قرص زینک چه خواصی دارد؟

خرید قرص زینک پلاس

قرص زینک یا روی یکی از مهمترین مکمل های غذایی به خصوص برای بانوان است که بهتر است طبق نظر پزشک متخصص یا عمومی مصرف شود. چرا که دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم، متنوع و متعادل برای همه افراد جامعه بسیار مهم است. زیرا یک برنامه مناسب غذایی به ما کمک می کند تا تمام مواد مغذی مهم مورد نیاز بدن را دریافت کنیم.

تحقیقات علمی لیست بلند بالایی از ویتامین ها و مواد معدنی را معرفی می کند که باید در رژیم غذایی روزانه ما وجود داشته باشند. در صورتی که یکی از این عناصر مغذی در برنامه غذایی ما وجود نداشته باشد یا به طور ناخواسته حذف گردد؛ فرد دچار مشکلات و بیمارهای زیادی می شود. در این میان روی یکی از عناصر معدنی مهم در رژیم غذایی ما است که کمبود آن می تواند مشکلات زیادی برای افراد به وجود آورد.

ریزش موی شدید، ضعف سیستم ایمنی،اختلال در تولید هورمون رشد توسط سلول های بدن و… تنها بخشی از مشکلاتی است که فرد به خصوص خانم ها در صورت کمبود زینک با آن ها مواجه می شوند.

مصرف روی در رژیم غذایی یا قرص زینک با بدن چه می کند؟

روی یک عنصر فلزی است که در هضم سالم، بهبود و تنظیم عملکرد سلول های عصبی و متابولیسم نقش بسیار پر رنگی دارد. این عنصر معدنی به ساخت سلول‌ها و آنزیم‌های جدید کمک نموده و نقش مهمی در پردازش مواد مغذی موجود در غذای ما دارد. از سوی دیگر وجود زینک در بدن افراد زیر 20 سال کمک می کند تا مراحل  رشد و نمو را به صورت طبیعی طی کنند.

از سوی دیگر روی می تواند به عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن کمک کند و در بهبود زخم ها یا جراحات عمیق نقش مهمی ایفا کند. عنصر معدنی زینک علاوه بر اینکه به بهبود بینایی کمک می کند، برای فعالیت بیش از 300 آنزیم به عنوان عنصر حیاتی معرفی می شود. این آنزیم ها به طیف وسیعی از جنبه های ضروری سلامتی شما کمک می کنند.

همچنین روی می تواند به تغییرات در تعادل فعالیت سلول های مغز اثر بگذارد و در کاهش بیماری های مرتبط با افزایش سن همچون افسردگی و بیماری آلزایمر نقش مهمی داشته باشد. ترمیم غشای سلولی، رشد سلولی و حفظ سلامت پوست ترمیم پروتئین‌هایی که اساسی در ترمیم  جراحات عمیق دارند تنها بخشی از نقش ضروری عنصر روی در بدن انسان می باشد.

قرص زینک سلن کروم ویتامین هاوس

علائم کمبود زینک چیست؟

اگر به اندازه کافی در رژیم غذایی خود عنصر معدنی روی را دریافت نکنید، یا دچار شرایطی شوید که مانع از جذب روی در بدن شما می گردد، باید بدانید که با دنبال کردن این روند در نهایت دچار کمبود روی می شوید.

کمبود روی در دوران کودکی و نوجوانی می تواند بسیار مشکل ساز باشد به طوری که باعث اختلال در رشد، تاخیر در بلوغ و یا حتی منجر به ایجاد مشکلات یادگیری شود. علائم کمبود زینک در بزرگسالان مشکلات بسیار زیادی ایجاد می کند که برخی از آنها عبارتند از:

  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن
  • اسهال
  • بیشتر مریض شدن
  • کمبود انرژی
  • ریزش مو
  • بثورات پوستی
  • اختلال در نعوظ

 

قرص زینک پلاس مخصوص بانوان و آقایان

قرص زینک پلاس سوپرابیون 60 عدد

چه مقدار روی در روز نیاز دارم؟

متخصصان تغذیه توصیه می کنند که مردان بالغ روزانه باید 9.5 (میلی گرم) و زنان بالغ باید 7 (میلی گرم) روی دریافت کنند. اگر رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید به طوری که  وعده های غذایی روزانه شما حاوی تمام عناصر مورد نیاز بدن را تامین کند دیگر لازم نخواهد بود از مکمل های غذایی حاوی روی استفاده نمایید.

