در دوران قادعدگی چه ویتامین هایی استفاده کنیم؟

خرید مکمل بانوان

مصرف ویتامین در دوران قاعدگی می تواند به از بین رفتن علائم مختلف مانند سرگیجه، اضطراب، افسردگی، تهوع، سردرد، خستگی، گرفتگی عضلات شکم و مهم تر از همه کمبود ویتامین های بدن کمک زیادی کند. همانطور که می دانید کمبود ویتامین در دوران قاعدگی می تواند باعث شدیدتر شدن و سخت تر شدن این دوران برای خانم ها باشد. به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند که افراد برای گذراندن این دوره بهتر است ویتامین هایی را مصرف کنید که به بهبود وضعیت شما کمک زیادی می کنند.

ویتامین های مفید در دوران قاعدگی چیست؟

جالب است بدانید که مصرف ویتامین در دوران قاعدگی باعث می شود که به تعادل هورمون های بدن کمک زیادی شود. با توجه به این موضوع در صورتی که بیشتر علایم نیاز به درمان یا مراجعه به پزشک دارند بهتر است برای درمان آن ها به پزشک مراجعه کنید. فراموش نکنید اگر بیماری خاصی دارید برای مصرف ویتامین در دوران قاعدگی باید با پزشک معالج تان مشورت های لازم را داشته باشید.

مصرف مولتی ویتامین در دوران قاعدگی

مولتی ویتامین ها به علت داشتن و مواد مغذی که در ترکیبات آن ها وجود دارد. مصرف مولتی ویتامین ها در دوران پریودی باعث می شود که سلامت عمومی بدن افزایش پیدا کند و از کم خونی و فقر آهن نیز جلوگیری می کند. مصرف مولتی ویتامین باعث می شود که علائمی مانند استرس، افسردگی، اضطراب در این دوره کاهش پیدا کند.

مصرف ویتامین سی در قاعدگی

استفاده از از ویتامین سی را معمولا زمانی پیشنهاد می کنند که عادت ماهیانه در افراد عقب افتاده باشد. با توجه به اینکه هنوز شواهد علمی در این راستا به ثبت نرسیده است اما بیشتر افراد اعتقاد دارند که مصرف ویتامین سی باعث می شود که ترشح هورمون استروژن افزایش پیدا کند و هورمون پروژسترون در بدن زیاد شود. این تغییرات هورمونی می تواند باعث تحریک بدن و رحم شود. بنابراین پیشنهاد می شود که افراد در این موقعیت از مکمل های ویتامین سی استفاده کنند.

افرادی که در دوران قادگی دچار ولع خوردن می شوند ویتامین سی بدن آن ها کم می باشد. باید بدانید که این ویتامین نقش مهمی در جذب آهن و سایر موادهای مفیدی است که در دوره قاعدگی بدن از دست می دهد. در صورتی که شما جزو آن دسته از افراد هستید که در دوران قاعدگی از مکمل آهن استفاده می کنید بهتر است آن را با ویتامین سی میل نمایید.

مصرف ویتامین سی برای قاعدگی

قرص آهن آیزن آپوویتال

استفاده از ویتامین ای در قاعدگی

یکی از مهمترین مزایای ویتامین E استفاده از آن جهت درمان سندروم پیش از قاعدگی است. مصرف ویتامین ای در دوران قاعدگی باعث می شود که هورمون های بدن بانوان متعادل و تنظیم شوند. در صورتی که دو تا سه روز پیش از پریود شدن و دو تا سه روز بعد از پریودی ویتامین ای مصرف کنید امکان دارد که علائمی مانند ناراحتی، غم، گرفتگی عضلات، تمایل به پرخوری را کمتر از گذشته تجربه کنید. بنابراین می توانیم ادعا کنیم که مصرف قرص ویتامین E باعث می شود که سندروم پیش از قاعدگی به میزان زیادی کاهش پیدا کند. یکی دیگر از فواید این ویتامین در دوران پریودی کاهش درد و مدت این دوره می باشد. مصرف ویتامین ای باعث می شود که هورمون ها به شکل طبیعی تنظیم شوند و خانم ها یک چرخه قاعدگی منظم را تجربه کنند.

قرص ویتامین فور هیر نچرال ورلد

استفاده از ویتامین K در قاعدگی

جالب است بدانید کمبود ویتامین کا در بدن خانم ها امکان دارد منجر به منوراژی یا پریودهای بسیار سنگین شود. علت اصلی که کمبود ویتامین K می تواند ایجاد کند این می باشد که ویتامین کا عامل لخته شدن خون می باشد. با توجه به این مسئله هر چیزی که موجب ناهنجاری در جریان لخته شدن خون باشد می تواند به از دست رفتن خون در دوره چرخه قاعدگی تاثیر زیادی بگذارد. در این جا قصد داریم به سه دسته از مواردی که باعث چرخه های سنگین پریودی می شوند بپردازیم.

مولتی ویتامین کامپلیت یوروویتال

مشکلاتی مانند اندومتریوز و اندومتریت.

