بهترین مکمل های عضله ساز برای ورزشکاران چیست؟

مکمل ورزشی

مکمل های عضله ساز یکی از برنامه های روتین ورزشکاران است که در ایجاد قدرت و توده عضلانی بدون چربی نقش موثری دارد. این مکمل های رژیمی و عضله ساز در قالب های مختلفی تولید و به بازار عرضه می گردد که در سطح جهانی مشتریان خاص خود را دارد. با این حال، استفاده از این مکمل ها برای رسیدن به اندامی متعادل ضروری نیستند.

افرادی که به طور مرتب ورزش می کنند و بر روی تمرینات مقاومتی و قدرتی تمرکز دارند برای عضله سازی بهتر و اصولی باید از انواع مکمل ها بهره مند شوند. با این حال، مصرف این مکمل ها نباید خارج از اصول و به صورت بی رویه صورت بگیرد. بنابراین قبل از هرکاری ابتدا دستورالعمل های مصرف را بررسی کنید تا به دنبال استفاده ناشیانه از مکمل دچار عوارض جانبی و سوختگی عضله نشوید.

چنانچه تمایل دارید از مکمل های عضله ساز استفاده کنید ولی هیچ گونه آشنایی با انواع این ترکیبات ندارید، باید قبل از هرکاری در این مورد با پزشک خود مشورت کنید. بهترین مکمل‌های عضله‌ساز حاوی مواد طبیعی هستند که می‌توانند به رشد ماهیچه‌ها، افزایش عملکرد فیزیکی و بهبود ترکیب بدن برای داشتن اندامی خرد شده کمک کنند. از میان ده ها هزار مدل مکملی که در بازار برای عضله سازی وجود دارد، تنها بخش کوچکی از آنها قابل اعتماد هستند. بنابراین قبل از خرید این محصولات بهتر است با برترین برندهای مکمل عضلانی، مواد تشکیل دهنده، دوز، اثربخشی و قیمت مکمل ها آشنا شوید.

انواع مکمل ها برای رشد حجم عضلات

امروزه طیف گسترده ای از برندها و شرکت های مختلف در حال تولید مکمل های عضله ساز هستند که هدف همه آنها تحریک عضلانی و توسعه توده عضلانی بدون چربی در بدن کاربر است. با این حال، می دانید کدام یک برای شما مناسب است و در نهایت باید کدام یک از این مکمل ها را انتخاب کنید؟

 مکمل های اسید آمینه (BCAAs)

مکمل های اسید آمینه (BCAAs) یا “اسیدهای آمینه شاخه دار” در تحریک و بازسازی عضلات و ریکاوری آنها تاثیرات شگفت انگیزی دارد. پس از یک تمرین طاقت فرسا سه عنصر لوسین، والین و ایزولوسین برای هر ورزشکار بسیار مهم است. این سه (3) آمینو اسید نمی تواند توسط خود بدن تولید شود، بنابراین فرد باید آنها را از طریق رژیم غذایی تامین کند.

با این که بیشتر اسیدهای آمینه در کبد متابولیزه یا تجزیه می شوند، ولی ترکیبات آمینه دار BCAA توسط عضلات متابولیزه می شوند. در نتیجه این اسیدهای آمینه موجب تغذیه، تقویت و بازیابی عضلات پس از تمرینات سنگین ورزشی می شوند.

 

استفاده از مکمل ورزشی عضله ساز

پودر پروتئین آب پنیر بهترین مکمل (BCAAs)

وقتی صحبت از مکمل‌های بدنسازی می‌شود، پودر پروتئین آب پنیر در میان این محصولات به عنوان بهترین گزینه معرفی می شود که بیشترین انتخاب مردم است. این محصول نه تنها سرشار از آمینو اسید لوسین است بلکه نقش حیاتی در تحریک سنتز پروتئین ایفا می کند. از سوی دیگر این اسید آمینه به سرعت هضم شده و به راحتی توسط بدن جذب می شود.

علاوه بر این، پودر پروتئین آب پنیر نه تنها کیفیت بالایی در سیر عضله سازی دارد؛ بلکه از طعم خوبی برخوردار بوده و نسبت به سایر مکمل ها مقرون به صرفه و در دسترس می باشد.

 مکمل های پروتئینی

مکمل های پروتئینی یکی دیگر از گزینه های بسیار محبوبی است که ورزشکاران برای عضله سازی از آن استفاده می کنند. پروتئین یکی از مهم ترین مواد مغذی دانه درشت مورد نیاز بدن است که نقش بسیار مهمی در عملکرد بخش های مختلف بدن دارد. تنظیم انرژی، متابولیسم، بهبود ساختار عضله، بافت غضروف،خون و پوست، افزایش توده عضلانی، کاهش آسیب عضلانی و تسریع روند ریکاوری عضلات و سایر بافت های بدن همگی به حضور پروتئین بستگی دارد.

