​هر آنچه درباره ترمیم کننده پوست باید بدانید

استفاده از ترمیم کننده پوست صورت و بدن

استفاده از ترمیم کننده پوست در برخی موارد بسیار حیاتی و ضروری است چرا که آرایش کردن یا استفاده از محصولات پوشش دهنده تا زمانی موثر و کاربردی می باشد. ترمیم کننده ها برخلاف محصولات آرایشی که تنها زمانی مشکلات پوستی را می پوشانند، آسیب های پوستی را برای همیشه مرتفع می کنند. بیرون بودن در دمای شدید در مدت زمان طولانی، لک، جوش ، آکنه و… می تواند بافت ظریف پوست را تخریب نماید. بنابراین استفاده از محصولاتی که کلاژن سازی را در سلول های پوستی تقویت می کند می تواند نجات بخش زیبایی ظاهر یک فرد باشد.

اگر به دنبال درمان مشکلات  و آسیب های پوستی خود هستید، در وهله اول بهتر است به متخصص پوست مراجعه کنید. چرا که آکنه، جای زخم و مشکلات شدیدتر پوستی ممکن است نیاز به درمان نسخه ای و مصرف برخی از داروها همچون آنتی بیوتیک ها یا رتینوئیدها داشته باشند. در برخی موارد حتی ممکن است متخصص پوست برای خارج کردن کیست های عمیق تر یا لکه های آکنه ای که در زیر پوست گیر کرده اند، از فرایندهای مختلف همچون جراحی استفاده نماید.

 

کرم ترمیم کننده پوست

ترمیم کننده پوست چیست؟

استفاده از ترمیم کننده پوست و محصولات مشابه می تواند بازسازی پوست و فرایند کلاژن سازی را سرعت بخشد. به این ترتیب سلول های جدید پوستی جایگزین بافت های آسیب دیده شده و سطح پوست کاملا صاف و سالم می گردد. با اینکه سلول‌های اپیدرم و لایه‌های بالایی پوست، به‌طور مداوم در حال جایگزین هستند اما در پاره ای از مواقع این فرایند با مشکلات خاصی رو به رو می شود.

آسیب سلول های بنیادی در پایین ترین لایه پوست، تولید بیش از اندازه کراتین یا تغییرات بیوشیمیایی و مورفولوژیکی، جوش، زخم و… همگی باعث می شوند که ترمیم و جایگزینی طبیعی سلول های اپیدرم پوست با مشکل مواجه شود.

در این میان استفاده از محصولات مختلف ترمیم کننده می تواند به میزان قابل توجهی مشکل و آسیب به وجود آمده را رفع نماید و سلول های بنیادی را تقویت کند. به این ترتیب می توان دوباره درخشش، جوانی، لطافت و سلامتی را تجربه نمود.

اهمیت و  بازسازی پوست  

لایه بیرونی پوست وظیفه آبرسانی، محافظت در برابر مواد شیمیایی و پاتوژن ها و تنظیم گرما را دارد. به همین خاطر اپیدرم در دوران جوانی به طور متوسط ​​هر 40 تا 56 روز یکبار به طور کامل تغییر می کند؛ اما با افزایش سن، این فرآیند تغییر نموده و کند می‌شود. بنابراین آسیب شدید به پوست نه تنها زیبایی ظاهری فرد را به خطر می اندازد؛ ممکن است به عنوان تهدید کننده زندگی نیز محسوب شود. بازسازی و ترمیم پوست نیاز به هماهنگی و یکپارچگی رویدادهای بیولوژیکی و مولکولی پیچیده دارد.

امروزه دسترس بودن طیف گسترده‌ای از انواع محصولات ترمیم کننده پوست همچون انواع کرم ها، پمادها و وسایل پزشکی، باعث شده تا روند بهبود مشکلات و آسیب های پوستی سرعت یابد. بنابراین، استفاده از مراقبت‌های بهداشتی و محصولات ترمیم کننده در نهایت موجب پایداری وضعیت سلامت عمومی بیماران نیز می شود.

