بهترین شامپوی مناسب موی خود را چگونه انتخاب کنیم؟

مصرف روزانه شامپو مناسب مو

انتخاب بهترین شامپو در بهبود سلامت و زیبایی موها نقش بسیار پر رنگی دارد و در اغلب اوقات می توان با کمک این شوینده مشکلاتی همچون شوره سر، موخوره و… را از بین برد. اما برای اینکه بتوانید شامپویی را خریداری نمایید که با موی شما سازگار باشد، لازم است در هنگام خرید شامپو به چند نکته توجه کنید.
مطمئنا موی چرب با موی خشک تفاوت دارد یا موهای رنگ شده نسبت به موهای طبیعی آسیب پذیرتر هستند. بنابراین در هنگام انتخاب بهترین شامپو باید به ترکیبات شوینده، نحوه مصرف و خصوصیات پوست و موی خودتان توجه ویژه ای داشته باشید.
مو در زیبایی و چهره افراد به ویژه بانوان نقش بسیار موثری دارد، به همین خاطر اغلب افراد جامعه در مورد نگهداری موهای خود حساس هستند. در صورتی که فرد بتواند شامپوی مناسبی را تهیه و استفاده نماید. برای بهره مندی از این شوینده ممکن است تا سالیان متمادی فقط از یک محصول خاص استفاده کند.
از سوی دیگر برخی از افراد ممکن است موهای خود را چندین بار در هفته بشویند و برخی دیگر برای تمیز کردن موهای خود از چربی و آلودگی هر روز، شامپو مصرف کنند. اما این شامپوی استفاده شده آیا با نوع موی فرد سازگار است؟ بنابراین با انتخاب بهترین شامپو متناسب نیازهای مو می توان از موهای سالم تر برخوردار شد.

هدف از مصرف شامپو چیست؟

شامپو معمولاً یک شوینده مایع و غلیظی است که برای تمیز کردن پوست سر و موها مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول عمدتا برای از بین بردن کثیفی و چربی اضافی اطراف فولیکول های مو طراحی شده و از لحاظ ترکیبی بیشتر شبیه صابون است، اگرچه ترکیبات تشکیل دهنده آن ملایم تر است. اما اگر به جای شامپو از صابون استفاده نمایید؛ مواد تشکیل دهنده صابون لایه محافظ بیرونی موهای شما را از بین می برد. در نتیجه لایه اپیدرم مو به یک بافت خشن تبدیل خواهد شد که مدیریت آن دشوار بوده و برای بهبود آن ممکن است مجبور شوید از محصولات مختلف استفاده کنید.

شامپو چه تاثیری بر روی مو و پوست سر باقی می گذارد؟

شامپوها علاوه بر اینکه موجب تمیزی پوست سر و موها می شود، وظیفه دارد که تعادل سطح pH مو را بهبود بخشد. شامپوی مناسب باید از سه فایده کلیدی برای موهای شما برخوردار باشد. تا وضعیت سلامتی پوست سر و موها را ارتقا دهد. شامپوی مناسب باعث می شود موهای شما سالم تر به نظر برسد، به همین خاطر باید به میزان کافی در هنگام مصرف کف تولید نماید. کف مناسب به شما کمک می کند تا تمام کثیفی ها را به خوبی از روی موها و پوست سر خود تمیز و پاک کنید.
یک شامپوی مناسب باید رشد مو را تحریک کند بنابراین باید سرشار از ویتامین ها، مواد مغذی، مواد معدنی و عصاره های طبیعی باشد. این کار باعث می شود تا سلامت فولیکول های مو حفظ شود و روند رشد موها تسریع و بهبود یابد. مواد طبیعی که رشد مو را تحریک می کند شامل اسطوخودوس، بادام، جینسینگ، علف لیمو، جوجوبا و گلابی خاردار است. این مواد همچنین عطر طبیعی دارند و نسبت به عطرهای شیمیایی به اپیدرم موها آسیب نمی رسانند.
همچنین شامپوی مناسب از محو شدن سریع رنگ مو جلوگیری می کند به طوری که وقتی موهای شما رنگ می شوند، رنگدانه ها طیف خاصی از رنگ را جذب می کنند. شامپوهای تند می توانند رنگ را از موهای شما پاک کنند و باعث آسیب دیدن رنگدانه های موهای شما شوند.