تحقیقات نشان داده ورزشکاران دو برابر افرادی که ورزش نمی کنند به پروتئین در رژیم غذایی خود نیاز دارند. علاوه بر این، میزان پروتئین مورد نیاز هر ورزشکار با توجه به وزن بدن و حجم عضلات او متفاوت است؛ در نتیجه مصرف مکمل های عضله سازی پروتئینی قبل و بعد از ورزش فواید قابل توجهی برای فرد خواهد داشت.

پودر پروتئین کازئین

پودر پروتئین کازئین یک مکمل وزنه برداری با هضم خوب و جذب بالا است که از مزه خوبی نیز برخوردار می باشد. کازئین به آرامی هضم شده و با آزادسازی تدریجی، اسیدهای آمینه را برای چند ساعت در خون فراهم می کند. به همین دلیل است که بسیاری از افراد کازئین را در وعده شبانه و قبل از رفتن به رختخواب استفاده می کنند.

مکمل های کراتین

کراتین ترکیبی از اسیدهای آمینه ال-آرژنین، گلیسیرین و متیونین است که به عنوان یکی از بهترین مکمل های طبیعی برای رشد عضلات شناخته می شود. این مکمل یکی دیگر از پرفروش‌ترین مکمل‌های بدنسازی در سراسر جهان می باشد که به طور طبیعی استقامت و عملکرد ورزشی افراد را افزایش می دهد. ورزشکاران از مکمل‌های کراتینی عمدتاً به عنوان ترکیبات انرژی زا استفاده می‌کنند، زیرا این ترکیبات سطح فسفوکراتین را افزایش داده و منجر به افزایش تولید ATP (آدنوزین تری فسفات) می‌شود.

علاوه بر این، بر اساس تحقیقات بالینی، این مکمل بازسازی عضلانی را تقویت نموده و عملکرد فرد را در حین تمرینات ورزشی بهبود می بخشد.

  • افزایش عضلات و افزایش قدرت را افزایش می دهد.
  • استقامت بی هوازی را بهبود می بخشد.
  • آسیب عضلانی و درد ناشی از ورزش را کاهش می دهد
  • مقدار گلیکوژنی که عضلات شما می توانند ذخیره کنند را افزایش می دهد
  • به حفظ توده بدون چربی و قدرت و در عین حال محدود کردن کالری کمک می کند
  • سطح IGF-1 (فاکتور رشد شبه انسولین 1) را افزایش می دهد

مکمل های چربی سوز

چربی سوزها به عنوان مکمل هایی تعریف می شوند که هدفشان افزایش عملکرد متابولیک ارگانیسم و تقویت چربی سوزی بدن است. این مکمل ها به سه (3) دسته اصلی تقسیم می شوند که عبارتند از: چربی سوزهای کالری، تنظیم کننده های تیروئید و سرکوب کننده های اشتها که این مکمل ها با نیاز هر کاربر انتخاب می شود. استفاده از مکمل های چربی سوزی در بدنسازی ضروری است، چرا که برای به دست آوردن توده عضلانی بی عیب و نقصی، باید ابتدا چربی اضافی بدن از بین برود.

مکمل های کافئین دار

تحقیقات نشان می‌دهد که کافئین علاوه بر اینکه افراد ورزشکار را برای انجام  تمرین‌ها سرحال می‌کند ؛ بلکه متابولیسم را نیز افزایش می‌دهد. در نتیجه مصرف این مکمل ها قدرت و انرژی افراد را بهبود می‌بخشد، استقامت عضلانی را افزایش داده و عملکرد بی‌هوازی را افزایش می‌دهد.

سیترولین مالات (L-Citrulline)

سیترولین مالات یک ماده طبیعی است که در بسیاری از میوه ها یافت می شود و در ایجاد انرژی سلولی نقش بسزایی دارد. سیترولین مالات رگ های خونی را گشاد می کند و جریان خون را بهبود می بخشد و به نوبه خود عملکرد فیزیکی را افزایش می دهد.