مشکلات لخته شدن خون مربوط به کمبود ویتامین K یا وجود مهارکننده های انعقاد (یعنی چیزهایی که با پروتئین هایی که مسئول لخته شدن هستند تداخل می کنند).

عدم تعادل هورمونی مانند کم کاری تیروئید و عدم تخمک گذاری.

بنابراین افرادی که مبتلا به دوره های قاعدگی بسیار سنگین هستند با نظر پزشک می توانند از این ویتامین استفاده کنند.

تاثیر ویتامین ب در دوران قاعدگی

همانطور که قبلا اشاره کردیم ویتامین ها نقش مهمی برای سلامت افراد در دوره پریود یا قاعدگی دارند. یکی از این ویتامین ها که می تواند به سندروم پیش از قاعدگی کمک زیادی کند ویتامین B6 می باشد. استفاده 100 میلی گرم از این ویتامین بر اساس مطالعات ثابت کرده است که عواملی چون تغییرات خلقی، تحریک پذیری را کنترل می کند. استفاده از این ویتامین به سنتز برخی انتقال دهنده های عصبی که بر روی احساسات تاثیر می گذارند کمک زیادی می کند.

نیاسین یا ویتامین B3 یکی دیگر از انواع ویتامین است که توصیه می شود در دوران قاعدگی استفاده شود. یکی از مهمترین ویژگی های این ویتامین فوق العاده کاهش اضطراب و کمک به آرامش افراد می باشد. استفاده از این ویتامین باعث می شود که خواب آرامی را تجربه کنید. به این دلیل که ویتامین B3 موجب می شود که بافت عضلانی افراد شل شود و در کنار آن به عروق اجازه می دهد تا گشاد شوند و جریان خون افزایش پیدا کند. زمانی که جریان خون افزایش پیدا کند فشار خون کاهش پیدا کرده و  مسلما افراد می توانند خواب بهتری را تجربه کنند. زمانی که شما خواب مناسبی داشته باشید علائم افسردگی، استرس و اضطراب را کمتر تجربه خواهید کرد. در ارتباط با مصرف نیاسین لازم است با پزشک مشورت کنید زیرا این ویتامین می تواند موجب برافروختگی پوست شود.

ویتامین ب یوروویتال

خوردن ویتامین دی در دوران قاعدگی

جالب است بدانید که گیرنده های ویتامین دی در بدن در چند بخش مربوط به تولید مثل وجود دارند. بر اساس تحقیقات انجام گرفته گزارش شده است که غلظت های پایین این ویتامین همزمان با شروع سندروم ها و اختلالات پیش از قاعدگی شروع می شود. در واقع بین اختلالات دوران قاعدگی و سطح پایین ویتامین دی یک رابطه عمیق وجود دارد. بر اساس پژوهش های انجام گرفته زنانی که در دوره قاعدگی خود از ویتامین دی استفاده می کنند دوره بهتری را نسبت به دیگر زنان می گذرانند.

قرص زینک پلاس سوپرابیون

مصرف قرص زینک پلاس در دوران قاعدگی چه فوایدی دارد؟

یکی از مکمل هایی که توصیه می شود در دوره پریودی مصرف شود قرص زینک پلاس است. همانطور که می دانید کاهش روی در بدن باعث نامنظم شدن قاعدگی شده و دردهای قاعدگی را تشدید می کند. مصرف قرص زینک پلاس باعث تنظیم دوره پریودی شده و به سلامت تخمدان ها نیز کمک زیادی می کند.

کپسول ژلاتینی ویتامین دی

مصرف زینک باعث می شود که برخی از عوامل منفی مربوط به دوران پیش از قاعدگی کاهش پیدا کند. بنابراین بهترین زمان مصرف این مکمل برای خانم ها در دوران پیش از قاعدگی می باشد.

مصرف مولتی ویتامین مینرال در دوران پریودی

با توجه به اینکه مولتی ویتامین مینرال حاوی آهن اضافی است و زنان در زمان پریودی به آهن بیشتری در خون شان نیاز دارند مصرف این مکمل برای آن ها توصیه می شود.

مولتی ویتامین مینرال ساپلاس مدز

تاثیر آمپول ب کمپلکس در دوران قاعدگی

همانطور که می دانید مکمل نوروبین یا همان ب کمپلکس از ترکیب سه ویتامین گروه ب یعنی 1، 6، 12 می باشد. مهمترین تاثیری که این مکمل می تواند در دوران قاعدگی داشته باشد منظم کردن این چرخه است. همانطور که می دانید قاعدگی یا پریود نامنظم یکی از مشکلات عدیده ای است که دامن برخی از خانم ها را گرفته است. این مسئله می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. یکی از دلایل پریود نامنظم در خانم ها کاهش سطح هورمون استروژن و یک دلیل شایع دیگر وجود کیست های پلی کستیک می باشد. در صورتی که اختلال نامظم شدن قاعدگی بر اثر عدم دریافت میزان کافی ویتامین باشد پزشکان برای درمان این مشکل مصرف ویتامین و مکمل ها را تجویز می کنند. یکی از این ویتامین ها که به تنظیم سیکل قاعدگی کمک زیادی می کند ویتامین های دسته ب هستند. تزریق یا مصرف این ویتامین ها باعث بهبود اختلال به وجود آمده می شود.