تاثیر جنس مو در انتخاب بهترین شامپو

در هنگام انتخاب بهترین شامپو باید به این مسئله دقت نمایید که موی شما از چه نوعی است و برای حفظ سلامت آن باید چه مواردی را رعایت نمایید.

 

استفاده از شامپو

موی خشک

اگر موهای شما خشک است این احتمال وجود دارد که به راحتی بشکند و ساقه یا ریشه مو سریعا آسیب ببیند. بنابراین شما به شامپویی نیاز دارید که از خاصیت رطوبت و حالت دهندگی بیشتری نسبت به سایر شوینده ها برخوردار باشد. شامپوی مناسب موی خشک غالبا حاوی روغن و سیلیکون هستند تا موهای شما را بپوشانند و رطوبت را حفظ کنند.

موهای خنثی یا معمولی

اگر موهایتان جزء دسته های چرب یا خشک نیست، می‌توانید از شامپوی ملایم و بدون افزودنی‌های زیادی استفاده کنید. این شوینده ها شامل ترکیبات مختلفی هستند که می توانند قسمتی از موهای شما را از بین ببرد یا رشد آن را تحریک نماید. اگر به طور روزانه موهای خود را می شویید و نگران استفاده بیش از حد شامپو بر روی موهایتان هستید، می توانید به جای شامپو روزانه از شامپوهای بچه استفاده کنید. شامپو بچه می تواند انتخاب مناسبی برای استفاده روزمره باشد چرا که به اندازه کافی ملایم است.

موهای چرب

اگر بلافاصله پس از شستشوی پوست سرتان، احساس می کنید موهایتان چرب به نظر می رسد، در واقع موهای شما از نوع موی چرب است . ممکن است برای از بین بردن چربی اضافی این نوع از موها به شامپوی مخصوصی نیاز داشته باشید. از آنجایی که موهای شما چرب است باید از شامپوهایی استفاده کنید که مواد مرطوب کننده زیادی ندارند و موهای شما را سنگین نمی کنند.

عوامل موثر در انتخاب بهترین شامپو

موهای شما ممکن است خشک، چرب، رنگ شده، سفید شده، ظریف، ضخیم یا ترکیبی از مجموعه دو یا چند مورد مختلف باشد. هر شامپو  با نوع موی خاصی سازگاری دارد بنابراین برای انتخاب شامپوی مناسب باید انواع این شوینده ها را به خوبی بشناسید.

  • شفاف و درخشان کننده: این نوع شامپو رسوبات موجود در مو و پوست سر را از بین می برد و محافظ رنگ  برای موهای رنگ شده یا دکلره شده است و به اندازه کافی ملایم است.
  • شامپو برای مصرف روزانه : این شوینده یک شامپو عمومی است که نیازهای خاصی را برطرف نمی کند و بسیار ملایم است به طوری که استفاده آن به صورت روزانه به موها آسیب نمی زند.
  • مرطوب کننده: این شامپو به موهای خشکی که مستعد شکستن هستند رطوبت می بخشد و باعث تقویت لایه اپیدرم مو شده و انعطاف پذیری موها را افزایش می دهد.
  • شامپو مخصوص موهای چرب: شامپویی که به حذف چربی اضافی و کاهش ظاهر چرب پوست سر کمک می کند
  • دو در یک: در ترکیبات این شوینده شامپو و نرم کننده وجود دارد که در کنار تمیز کردن موها می توان از خاصیت نرم کنندگی آن نیز بهره برد.
  • حجم دهنده: این شامپو برای موهای نازک طراحی شده است تا به کمک آن بتوان موهای شما را ضخیم‌تر از آنچه هست نشان داد.

نکات مهم برای مراقبت از مو

علاوه بر اینکه برای شستن موهای خود باید در انتخاب بهترین شامپو دقت کافی داشته باشید باید از روش های دیگر مراقبت نیز برای حفظ سلامت پوست سر و موی خود استفاده نمایید.

  • اگر موهای شما چرب است باید حداقل 3 بار در هفته به شستن موهای بپردازید.
  • موهای خشک یا رنگ شده را کمتر بشوید.
  • از شیوه چرخاندن شامپو شوره سر برای درمان مشکلات پوست سر استفاده کنید.
  • استفاده از نرم کننده در طول موهایتان برای رطوبت بیشتر و محافظت در برابر آفتاب و سایر سموم محیطی بسیار موثر است.
  • اگر به استخر می روید بهتر است موهای خود را بپوشانید تا آن ها را از مواد شیمیایی مانند کلر محافظت کنید.
  • حواستان به موخوره باشد و در صورت مشاهده سریعا برای کوتاه کردن موهای خود به آرایشگاه بروید.
  • موهای خود را بیش از حد با مواد شیمیایی همچون تافت و ژل ورز ندهید.
  • اتو مو و سشوار را به صورت مداوم و بیش از حد استفاده نکنید.
  • برای افزایش سلامت موهای خود بهتر است از محصولاتی همچون ماسک مو استفاده نمایید.