بیشتر آسیب ها و زخم های پوستی در عرض چند روز تا چند هفته بهبود می یابند که در اغلب موارد استفاده از ترمیم کننده پوست معمولی بدون نسخه می تواند بازسازی پوست را به طور کامل انجام دهد. اما در برخی از موارد پیشرفت های گسترده علم و  فناوری و مراقبت های بهداشتی برخی از آسیب ها و زخم های مزمن را بهبود نمی بخشد. بنابراین برای بهبود و ترمیم زخم‌های حاد و مزمن باید به یک پزشک متخصص پوست و زیبایی مراجعه نمود. چرا که این آسیب ها تأثیر قابل‌توجهی بر کیفیت زندگی بیماران خواهد داشت و در برخی از موارد دچار افسردگی و ترد شدن بیمار از جامعه می گردد.

در حال حاضر گزینه‌های درمانی همچون انواع داروها، دستگاه‌ها، جراحی و درمان‌های بیولوژیکی برای برطرف نمودن آسیب های شدید پوستی وجود دارد. بیماران برای دستیابی به بهبود کامل می توانند از روش های مختلف درمانی و محصولات ترمیم کننده پوست استفاده نمایند.

 

سرم ترمیم کننده پوست

ترکیبات و مواد ترمیم کننده پوست

امروزه پیشرفت های بزرگی در زمینه ترمیم و مراقبت از پوست صورت گرفته و راه کارهای جدیدی برای پیشگیری و ترمیم آسیب پوست توسط دانشمندان ارائه شده است. بنابراین برای بازگرداندن درخشش، صافی، رفع لک و جوانی پوست باید از ترمیم کننده ها استفاده نمود که در ترکیبات آنها از مواد زیر استفاده شده است.

نیاسینامید

مطالعات پزشکی نشان می دهد ترکیبات و عناصر حاوی نیاسینامید می تواند به کاهش و لکه های تیره ناشی از آکنه کمک کند.استفاده روزانه 2 تا 5 درصد از ترکیبات نیاسینامید دار به صورت موضعی در روشن تر شدن پوست افراد موثر است.

عسل

مطالعات اولیه در زمینه پوست و زیبایی نشان می دهد که عسل می تواند جای زخم ها را به طور کامل التیام بخشد. اگر به دنبال درمان خانگی هستید، یا می خواهید از محصولات ترمیم کننده پوست استفاده کنید بهتر است به دنبال محصولاتی باشید که در ترکیبات خود دارای عسل است.

ویتامین C

هنگام خرید کرم ها و مرطوب کننده ها به دنبال این ماده باشید. ویتامین C وقتی با سایر مواد روشن کننده مانند سویا و شیرین بیان ترکیب شود، بهتر عمل می کند.

رتینوئیک اسید

تحقیقات اخیر بیان می کند، اثر و جای زخم و جوش آکنه در 91.4 درصد از افرادی که از ترکیبات حاوی اسید رتینوئیک و اسید گلیکولیک استفاده کرده اند، به طور کامل بهبود یافته است. همچنین برای ترمیم بافت پوست های آسیب دیده باید محصولات حاوی این ماده فقط در شب استفاده شود.

ویتامین E

استفاده موضعی از ویتامین E می تواند فرایند کلاژن سازی توسط سلول های اپیدرم را تحریک کرده و جوانی و لطافت را به پوست شما ببخشد.

اسید سالیسیلیک

بنزوئیل پراکسید، آلفا هیدروکسی اسید، اسید سالیسیلیک و آداپالن عموما جزو ترکیباتی هستند که برای درمان آکنه و جای زخم حاصل از آن استفاده می شود. شما می توانید برای درمان آکنه های خفیف محصولات و ترمیم کننده های حاوی این ترکیبات را بدون نسخه از داروخانه های مختلف تهیه نمایید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای تاثیرات شگرفی بر روی پوست دارد به همین خاطر از این ماده برای تولید محصولات آرایشی بهداشتی همچون کرم های مرطوب کننده و آبرسان ، ترمیم کننده ها و کرم های ضد آفتاب استفاده می شود. بهتر است در طول شب و قبل از خواب از آنها استفاده کنید تا تاثیر گذاری و ترمیم کنندگی این ترکیب افزایش یابد.