منابع غذایی تامین کننده عنصر روی برای بدن کدامند؟

روی یکی از عناصر معدنی مورد نیاز بدن است که در  غذاهای مختلف به راحتی یافتن می شود و گنجاندن آن در رژیم غذایی کار بسیار سختی نیست، حتی اگر گیاه‌خوار یا وگان باشید.

وجود گوشت قرمز هر از چند گاهی در رژیم غذایی لازم است، اما باید سعی کنید بیشتر پروتئین خود را از حبوبات، ماهی، تخم مرغ و گوشت های کم چرب دریافت کنید. منابعی طبیعی زینک در محصولات حیوانی بسیار زیاد است به طوری که می توانید این عنصر را از منابع مختلف زیر به راحتی دریافت کنید.

  • گوشت قرمز مانند گوشت گاو، خوک و بره
  • گوشت مرغ و انواع دیگر طیور یا تخم مرغ
  • انواع غذاهای دریایی مانند صدف، خرچنگ، ساردین، میگو، خرچنگ آبی
  • انواع محصولات لبنی مانند شیر، ماست و پنیر

منابع گیاهی روی

اگر وگان هستید یا ترجیح می دهید از محصولات حیوانی استفاده نکنید باید بگوییم که جای هیچگونه نگرانی نیست چرا که شما می توانید  تمام مقدار روی مورد نیاز بدن خود را از منابع غذایی گاهی زیر دریافت نمایید. علاوه بر زینک، داشتن یک رژیم غذایی سرشار از فیبر، پروتئین و مواد مغذی مهم ایده خوبی است که در برنامه های غذایی گیاهی  می توان آن را یافت.

  • انواع آجیل و خشکبار
  • انواع غلات سبوس دار (مانند نان سبوس دار)
  • حبوباتی مانند لوبیا، عدس و نخود
  • اسفناج
  • غلات صبحانه غنی شده
  • دانه کدو تنبل
  • بادام زمینی
  • برنج
  • کلم بروکلی
  • گوجه گیلاسی
  • بلوبری

طریقه مصرف قرص زینک

شما به راحتی می توانید طریقه مصرف قرص زینک و مقدار توصیه شده برای مصرف روزانه روی را از طریق یک رژیم غذایی معمولی و متعادل به دست آورید . مقادیر توصیه شده روزانه برای روی به وضعیت سلامتی، شرایط بدنی و سبک زندگی فرد بستگی دارد.

  • برای مردان 14 ساله و بالاتر دوز و طریقه مصرف قرص زینک به مقدار یازده میلی گرم توصیه شده است.
  • برای زنان جوای که در رده سنی بین 14 تا 18 سال هستند پزشکان توصیه می کنند از دوز هشت میلی گرم در روز استفاده نمایند.
  • زنان 19 ساله و بالاتر بهتر است از قرص زینک دارای دوز 9 میلی گرم در روز استفاده کنند.
  • همچنین زنان باردار بهتر است به صورت روزانه 11 میلی گرم زینک دریافت نماید و 12 میلی گرم برای بانوانی که در دوران شیردهی به سر می برند بهترین پیشنهاد است.
  • هشت میلی گرم برای کودکان 9 تا 13 ساله
  • پنج میلی گرم برای کودکان چهار تا هشت ساله
  • سه میلی گرم برای کودکان هفت ماهه تا سه ساله
  • دو میلی گرم برای نوزادان تا شش ماهگی

قرص زینک 15 پلاس و هیستیدین تاکسوفیت

قرص زینک چیست؟

اگر فکر می کنید تمام روی مورد نیاز خود را در رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید یا آزمایشات پزشکی نشان می دهد که دچار کمبود روی هستید باید قرص زینک یا  مکمل های غذایی حاوی روی را استفاده کنید .پزشکان تغذیه توصیه می کنند که مصرف زینک برای زنان و مردان بالای 30 سال بی خطر است، مشروط بر اینکه روزانه بیش از 25 میلی گرم مصرف نکنید.