چند پیشنهاد برای انتخاب بهترین شامپو

شامپو برای تمیز کردن موها و پوست سر طراحی شده تا این قسمت از اندام انسان از وضعیت سالم تری برخوردار گردد. با کمک شامپو مناسب موها نگهداری از موهایتان برای شما راحت تر خواهد بود. به عنوان مثال: اگر پوست سر شما خشک است، احتمالاً ساقه های موی شما همواره کدر، بی حال بوده و با پوسته پوسته شدن لایه اپیدرم پوست همیشه در کلنجار هستید.
هنگامی که پوست سر شما خشک، می خارد یا چرب است، انتخاب یک شامپوی مناسب می تواند اولین خط دفاعی شما در برابر شرایط ناراحت کننده و اغلب شرم آور مو باشد که باید با آن زندگی کنید. بنابراین، اولین قدم شما برای انتخاب بهترین شامپو برای موهایتان این است که نوع پوست سر خود را مشخص کنید و سپس مشکل را بر اساس آن برطرف کنید.

 

خرید آنلاین انواع شامپو

 

استفاده از ویتامین ها برای داشت موهای زیبا و سالم

نکاتی برای انتخاب شامپو برای پوست سر چرب

  • از مصرف شامپوهایی که به شدت برای آبرسانی، مرطوب کردن یا صاف کردن موها ساخته شده اند، خودداری کنید. این ترکیبات فقط رطوبت بیشتری را به پوست سر که از قبل چرب کرده اید اضافه می کنند که غالبا با برچسب‌هایی که با نام «حجم‌ دهنده»، «تقویت‌کننده» یا «متعادل ساز » به مشتری معرفی می شوند.
  • ترکیبات موجود در شامپوهای مخصوص موهای چرب رطوبت اضافی ایجاد نمی کنند و برای از بین بردن چربی اضافی بسیار موثر است. شامپو گراندیوزو نمونه ای عالی از شامپوهایی است که به لطف فرمول حاوی بیش از 92 درصد مواد طبیعی مانند آووکادو، جینسینگ و کراتین، به موها انرژی می بخشد و در عین حال چربی های اضافی را از بین می برد
  • همچنین استفاده از یک شامپوی شفاف کننده برای پاکسازی عمیق موها می تواند به کاهش تجمع چربی بر روی پوست سر کمک کند. با این حال باید استفاده بیش از حد از این نوع شامپو ها را از ذهن خود دور کنید چرا که در غیر این صورت می تواند تأثیر نامطلوبی بر روی پوست سر باقی بگذارد.

نکاتی برای انتخاب شامپو برای پوست سر خشک

شامپوهای حجم دهنده رطوبت اضافی موهای شما را از بین می برند، بنابراین اگر از پوست سر حساس و مو خشک برخوردار هستید، باید از مصرف محصولاتی با این خواص اجتناب کنید. اگر پوست سر شما فقط کمی خشک است یا درگیر خارش یا پوسته پوسته شدن هستید می توانید از شامپوهایی استفاده کنید که حاوی ترکیبات رطوبت، آبرسانی و اثرات صاف‌کنندگی مانند شامپو Intenso با ماکادمیا، چای سبز و بامبو می باشند. این شامپو ها همگی حاوی فرمولاسیون گیاهی هستند که در ترکیبات آن ها بیش از 95٪ مواد طبیعی برای حالت دادن و تغذیه موهای ضخیم و خشک استفاده شده است.
اگر از خشکی شدید موهایتان رنج می برید، شامپو های حاوی ترکیباتی مانند آلوئه ورا می تواند ضمن مرطوب کردن پوست سر و مو، لطافت و انعطاف پذیری را به موهای شما ببخشد. یک راه حل عالی برای ترمیم موهای بسیار خشک، استفاده از شامپو ترمیم کننده و تغذیه کننده دولچه است که علاوه بر آلوئه ورا از دانه های انگور و جینسینگ نیز در یک دستور گیاهی استفاده می کند تا وضعیت موهای بسیار خشک را بهبود بخشد.