رتینول یا رتینوئید

ترکیبات حاوی رتینول یا رتینوئید به صورت موضعی استفاده می شوند که با لایه برداری طبیعی پوست می تواند به شفاف و تمیز نگه داشتن منافذ کمک کند. همچنین برای بهره مندی از فواید مضاعف این ترکیبات بهتر است بعد از استفاده از این ترکیبات صورت خود را با روغن معدنی یا روغن کرچک به مدت یک دقیقه ماساژ دهید.

گلیسیرین

ترکیبات گلیسیرین علاوه بر اینکه پوست را مرطوب و لطیف می کند می تواند انواع لک ها و جای زخم ها را  بهبود بخشیده و محو کند. برای ارتقا بهداشت و سلامت پوست و همچنین درمان زخم و لک ها عمدتا در ترکیبات محصولات آرایشی، ترمیم کننده ها ، کرم های آب رسان، محصولات مرطوب کننده و کرم ضد آفتاب از گلیسیرین استفاده می شود.

سیلیکون

مطالعات اخیر نشان می دهد که استفاده از ترکیبات حاوی مواد سیلیکونی به صورت موضعی می تواند ضخامت، رنگ و بافت پوست را بهبود بخشد. در همین راستا شما می توانید ژل سیلیکون را به مدت هشت تا 24 ساعت در روز استفاده کنید.

اسیدهای چرب آزاد

اسیدهای چرب آزاد به عنوان یک لایه محافظ بر روی پوست قرار گرفته که مانع از تبخیر بیش از اندازه آب از روی لایه اپیدرم می شود. این اسیدها برای پوست های حساس و خشکی که به صورت مداوم پوسته پوسته می شوند بسیار ضروری است.

مرطوب کننده های طبیعی

این محصولات می توانند PHP پوست را بازیابی کرده و با مرطوب نمودن پوست، آن را شاداب و با لطافت نگه می دارد. این ترکیبات غنی شده با عصاره های متعادل کننده و عوامل سازنده رطوبت برای ترمیم انواع آسیب های پوستی به خصوص پوست های خشک و حساس ایده ال هستند.

مزایای استفاده از ترمیم کننده پوست

سوختگی، برش یا تحریک پوستی، نداشتن رطوبت و… جزو آسیب هایی است که معمولا بر روی پوست های افراد به چشم می خورد. با استفاده از ترمیم کننده پوست می توانید این بافت های آسیب دیده را بهبود بخشید و بدین وسیله باعث ظاهری زیبا و جذاب شوید. به همین خاطر ترمیم کننده های پوست از مواد طبیعی ساخته شده اند تا برآمدگی ها، قرمزی و سوزش را کاهش دهند.

این محصولات و کرم ها به شما کمک می کند تا پوستتان را دوباره بازسازی و تغذیه نموده و از داشتن پوستی بی عیب و نقص لذت ببرید. برخی از مزایای استفاده از کرم ترمیم کننده پوست عبارت است از:

  • التیام و تسکین پوست آسیب دیده
  • کاهش اثرات ظاهری آکنه
  • سرکوب عفونت های باکتریایی و ویروسی
  • فرآیندهای بازسازی بافت را تقویت می کند.
  • منافذ را سفت می کند و لکه های آکنه را کاهش می دهد.
  • پف و قرمزی را کاهش می دهد.
  • میکروسیرکولاسیون را بهبود می بخشد.
  • خاصیت بازسازی کنندگی و تسکین دهنده دارد.
  • کاهش تحریکات ناشی از اپیلاسیون
  • فرموله شده با استفاده از مواد طبیعی

ایجاد یک برنامه روزانه مراقبت از پوست

اصلا مهم نیست که چه نوع پوستی دارید، بلکه مهم این است که بدانید پوستتان چه نوع برنامه مراقبتی روزانه نیاز دارد؟ بنابراین برای حفظ سلامت کلی پوست و بهبود عواملی چون آکنه، جای زخم و لکه های تیره باید از یک برنامه روزانه مراقبتی اصولی پیروی نمایید. یک روتین اصولی مراقبت از پوست دارای چهار مرحله اساسی است که می توانید یک بار در صبح و یک بار قبل از خواب  آنها را انجام دهید.