مکمل های بتا آلانین

بتا آلانین یک اسید آمینه طبیعی است که میزان مولکول کارنوزین را در بافت های ماهیچه ای ذخیره و تنظیم می کند. مولکول کارنوزین اسیدیته عضلانی را کاهش داده و  میزان انرژی و قدرت عضلات را  افزایش می دهد. تحقیقات نشان می دهد که مکمل های عضله ساز بتا آلانین خستگی ناشی از ورزش را کاهش می دهد و ظرفیت ورزش بی هوازی را بهبود می بخشد.

مکمل های تقویت کننده هورمون رشد

مکمل های تقویت کننده هورمون رشد عملکرد ورزشی، قدرت بدنی و استقامت عضلات پس از تمرین و انجام فعالیت های سنگین ورزشی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. هورمون رشد به طور طبیعی توسط ارگانیسم بدن، به ویژه توسط غده هیپوفیز مغز ترشح می شود. بسیاری از عملکردهای بدن انسان همچون  رشد استخوان، متابولیسم چربی، بازسازی سلولی، تنظیم خلق و خو و عملکرد کلی سیستم ایمنی به هورمون رشد وابسته است.

یکی از دلایل اصلی مصرف هورمون رشد در بدن سازی، توانایی آن در تحریک عملکرد کاهش چربی بدن است. این هورمون موجب افزایش انرژی شده و در تقویت تولید کلاژن نقش موثری دارد؛ به همین خاطر مصرف مکمل های حاوی هورمون رشد به سلامت، عملکرد و صافی عضلات و تاندون ها کمک نموده از آسیب، تخریب و پیری آنها جلوگیری می کند.

بهترین و موثرین عوامل خانگی در بهبود فرایند عضله سازی

قبل از اینکه برای تقویت فرایند بدن سازی از انواع مختلف مکمل ها استفاده کنید باید توجه داشته باشید که برخی از عملکرد ها در بهبود فرایند عضله سازی نقش بسزایی دارند. برخی از این عملکردها شامل موارد زیر است:

  1. همه کارشناسان تناسب اندام بیان می کنند که برای بهبود فرایند بدن سازی باید حداقل 7 ساعت خواب با کیفیت بالا داشته باشید. چرا که خواب بی کیفیت و ضعیف منجر به کاهش قدرت عضلانی ، عدم استقامت و کاهش عملکرد تمرینی فرد می شود.
  2. صبحانه یک وعده غذایی بسیار مهم است که نقش مهمی در تمرینات صبحگاهی و بازسازی سریع عضلات دارد. وعده صبحانه باید حاوی مقدار قابل توجهی پروتئین باشد تا روند بازسازی عضلات در بدن شما تحریک شود.
  3. اگر هدف شما حجیم کردن عضلات و تقویت و ساختن ماهیچه ها است؛ پس نباید اجازه دهید بدنتان گرسنه بماند. بنابراین، بسیار مهم است که هر سه (3) ساعت یک بار وعده‌های غذایی مناسب و سالم با مقادیر متناسب داشته باشید.
  4. در بدنسازی و عضله سازی، پروتئین ضروری است؛ بنابراین در هر وعده غذایی باید به مقدار کافی پروتئین دریافت نمایید. بدنسازان نیاز روزانه خود به پروتئین را بر اساس وزن بدن خود محاسبه می کنند؛ بنابراین به ازای هر 454 گرم وزن بدن، 1 گرم پروتئین محاسبه می شود.
  5. در هر وعده غذایی باید میوه یا سبزیجات وجود داشته باشد؛ چرا که میوه ها و سبزیجات منبعی از ویتامین های ارزشمند ، آنتی اکسیدان های قوی و مقادیر زیادی فیبر هستند.
  6. مراقب کربوهیدرات ها در هر وعده غذایی باشید؛ چرا که کربوهیدرات ها مترادف با انرژی هستند، اما برای سوزاندن آنها یک تمرین سخت لازم است.

 

استفاده از مکمل های ورزشی

معرفی بهترین قرص ها و مکمل های عضله سازی در بازار

در این بخش ما سعی خواهیم نمود برخی از مکمل های معروف و تاثیر گذار در فرایند عضله سازی و بدن سازی را برای شما تشریح نماییم.

 CrazyBulk D-Bal  بهترین مکمل عضله ساز

CrazyBulk D-Bal بهترین مکمل نهایی برای عضله سازی است که از ترکیبات استروئید آنابولیک دیانابول ساخته شده است. این مکمل کاملا طبیعی بوده و هیچ عارضه ای ایجاد نمی کند، با این حال بهتر است آن را به صورت نسخه ای تهیه کنید.

  • افزایش سریع و عظیم عضلات
  • افزایش قدرت بدنی
  • افزایش تحمل، انرژی، تمرکز وچابکی

از جمله کاربردهای این مکمل است.