یکی دیگر از مشکلاتی که زنان در دوران قاعدگی با آن دست و پنجه نرم می کنند دوره پریودی دردناک است. علاوه بر این ممکن است افراد در این دوره التهاب، سرگیجه و …. را تجربه کنند استفاده از آمپول نوروبین یا ب کمپلکس باعث می شود که خانم ها از این مشکلات کمتر رنج ببرند.

کدام مکمل ها دردهای دورن قاعدگی را قابل تحمل تر می کنند؟

همه بانوان در طول زندگی خود دردهای دوره قاعدگی را تجربه می کنند. این دردها شامل شکم درد، کمر درد، مشکلات گوارشی، حالت تهوع، سردرد، دردهای ناحیه واژن، حساسیت سینه، اضطراب و سردرگمی و تغییرات خلق و خو می شود. مصرف ویتامین و مکمل ها در این دوره می تواند تا حدودی این شرایط را تحت کنترل خود درآورد.

مصرف ویتامین های مورد نیاز در زمان قاعدگی بهتر است پیش از دوره پریود یعنی در زمان PMS آغاز شود. البته نکته مهمی که وجود دارد این است که علائم و دردهای مربوط به دوران قاعدگی ممکن است در همه بانوان یکسان نباشد. برخی از افراد هستند که تغییرات چندانی را تجربه نمی کنند. در صورتی که دردهای شدیدی را تجربه می کنید بهتر است به پزشک مراجعه کنید. یکی از راهکارهایی که پزشکان برای این مشکلات پیشنهاد می کنند مصرف مکمل مورد نیاز بانوان می باشد. در بالا به برخی از این ویتامین ها اشاره کردیم.

مصرف چه ویتامین هایی در دوره قاعدگی مفید است؟

همانطور که می دانید چرخه قاعدگی در هر کدام از خانم ها متفاوت است. برخی از آن ها در این دوره درد و علایم نسبتا شدیدی را تجربه می کنند. بدن افراد در این شرایط ویتامین های زیادی را از دست می دهد بنابراین ویتامین های اضافی می توانند جایگزین ویتامین های از دست رفته در بدن باشند.

استفاده از کلسیم در دوران قاعدگی

یکی از مکمل هایی که پیشنهاد می شود در دوره قاعدگی مصرف شود کلسیم می باشد. مهمترین مزیت استفاده از این نوع مکمل کاهش دردهای دوره پریودی است. بر اساس یکی از پژوهش هایی که در سال 2017 انجام گرفت مصرف کلسیم باعث می شود که گرفتگی ها و دردهایی که در دوران قاعدگی وجود دارند به میزان زیادی کاهش پیدا کنند. مصرف کلسیم می تواند در از بین بردن خستگی، کنترل خلق و خو، جوش های دوره پریودی و از بین بردن سردردها تاثیر زیادی داشته باشد.

قرص کلسیم سیترات یوروویتال

دوکوساهگزائنوئیک اسید

این ماده را به طور معمول می توانید در مکمل هایی مشاهده کنید که با استفاده از روغن ماهی ساخته می شوند. دوکوساهگزائنوئیک اسید به عنوان یک اسید چرب امگا 3 است که باعث افزایش عملکرد در مغز می شود. پژوهشگران اعتقاد دارند که مصرف این ماده باعث می شود که گرفتگی عضلات کاهش پیدا کرده و خلق و خوی افراد نیز با ثبات شود. در حالت کلی امگا 3 می تواند به کاهش التهاب ها کمک زیادی برساند. جالب است بدانید تاثیر امگا3 در درهای قاعدگی بسیار بیشتر از قرص های مسکن نظیر ایپوبروفن می باشد.

اسید فولیک یا ویتامین B9

این ویتامین به عنوان یکی از ویتامین های ضروری برای بانوان شناخته می شود. استفاده از اسید فولیک باعث می شود تا بدن بتواند انرژی انتقال دهنده های عصبی و دی ان ای را تولید کند. تولید موادی مانند دوپامین و سروتونین در دوران قاعدگی باعث می شود که خلق و خوی افراد تنظیم شود و احساس خوبی داشته باشند.

 

مصرف فولیک اسید

قرص فرفولیک

استفاده از مکمل کوبالامین که همان ویتامین ب 12 است باعث ساخت گلبول های قرمز در خون می شود. معمولا این مکمل را برای خانم هایی پیشنهاد می کنند که دوران قاعدگی شدید و سنگین تری را تجربه می کنند.

نکته مهمی که در ارتباط با مصرف ویتامین و مکمل های غذایی وجود دارد این است که افرادی که دارای بیماری های خاصی هستند و ملزم به مصرف دارو می باشند باید این مواد را با نظر پزشک معالجشان مصرف نمایند.