1.     پاکسازی

بعد از شستن پوست یک بار یا دو بار پوست خود را به وسیله یک محلول پاک ساز ، تمیز کنید. تا چربی اضافه پوست شما از بین برود.

2.      سرم ها و ترمیم کننده ها

سرم حاوی ویتامین C یا فاکتورهای رشد بهتر است در صبح و قبل از استعمال ضد آفتاب استفاده شود؛ همچنین بهتر است از  رتینول یا رتینوئیدهای تجویزی در شب استفاده نمایید.

3.     مرطوب کننده

حتی پوست های چرب هم به مرطوب کننده نیاز دارند، اما برای بهره مندی از مرطوب کننده ها بهتر است با توجه به نوع پوست از مدل های مختلف سبک، سنگین یا متوسط استفاده کنید. توجه داشته باشید که مرطوب کننده نباید کومدون زا باشد یا منافذ پوست شما را مسدود کند.

4.     ضد آفتاب

حتما در روزهای گرم و فصول تابستان کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 30 را 15 دقیقه قبل از رفتن به فضای باز استفاده کنید. به یاد داشته باشید پوست های رنگ تیره به محافظت بیشتری در برابر نور خورشید نیاز دارند؛ زیرا اصلاح رنگدانه های پرپیگمانتاسیون در این نوع از پوست ها بسیار سخت تر است.

 

خرید کرم ضد آفتاب

چه چیزی به بافت پوست آسیب می رساند؟

متخصصین پوست بیان می کنند که اغلب مردم در طول روز بدون آنکه متوجه باشند آسیب فیزیکی را به لایه اپیدرم وارد می کنند. این عملکردها مانع حفظ هموستاز شده و موجب از دست دادن آب موجود در میان سلول های پوست می شوند. به این ترتیب موانع طبیعی که موجب محافظت در برابر تهدیدات خارجی مانند آلرژن ها، عوامل عفونی و مواد شیمیایی می شوند را به طور ناخواسته از بین می برند.

  • لایه برداری بیش از حد یکی از راه های آسیب رساندن به سد حفاظتی پوست است که عموم مردم در مصرف این محصولات زیاده روی کرده و یا برچسب مصرف آن توجه نمی کنند.
  • شرایط محیطی مانند رطوبت کم هوا یا قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید نیز می تواند به سد محافظتی پوست آسیب برساند.
  • شستشوی مکرر پوست با آب گرم به معنای واقعی کلمه چربی های موجود در پوست را ذوب می کند. در نتیجه چربی های طبیعی همچون اسیدهای چرب، کلسترول، تری گلیسیرید و سرامیدها در زیر لایه اپیدرم از بین می روند.
  • استفاده از پاک کننده های خشن و ترکیبات حاوی لوریل سولفات سدیم یا هر نوع شوینده یا صابون می توانند با از بین بردن چربی طبیعی پوست به لایه اپیدرم آسیب برسانند.
  • شرایط ژنتیکی پوست یکی از عواملی است که التهاب را افزایش می دهد و باعث بروز اگزما، روزاسه و پسوریازیس می شود.

چگونه از آسیب به سد پوستی جلوگیری کنیم؟

ضروری ترین مرحله در روتین روزانه مراقبت از پوست، حفظ هیدراتاسیون لایه های سطحی اپیدرم و جلوگیری از تبخیر بیش از حد آب از سطح پوست است. ترکیباتی مانند سرامید، نیاسینامید، پانتنول و اسیدهای چرب موجب حفظ شادابی و سلامت سد محافظتی پوست شما می شوند.