ترکیب بندی

  • ویتامین D3 (به عنوان کوله کلسیفرول) 7.5 میکروگرم 14 درصد
  • منیزیم (از اکسید منیزیم) 60 میلی گرم 38 درصد
  • MSM 800 میلی گرم
  • ال ایزولوسین 300 میلی گرم
  • عصاره غلیظ ریشه سوما 200 میلی گرم
  • آشواگاندا 200 میلی گرم
  • هیالورونات سدیم (اسید هیالورونیک) 30 میلی گرم
  • هیدروکسی پروپیل متیل سلولز (کپسول)
  • سلولز های میکروکریستالی
  • سیلیس
  • استئارات منیزیم

 

    TestoPrime

TestoPrime یک هورمون مصنوعی نیست، بلکه یک مکمل 100٪ طبیعی است که تولید تستوسترون را در ارگانیسم مردانه تحریک می کند. این مکمل استقامت، قدرت، انرژی و عملکرد بدن را بهبود می بخشدد و همچنین خلق و خوی جنسی و عملکرد آن را افزایش می دهد.

  • افزایش توانایی ورزشی
  • افزایش عملکرد شناختی بهینه (حافظه، ادراک، تمرکز، حل مسئله)
  • کاهش چربی اضافی بدن

ترکیب بندی

  • جینسینگ پاناکس (8000 میلی گرم)
  • عصاره آشواگاندا (668 میلی گرم)
  • عصاره شنبلیله (800 میلی گرم)
  • عصاره چای سبز 70% کاتچین
  • عصاره سیر (1200 میلی گرم)
  • عصاره انار 40% الاژیک اسید (360 میلی گرم)
  • عصاره فلفل سیاه 95% پیپرین
  • روی (40 میلی گرم)
  • ویتامین دی

 

     CrazyBulk Intensive Pre Train

CrazyBulk Intensive Pre Train محصولی است که 100% طبیعی از هورمون های استروئیدی ساخته شده است. همانطور که از نام آن پیداست، این یک محصول قبل از تمرین با هدف تحریک انرژی و عملکرد ورزشی فرد مصرف گردد. در صورتی که با عوارضی مانند خستگی، مشکل در تمرکز، از دست دادن علاقه، فلات تمرینی دست و پنچه نرمی می کنید؛این مکمل دقیقا همان چیزی است که شما نیاز دارید.

  • افزایش قدرت بدنی و استقامت بی نظیر
  • افزایش انرژی مبارزه با خستگی
  • تمرکز بهبود یافته در مورد تمرینات ورزشی
  • افزایش عضلات متعدد
  • ریکاوری سریع عضلات بعد از تمرین
  • به شما کمک می کند بر دوره فلات که باعث مشکلات می شود غلبه کنید

ترکیب بندی

  • ویتامین C (به عنوان اسید اسکوربیک) 80 میلی گرم | 100٪ از دوز توصیه شده روزانه (RDD)
  • ویتامین B6 (به عنوان پیریدوکسین HCl) 5 میلی گرم | 357٪ از RDD
  • آهن (به صورت فروس بیس گلیسینات) 2.8 میلی گرم | 20٪ از RDD
  • نیاسین (به عنوان نیکوتین آمید) 2 میلی گرم | 15٪ از RDD
  • ویتامین B1 (به عنوان تیامین مونونیترات) 1.1 میلی گرم | 100٪ از RDD
  • ویتامین B12 (به عنوان سیانوکوبالامین) 2.5 میکروگرم | 100٪ از RDD
  • سیترولین مالات 2: 1 7 گرم
  • بتا آلانین 2.4 گرم
  • بتائین بدون آب 1.8 گرم
  • گلیسرول مونوستئارات 1 گرم
  • ال-تیروزین 1 گرم
  • تائورین 1 گرم
  • گلوکورونولاکتون 400 میلی گرم
  • ال فنیل آلانین 400 میلی گرم
  • کافئین (کافئین بی آب) 200 میلی گرم
  • پیپرین 5 میلی گرم

 

  PrimeShred 

PrimeShred یکی از ترکیبات چربی سوز بسیار قوی است که چربی سوزی هرگرم از بافت های لیپیدی غیر ضروری را تضمین می کند. این مکمل با عملکرد پیشرفته خود، فرایند چربی سوزی بدن را به نحوی پیش می برد که شما احساس ضعف یا خستگی نکنید.