اگر یک پزشک مصرف مکمل های حاوی روی یا قرص زینک را به شما توصیه می کند، می توانید بهترین دوز را را با توجه به مصرف برخی از داروها، شرایط پزشکی و سایر مکمل ها انتخاب کنید تا دچار تداخل دارویی نشوید. از سوی دیگر امروزه مکمل‌های غذایی متعددی در داروخانه ها بدون نسخه ارائه می شود که می توان از آنها به موراد زیر اشاره کرد.

  • زینک گلوکونات
  • پیکولینات
  • استات و سیترات

خواص روی برای مردان

روی در بهبود عملکرد حیاتی اندام های مختلف بسیار ضروری است چراکه این عنصر از سیستم ایمنی و بهبود زخم گرفته تا حمایت از استخوان‌ها، پوست و بینایی سالم را تحت پوشش قرار می دهد. حتی به عنوان یک آنتی اکسیدان برای محافظت از سلول ها در برابر استرس اکسیداتیو عمل می کند! با این حال، چند کارکرد زینک برای بهبود فعالیت اندام های مختلف بدن مردان بسیار ضروری و پر اهمیت است.

·       روی به حمایت از سطح طبیعی تستوسترون کمک می کند

تستوسترون پایین می تواند باعث انواع اثرات ناخوشایند مانند کاهش میل جنسی، خستگی، کاهش توده عضلانی یا حتی اختلال نعوظ شود. در نتیجه کمبود روی در رژیم غذایی شما می تواند باعث کاهش تستوسترون شده و  افزایش مصرف آن می تواند مشکلات مربوط به ترشح بیش از حد تستوسترون را رفع نماید. عادی سازی سطح تستوسترون می تواند به اصلاح برخی از مشکلات ذکر شده در بالا کمک کند.

·       روی باعث سلامت پروستات می شود

با اینکه مشکلات پروستات بیشتر در مردان مسن دیده می شود، اما برای شروع مراقبت از پروستات هیچ وقت زود نیست. مشکلاتی مانند BPH (بزرگ شدن پروستات) و پروستاتیت می توانند علائم ناخوشایندی مانند تکرر ادرار ، جریان ضعیف ادرار ، مشکل در ادرار کردن و میل ناگهانی به ادرار کردن را ایجاد کنند که واقعاً می تواند زندگی روزمره را مختل کند و خواب را مختل کند.

روی یکی از مهم ترین مواد مغذی برای سلامت پروستات است که  می تواند خطر بزرگ شدن پروستات کاهش دهد. همچنین این ماده معدنی به کاهش اندازه پروستات در افراد مبتلا به BPH به دلیل خواص ضد التهابی آن کمک می کند.

·       روی برای سنتز پروتئین حیاتی است

پروتئین فقط برای ورزشکاران و بدنسازان ضروری نیست زیرا این ماده حیاتی  برای همه افراد جامعه مهم است. پروتئین تقریباً در هر سلول و ساختار بدن ،از سلول های مغز گرفته تا دیواره شریان ها و حتی DNA بدن انسان را فرا گرفته است.

این مولکول به ساخت ماهیچه های قوی، ترمیم آسیب، ارتقاء پوست سالم و ساخت سلول های سالم کمک می کند. بدون پروتئین کافی، احساس ضعف، خستگی و سختی در بهبودی پس از آسیب‌هایی مانند کشیده شدن عضلات خواهید داشت.

روی یکی از ضروریاتی است که که بدن به کمک آن می تواند اسیدهای آمینه را تجزیه کند و دوباره آن را به عنصر مورد نیاز بدن سنتز نماید. حتی اگر مقدار زیادی پروتئین مصرف کنید، بدون روی نمی توانید از آن به درستی استفاده کنید.

