون روش های هورمونی و دارویی

درمان کیست تخمدان بدون دارو نیز امکانپذیر می باشد. داروهای گیاهی و رژیم های غذایی مخصوصی وجود دارند که می توانند به افراد در کنترل این بیماری شایع کمک کند. خانم ها می توانند با استفاده از این روش های درمانی کیست تخمدان را از بین برده یا تحت کنترل خود در بیاورند. این روش های درمانی به افراد کمک می کند تا با تغییر عادت های روزانه علائم دردناک این بیماری را به میزان زیادی کنترل کرده یا کاملا از بین ببرند.

کاهش وزن به عنوان اولین گام برای از بین بردن کیست تخمدان

در کنار مصرف داروی کیست تخمدان گام برداشتن در مسیر کاهش وزن نیز موثر است. خانم هایی که به این اختلال یا سندروم مبتلا هستند معمولا از اضافه وزن و چاقی رنج می برند. متاسفانه کاهش وزن در خانم هایی که به کیست پلی کیستیک مبتلا هستند کمی دشوار تر انجام می گیرد. با توجه به اینکه چاقی و اضافه وزن به عنوان عامل ایجاد بیماری های مختلفی است بهترین عملکرد این است که برای کاهش وزن خود تلاش های لازم را انجام دهند. پیروی از یک رژیم مناسب می تواند به میزان زیادی برای این افراد موثر باشد.

بر اساس پژوهش های انجام شده متوجه می شویم با کاهش وزن هورمون ها به شکل طبیعی ترشح می شوند و به حالت عادی خود بازمی گردند. بنابراین اولین گام برای درمان کیست تخمدان حذف کربوهیدرات ها یا محدود کردن آن ها از فهرست غذایی است.

 

کاهش وزن جهت درمان کیست تخمدان

شکر را از برنامه غذایی خود حذف کنید

یکی از راه های درمان کیست تخمدان حذف هر نوع مواد غذایی که حاوی شکر هستند از رژیم غذایی می باشد. برای درمان کیست تخمدان بدون استفاده از دارو باید علتوه بر شکر مثرف موادی را که حاوی دکستروز، ساکاروز و شربت ذرت هستند را محدود کنید. حتما برای سلامتی بدن تان یک برنامه سم زدایی شکر را داشته باشید.

کاهش استرس روشی درمانی برای کیست تخمدان

بدن انسان ها هنگامی که تحت شرایط استرس زا قرار می گیرد آدرنالین زیادی ترشح می کند تا بتواند ضربان قلب را به حالت طبیعی برگردانده و بدن را در شرایط عادی قرار دهد. همانطور که می دانید استرس به عنوان عامل بیماری های متعددی در بدن افراد می شود.

از سوی دیگر می توانیم بگوییم که در صورت ابتلا ببه یک بیماری وجود استرس باعث شدت آن می شود. زمانی که افراد دچار استرس شدید می شوند بدن هورمون کورتیزول را در خون ترشح می کند. این اتفاق نیز موجب می شود که سطح انسولین و اندروژن به میزان زیادی افزایش پیدا کند.

زمانی که این هورمون ها در بدن تولید شوند استرس شدت پیدا کرده و یکچرخه تکراری به وجود می آید و پس از آن اختلال افزایش پیدا می کند.

ورزش کردن

انجام فعالیت های ورزشی باعث درمان کیست تخمدان می شود. فعالیت های ورزشی بسیار مفید هستند اما انجام فعالیت های بی قاعده و قانون باعث ایجاد استرس در افراد می شود. خانم هایی که از کیست تخمدان رنج می برند و برای کاهش وزن ورزش می کنند بهتر است از ورزش های سبک تر استفاده کنند. در صورتی که چندان اهل ورزش کردن نیستید می توانید فعالیت های خود را از پیاده روی شروع کنید.

از ویتامین D استفاده کنید

اکثر خانم هایی که از سندروم کیست تخمدان رنج می برند با کمبود ویتامین D مواجه هستند. استفاده مناسب از ویتامین دی باعث می شود که تاثیر مثبتی در کنترل قند خون و میزان انسولین خون داشته باشد. ویتامین دی قدرت باروری را افزایش می دهد. لازم است در صورت ابتلا به این بیماری به پزشک مراجعه کنید و سطح ویتامین دی را اندازه گیری نمایید. برای خرید انواع ویتامین به بخش ویتامین ها و مواد معدنی سایت مراجعه کنید.

منیزیم را فراموش نکنید

اکثر زنان مبتلا به این سندروم از کمبود منیزیم رنج می برند. بنابراین این ماده می تواند به عنوان داروی کیست تخمدان به شمار رود. توجه داشتهباشید که مکلود این ماده معدنی در بدن می تواند منجر به بروز بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 در افراد شود. افرادی که قصد دارند کیست تخمدان خود را بدون دارو مصرف کنند لازم است که از منیزیم استفاده کنند. با انجام آزمایشات لازم می توانید از میزان منیزیم در بدن خود مطلع شوید.

داروهای گیاهی

در کنار استفاده از داروهای شیمیایی برای درمان کیست تخمدان می توانید از داروهای گیاهی نیز بهره مند شوید. استفاده داروهای گیاهی باعث می شود که هورمون های بدن به حد تعادل برسند و از استرس جلوگیری شود.

طب سنتی

یکی دیگر از روش های درمان بدون داروی کیست تخمدان استفاده از طب سنتی است. استفاده از طب سوزنی یا طب ایرانی می توانند در درمان سندروم کیست تخمدان کمک بگیرند. حتی افرادی که داروهای شیمیایی مانند قرص های ضد بارداری برای درمان استفاده می کنند می توانند با مشورت پزشک از طب سنتی نیز کمک بگیرند. از جمله داروهای موثر گیاهی برای درمان این اختلال می توانیم به شیرین بیان، ریشه گل قاصدک و دارچین اشاره کنیم. طب سنتی نیز می تواند در کنار درمان دارویی بسیار موثر باشد.

مصرف آب های دتوکس

بر اساس پژوهش های زیادی که انجام گرفته است مصرف آب های دتوکس یا سم زدا برای درمان برخی بیماری ها مفید است. استفاده از این نوع آب موجب تامین سلامت و شادابی پوست و مو، افزایش عملکرد متابولیسم بدن، کاهش وزن و تنظیم هورمون های بدن می شود. این روش درمانی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و به عنوان یکی از روش های درمانی موثر برای درمان کیست تخمدان به شمار می رود. مصرف آب های سم زدا موجب می شود که در بدن زنان یک محیط قلیایی به وجود بیاید که محیط را برای بارداری مناسب می کند.

سوالات متداول

موثرترین دارو برای درمان کیست تخمدان چیست؟

معمولا برای درمان این بیماری از داروهای ضد بارداری ترکیبی استفاده می شود.

آیا دلیل بروز کیست تخمدان مشخص است؟

دلیل ابتلا به این اختلال به شکل واضح مشخص نیست اما می تواند فاکتورهایی مانند ژنتیک، محیط زندگی و رژیم غذایی را در این زمینه موثر دانست.

آیا چاقی در ابتلا به این بیماری تاثیر دارد؟

بیماری کیست تخمدان موجب اضافه وزن و چاقی شود و در کنار آن فرد به بیماری های دیگری نیز مبتلا شود.