آیا می توان با کمک شامپو اقدام به درمان شوره سر نمود؟

هنگامی که پوست سر شما بیش از حد خشک می شود، در صورت بی توجهی به آن میتواند منجر به شوره سر شود. اگر پوسته پوسته یا رسوب روی پوست سر رنج می برید، ممکن است نیاز به خرید یک شامپو مخصوص شوره سر برای درمان وضعیت پوست سر خود داشته باشید. البته تشخیص اینکه کدام شامپو بهترین انتخاب برای وضعیت شما است به میزان ماده فعال کتوکونازول 1% در ترکیبات شوینده بستگی دارد.
کتوکونازول یک ماده فعال با خواص ضد قارچی برای از بین بردن قارچ ها و مخمرهایی است که باعث شوره سر می شوند. شما می توانید شامپوهایی با دوزهای پایین کتوکونازول را بدون نسخه خریداری کنید.
همچنین شامپوهای برطرف کننده شوره سر ممکن است دارای مواد فعالی مانند سولفید سلنیوم و پیریتیون روی باشند. اما در موراد حادتر ممکن است مجبور شوید چندین شامپوی مختلف را برای از بین بردن شوره سر خود امتحان کنید .

خط آخر…
استفاده و انتخاب بهترین شامپو به شما کمک می کند تا زیبایی و سلامت موهای خود را همواره بهبود دهید. یک شامپوی عالی مناسب با نوع موهای شما به روتین مراقبت از مو و نوع پوست سر شما بستگی دارد که با دانستن ترکیبات تشکیل دهنده شامپو و خواصی آن ها می توان انتخاب بهتری را برگزید.
برخی از شامپوها برای استفاده روزانه مناسب هستند، در حالی که از برخی دیگر بر اساس نیاز موهایتان دو تا سه بار در هفته استفاده می کنید. به عنوان مثال، اگر موهای چرب دارید، می توانید چند بار در هفته از شامپوی مخصوص استفاده کنید. استفاده از یک عدد در روز ممکن است چربی بیش از حد موهای شما را از بین ببرد و بیشتر از اینکه مفید باشد، آسیب می رساند.

سوالات متداول

آیا شامپوی نرم کننده حالت دادن و نگهداری موهای شما را آسان تر می کند؟

بله، شستشوی خوب با شامپویی که به طور خاص برای نوع موی شما فرموله شده و حاوی ترکیبات نرم کننده است باعث می شود تا شما بتوانید در هنگام حالت دادن و نگهداری موهای خود احساس بهتری داشته باشید.

آیا در انتخاب شامپو باید به نوع مو توجه کرد؟

اگر متوجه شدید که پوست سرتان بیش از حد خشک یا چرب است می توانید از شامپوهای مخصوص برای بهبود وضعیت خود استفاده نمایید. شامپوهای آبرسان و مرطوب کننده موهای شما را صاف و براق می کنند. این شوینده های انتخاب خوبی برای موهای ضخیم، مجعد یا درشتی هستند که رطوبت ندارند.

مزیت شامپو های حجم دهنده چیست؟

شامپوهای حجم دهنده یک انتخاب عالی برای کسانی است که موهای نازک، کدر یا ضعیفی دارند. فرمول حجم دهنده به موها را تقویت می کند. این شوینده های در کنار حجم دادن مو ها می توانند حالت خشکی آن ها را از بین ببرند و تا مدت زیادی موها را حجیم و تمیز نگه دارند.
اگر موهای شما بسیار نازک، ضعیف یا شکننده است یا مشکلاتی با ریزش مو دارید، یک شامپوی ملایم بازسازی کننده، مغذی و محرک به تقویت موهای شما کمک می کند. پیشنهاد می کنیم شامپو ویتا را امتحان کنید .

آیا از فرهای سرگردان موهای خود خسته شده اید؟

با انتخاب بهترین شامپو مرطوب کننده سنگین که حاوی موادی است که به کاهش موخوره کمک می کند می توانید به راحتی از شر موهای فر سرگردان خود خلاص شوید.

یک شامپو عالی برای کسانی است که موهای آسیب دیده دارند؟

اگر به دنبال یک گزینه عالی برای ترمیم موهای آسیب دیده خود هستید بهترین گزینه برای شما استفاده از شامپو متعادل کننده و تقویت کننده است. این شامپوها به طور خاص برای کسانی که از اکستنشن مو استفاده می کنند طراحی و تولید شده است.