·       روی می تواند موهای قوی و سالم را تقویت کند

در حالی که غالبا زنان از داشتن موهای بلند و سالم بیشترین لذت را می برند ولی داشتن موهای پر پشت و جلوگیری از ریز مو در مردان اهمیت بیشتری دارد.  چرا که غالب مردان با افزایش سن دچار ریزش مو شده و خط مو به آرامی شروع به کاهش می کند.

از آنجایی که روی برای سنتز پروتئین بسیار مهم است، برای ساخت پروتئین اصلی تشکیل دهنده موهای شما – کراتین نیز مهم است. بدون روی کافی، موهای شما ضعیف، نازک شده و احتمال ریزش بیشتر می شود و بدن شما برای رشد بیشتر مشکل پیدا می کن

خواص زینک برای زنان

روی یک ماده معدنی کمیاب است، که شما فقط باید مقادیر بسیار کمی از آن را به صورت روزانه مصرف کنید تا سالم باشید. زنان 19 سال و بالاتر به هشت میلی گرم روی در طول روز نیازمند هستند در صورتی که یک زن باردار باید به صورت روزانه 11 میلی گرم روی دریافت کند. خواص زینک برای زنان به صورت مختصر شامل موارد زیر است.

  • روی به شما کمک می کند تا سیستم ایمنی سالمی داشته باشید.
  • روی به سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا در برابر سموم و مواد خارجی از خود دفاع نماید.
  • روی قند خون شما را ثابت نگه می دارد.
  • روی با پلاکت های خون تعامل می کند تا به لخته شدن خون کمک نموده و موجب  بهبود بریدگی ها و خراش ها شود.
  • روی به تنظیم فعالیت های گوارشی کمک می کند تا بدن شما غذا را راحت تر هضم نماید و مواد مغذی را به درستی جذب کند.
  • از آنجایی که بیشتر گیرنده های چشایی شما در حفره بینی قرار دارند، روی برای عملکرد کامل ادراک مزه تاثیر می گذارد تا شما به وضوح مزه یا بویی مواد غذایی را حس کنید.

اگر مقدار زیادی روی داشته باشم چه اتفاقی می افتد؟

مصرف بیش از حد قرص زینک می تواند اثرات منفی بسیار زیادی بر روی سلامت فرد ایجاد نماید به همین خاطر اغلب زشکان توصیه میکنند برای تامین زینک مورد نیاز بدن بهتر است  فقط غذاهای غنی از روی مانند حبوبات، آجیل و دانه‌ها استفاده کنید. زیرا روی بیش از حد می تواند خطرناک باشد به طوری که  بر سطوح سایر عناصر در بدن مانند آهن و منیزیم تأثیر بگذارد. به همین دلیل، روی بیش از حد می تواند منجر به شرایطی مانند کم خونی یا فقر آهن می شود که برای زنان باردار یا شیرده و افراد در حال رشد این مسئله بسیار خطرناک می باشد.

اگر در مصرف مکمل های غذایی یا قرص زینک زیاده روی  کنید ،ممکن است دچار مسمومیت دارویی شده و عوارض زیر را متحمل شوید.

  • درد شکم
  • اسهال
  • تهوع و استفراغ
  • سردرد
  • سرگیجه
  • احساس خستگی بسیار

قرص زینک پلاس و چاقی

کمبود روی ممکن است به طرق مختلف خود را نشان دهد. به عنوان مثال، فرد  ممکن است در مدت کوتاهی دچار مشکلات پوستی ، اختلال در بهبود زخم یا ریزش موی شدید شود. کمبود روی می تواند بر روی حواس چشایی و بویایی شما اثر بگذارد و از این طریق منجر به کاهش اشتهای شما شود.  براساس نتایج تحقیقات علمی 35٪ تا 45٪ از بزرگسالان بالای 6 سال هنگامی که دچار کمبود روی می شوند از کاهش طعم، بو و کاهش اشتها رنج می برند و در موارد حادتر کاهش وزن شدید در این افراد مشاهده می شود.