  • پوست خود را با آب ولرم بشویید.
  • از مصرف به رویه و بدون توجه هر نوع اسکراب خودداری کنید.
  • برای لایه‌برداری از محصول حاوی آلفا هیدروکسی اسید استفاده نکنید.
  • از یک پاک کننده ملایم و مرطوب کننده سازگار با پوست خود استفاده کنید.
  • از ماده فعال سازگار با پوست خود در روتین مراقبت از پوست استفاده نمایید.
  • پوست خود را در حالت هیدراته نگهداری کنید.
  • روبالشی را حداقل یک بار در هفته عوض کنید.
  • قبل از خواب موها را بشویید یا آنها را دور سر خود بپیچید.
  • هر روز از 15 دقیقه قبل از بیرون رفتن از ضد آفتاب استفاده کنید .
  • از محصولات مراقبتی همچون لایه بردارها، ماسک ها و درمان های لکه بینی برای تقویت سلامت پوست خود استفاده  کنید.

 

کلام آخر

استفاده از ترمیم کننده پوست و انتخاب محصولات مراقبتی می تواند سرعت ترمیم و بازسازی پوست را افزایش دهد. اما فراموش نکنید که برای درمان پوست تحریک شده و آسیب دیده باید قبل از هر کاری به علت آسیب دیدگی ، نوع پوست و حساسیت های آن توجه نمود. یک ترمیم مرغوب باید حاوی ترکیباتی همچون  سرامیدها، اسیدهای چرب آزاد، عوامل مرطوب کننده طبیعی و نیاسینامید ها باشند.مواد نگهدارنده آب مانند اسید هیالورونیک ، گلیسیرین و پانتنول توانایی پوست شما برای حفظ رطوبت را ارتقا و بهبود می بخشند.

لازم به ذکر است که برای رفع مشکلات پوستی بدون آسیب رساندن به سلول های لایه اپیدرم استفاده از یک روتین اصولی مراقبت از پوست  است. در طی این روتین روزانه باید رفع مشکلات پوستی همچون یا لکه‌های تیره‌تر ، هایپرپیگمانتاسیون بازسازی جای زخم‌ها و آکنه لحاظ گردد.

برخی از ترمیم کننده های طبیعی ممکن است مقرون به صرفه باشند، اما برای پوست شما فرموله نشده اند ؛ بنابراین در هنگام خرید این این محصولات باید عوارض جانبی آن توجه نمایید. بنابراین  قبل از مصرف محصولات مراقبتی و ترمیمی پوست با پزشک متخصص پوست خود صحبت کنید. به یاد داشته باشید. استفاده از محصول نامناسب، می تواند باعث ایجاد جوش، بدتر شدن لکه ها یا قرمزی شود.

 

مطالب مرتبط

سی سی کرم چیست؟

همه چیز درباره سرم ضد چروک

تفاوت کرم مرطوب کننده و آبرسان در چیست؟

سوالات متداول

آیا استفاده از عصاره طبیعی همچون آلوئه ورا به بازسازی پوست کمک می کند؟

آلوئه ورا ماده ای است که تنها به آبرسانی بافت های سلولی را بهبود بخشیده و به حفظ رطوبت و محافظت از پوست کمک می کند.

بهترین کرم برای بازسازی پوست چیست؟

محصولات مراقبت از پوست زیادی در بازار وجود دارند که تسریع روند بازسازی طبیعی پوست، ظاهر پیری پوست را بهبود می بخشند. اما محصولات در ترکیبات خود شامل مواد فعالی مانند ترتینوئید ها ، نیاسینامید و اسید هیالورونیک برای تقویت بازسازی پوست گزینه بسیار مناسب تری هستید.

چه مدت طول می کشد تا پوست شما بازسازی شود؟

برای بزرگسالان زیر 50 سال، این چرخه بین 28 تا 42 روز طول می کشد. برای بزرگسالان بالای 50 سال، این فرایند ممکن است تا 84 روز طول بکشد.
مدت زمانی که طول می کشد تا پوست شما چرخه بازسازی پوست را کامل کند به عوامل مختلفی همچون سن ، رژیم غذایی ، روتین مراقبت از پوست ، سطح هیدراتاسیون و فاکتورهای محیطی بستگی دارد.

چگونه سرعت بازسازی پوست را افزایش دهیم؟

طیف وسیعی از راه ها برای بهبود بازسازی پوست وجود دارد اما تغییرات ساده ای در سبک زندگی مانند ورزش و افزایش هیدراتاسیون می تواند روند کار ترمیم کننده پوست را سرعت بخشد.