  • سوزاندن انبوه چربی های ذخیره شده
  • افزایش انرژی و مبارزه با خستگی
  • سرسخت ترین چربی های موضعی را می سوزاند
  • تحریک و بازسازی توده عضلانی

ترکیب بندی

  • عصاره چای سبز (500 میلی گرم)
  • ال-تیروزین (300 میلی گرم)
  • قهوه سبز (100 میلی گرم)
  • ال تیانین (250 میلی گرم)
  • کمپلکس ویتامین B
  • ریشه رودیولا روزیا (250 میلی گرم)
  • بیوپرین (5 میلی گرم)
  • کافئین بدون آب (225 میلی گرم)
  • فلفل کاین (200 میلی گرم)

HyperGH 14X 

مکمل دیگری که به شما کمک می کند تا از توده های عضلانی حجیم و بسیار خوبی برخوردار شوید، تقویت کننده هورمون رشد (HGH) است. HyperGH 14x™ یکی از پیشرفته ترین مکمل های تقویت کننده هورمون رشد کاملاً طبیعی است که در ترکیب آن از هورمون های مصنوعی استفاده نشده است. این مکمل به طور خاص برای تحریک تولید ارگانیسم های ترشح کننده هورمون رشد طراحی شده است،

  • توده عضلانی سخت بدون چربی ایجاد می کند
  • کاهش شدید چربی بدن
  • بهبود زمان ریکاوری عضلات
  • تمرینات مکرر و شدیدتر
  • افزایش انرژی و نیروی بدنی
  • بهبود عملکرد ورزشی

ترکیب بندی

  • ال آرژنین 520 میلی گرم
  • ال گلوتامین 460 میلی گرم
  • ال گلیسین 460 میلی گرم
  • ال-لیزین 400 میلی گرم
  • ال-تیروزین 400 میلی گرم
  • عصاره تریبولوس ترستریس 320 میلی گرم
  • عصاره ریشه گون 240 میلی گرم
  • مخمل شاخ گوزن 200 میلی گرم
  • گابا 200 میلی گرم
  • آغوز 200 میلی گرم
  • ال والین 160 میلی گرم
  • پودر هیپوفیز (قدامی) 120 میلی گرم
  • فسفاتیدیل کولین 100 میلی گرم
  • ال-اورنیتین 100 میلی گرم

کلام آخر

مکمل‌های عضله ساز سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی هستند که انرژی عضلات را افزایش داده و احساس خستگی را کاهش می‌دهند. به طور کلی این مکمل ها باعث پویایی و رفع خستگی می‌شوند؛ بنابراین بهترین زمان برای مصرف آنها قبل از تمرین است.

در هنگام خرید یک مکمل عضله ساز در وهله اول، بدون شک باید روی یک لیست مواد کاملا طبیعی و ایمن برای ارگانیسم تمرکز کنید. حتی اگر دانش لازم برای درک برچسب ترکیب را ندارید، ارزش آن را دارد که در اینترنت جستجو کنید تا بفهمید هر یک از مواد تشکیل دهنده مکمل مورد نیاز شامل کدامیک از ترکیبات است.

 

مطالب مرتبط

کمبود ویتامین در بدن را چگونه رفع کنیم؟

مکمل غذایی چیست؟

خرید ویتامین ها و مواد معدنی

 

سوالات متداول

آیا همه مکمل های عضله سازی موجود در بازار ارزش مصرف دارند؟

همه مکمل های عضله سازی موجود در بازار ارزش مصرف ندارند وحتی در برخی موارد ممکن است سلامت فرد را به خطر اندازد.

مصرف تقویت کننده های تستوسترون برای عضله سازی مناسب هستند؟

تقویت کننده های تستوسترون باعث هدر دادن پول می شوند، چرا که تحقیقات نشان می‌دهد که مواد موجود در در مکمل های حاوی هورمون تستوسترون تفاوت قابل‌توجهی در میزان عضله و قدرت شما ایجاد نمی کند.

چند نمونه از بهترین مکمل های عضله سازی و بدنسازی را معرفی کنید؟

CrazyBulk D-Bal بهترین استروئید قانونی برای بازسازی عضلات
TestoPrimeتقویت تستوسترون قوی برای فواید توده عضلانی
CrazyNutrition Tri Protein سرشار از مواد مغذی برای عضلات
CrazyNutrition Ultimate CRN 5 تامین کننده کراتین و سطح بالای انرژی و قدرت بدنی
PrimeShredچربی سوزی شدید و تقویت عضلات خط دار
HyperGH 14X|HGH افزایش حجم عضلات
CrazyBulk Intensive Pre Trainئبهترین مکمل قبل از تمرین برای افزایش توده های عضلانی