همچنین مطالعات علمی نشان داده اند که کمبود روی باعث افزایش آسیب سلولی ناشی از فعالیت زیاد رادیکال های آزاد می شود. رادیکال های آزاد مواد مضری هستند که خطر پیری زودرس و بیماری های مزمن را افزایش می دهند.

کلام آخر

روی، یک ماده مغذی است که در سراسر بدن شما یافت می شود و به عملکرد سیستم ایمنی، فعالیت سلول های عصبی و متابولیسم بدن کمک می کند. همچنین این ماده معدنی در زمینه بهبود زخم، جراحات عمیق، حس چشایی و بویایی نقش مهمی را ایفا می نماید.

با یک رژیم غذایی متنوع شامل مرغ، گوشت قرمز و غلات صبحانه غنی به  شما کمک می کند تا به صورت روزانه مقدار عنصر روی کافی دریافت کنید. اما برخی از افراد ترجیح می دهند از مکمل های غذایی و قرص زینک برای رفع نیاز بدن خود به عناصر مغذی را تامین نمایند.

پزشکان تغذیه توصیه می کنند که مصرف روزانه روی برای زنان 8 میلی گرم و برای مردان بالغ 11 میلی گرم است. تحقیقات علمی بر روی عناصر خوراکی نشان می دهد که کمبود روی می تواند مشکلات بسیار زیادی برای افراد مختلف ایجاد نماید. هرچند دریافت روی از طریق رژیم غذایی خطرات بالقوه مصرف بیش از حد روی را به صورت مکمل نیز کاهش می دهد. اما مکمل‌های روی موجود در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی سالم که  معمولاً به صورت قرص، کپسول، قرص‌های پاستیلی یا جویدنی هستند می توانند مقادیر مورد نیاز روازنه بدن به زینک را در مدت کوتاه به طور کامل رفع کنند.

سوالات متداول

آیا حتما باید مکمل یا قرص زینک را به صورت روزانه مصرف کرد؟

پزشکان توصیه می کنند که روی مورد نیاز خود را از طریق رژیم غذا به جای مصرف قرص زینک و مکمل های دارویی حاوی روی دریافت کنید. دلایل مهمی پشت این توصیه وجود دارد که  برخی از مزایای مصرف روزانه روی در منابع غذایی به خاطر تاثیرات زینک بر روی سلامت مغز می باشد. به عنوان مثال روی به التیام بدن و ترمیم غشای سلولی، رشد سلولی و جراحات عمیق و زخم های سطحی کمک می کند.

مقدار دوز مصرفی قرص زینک چقدر است؟

سطح قابل تحمل بالای مصرف (UL) برای روی، که شامل غذاها و مکمل ها به صورت ترکیبی است که پزشکان توصیه می کنند باید شامل 40 میلی گرم روی در برنامه غذایی روز برای همه بزرگسالان 19 سال و بالاتر باشد.

آیا مصرف خودسرانه مکمل و قرص زینک خطرناک است؟

مصرف طولانی مدت قرص زینک خطرناک است و امکان دارد عوارض جانبی بر سلامتی شما را افزایش دهد به طوری که مصرف روی بیش از حد می تواند اثرات نامطلوبی همچون حالت تهوع،  استفراغ، از دست دادن اشتها

آیا مصرف قرص زینک برای سرماخوردگی مفید است؟

به دلیل تأثیر روی بر سیستم ایمنی، بسیاری از مردم برای مبارزه با سرماخوردگی در کوتاه مدت به این ماده معدنی روی می آورند . آنها باور دارندروی یکی از مواد مغذی ضروری برای سلامتی مطلوب است که در ایجاد تعادل مناسب بین متابولیسم بدن نقش اساسی ایفا می کند.

روی در رژیم غذایی را چگونه تامین کنم؟

روی به راحتی در غذاهای حیوانی و گیاهی یافت می شود . برخی از بهترین منابع حیوانی و گیاهی زینک عبارتند از صدف،گوشت گاو، خرچنگ آبی، گوشت خوک، سینه بوقلمون، میگو، ساردین، ماهی، ماست یونانی، شیر، تخم مرغ می باشد.