هنگام خرید ضد آفتاب چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

خرید ضد آفتاب ایرانی

اصول خرید ضد آفتاب چیست؟ در حال حاضر همه افراد برای محافظت پوست خود در برابر اشعه مضر خورشید از کرم های ضد آفتاب استفاده می کنند. استفاده از کرم های ضد آفتاب باعث می شود تا پوست دچار آفتاب سوختگی نشود. اما برخی از افراد اعتقاد دارند که کرم های ضد آفتاب تنها مناسب فصول گرم سال نمی باشند. بلکه در فصل های سرد نیز باید استفاده شوند. خرید کرم ضد آفتاب باید بر اساس نیازها و منطقه ای که در آن زندگی می کنید اتفاق بیفتد.

در ادامه قصد داریم به بررسی نکاتی بپردازیم که در هنگام خرید ضد آفتاب بسیار حائز اهمیت است.

از خرید کرم های حاوی عنصر بنزن خودداری کنید

ماده شیمیایی بنزن یک ماده شیمیایی خطرناک است که احتمال ابتلا به سرطان خون را در افراد مختلف به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. این ماده شیمیایی عمدتا در دود سیگار و آلودگی هوا نیز یافت می شود که از طریق سلول های پوست به سرعت جذب پوست می شود. بنابراین در هنگام خرید کرم های  ضد آفتاب توجه نماید که در ترکیبات این محصول آرایشی و بهداشتی از عنصر بنزن استفاده نشده باشد.

 

خرید ضد آفتاب خوب

ضد آفتاب شیمیایی یا فیزیکی بخریم؟

در هنگام خرید ضد آفتاب باید به این نکته توجه کنید که کرم های ضد آفتاب به دو دسته شیمیایی و فیزیکی تقسیم می شوند. این کرم ها هر کدام ویژگی های مخصوص به خود را دارند.

کرم ضد آفتاب فیزیکی

این نوع از ضد آفتاب ها بر روی پوست افراد عملکردی مانند سپر دارند و از ورود پرتوهای فرابنفش به داخل پوست جلوگیری می کنند. فرمولاسیون این نوع از ضد آفتاب ها دارای فیلترهایی مانند زینک اکساید و تیتانیوم دی اکسید می باشد. افرادی که دارای پوست حساسی هستند بهتر است این نوع ضد آفتاب را انتخاب کنند. این مدل از ضد آفتاب ها مانند هر محصول دیگری مزایا و معایب خاص خود را دارند.

مهم ترین مزیت های خرید ضد آفتاب فیزیکی عبارتند از:

  • به عمق پوست نفوذ نمی کند.
  • استفاده از آن باعث بسته شدن منافذ پوست نخواهد شد.
  • موجب تحریک پوست نمی شود.
  • این نوع از ضد آفتاب از پوست در مقابل هر دو طیف اشعه UVB و UVA محافظت می کند.
  • عدم جذب گرما
  • کاهش قرمزی پوست

ضد آفتاب های شیمیایی

این نوع از ضد آفتاب ها عملکردی مانند اسفنج دارند و نور آفتاب را به خود جذب می کنند. در حقیقت این مدل از ضد آفتاب ها از فرمولاسیونی حاوی ترکیبات فعال برخوردار هستند. این ترکیبات شامل: اوکتی‌ سالات، اوکتو کریلن، اوکسی ‌بنزون، آووبنزون،اوکتی ‌نوکسات و هوموسالات می باشد. ضد آفتاب های شیمیایی سبک تر هستند و بر روی پوست لکه های سفید از خود به جا نمی گذارند. از ساختار رقیق تری برخوردار هستند و به راحتی بر روی پوست پخش و مالیده می شوند. در برابر رطوبت و عرق کردگی مقاومت بالایی دارند.

تفاوت SPF های مختلف در چیست؟

spf نکته دیگری است که در هنگام خرید ضد آفتاب باید به آن توجه شود. میزان spf موجود در کرم های ضد آفتاب باعث مقاومت پوست در برابر تابش پرتوهای فرابنفش نوع B می شود. این میزان بین 15 تا 50 متغیر است. برخی از افراد این تصور اشتباه را دارند که SPF بالاتر به این معنی است که فرد می تواند مدت زمان بیشتری در معرض تابش نور آفتاب قرار بگیرند. SPF کرم ضد آفتاب به هر میزانی که باشد باز هم باید هر دو ساعت یک بار تمدید شود. نکته دیگری که در مورد SPF کرم های ضد آفتاب وجود دارد این است که مقدار  30 برابری SPF به منزله دو برابر بود SPF 15 نمی باشد. نکته جالبی که باید بدانید این است که میزان قدرت محافظتی ضد آفتاب ها در اس پی اف های بالا تفاوت قابل ملاحظه ای با یکدیگر ندارند.

تفاوت ضد آفتاب های که دارای SPF با میزان 30 هستند با ضد آفتاب هایی که SPF با میزان 100 بسیار جزئی است. با این حال در بیشتر منابع توصیه می شود از ضد آفتاب هایی استفاده کنید که از SPF حداقل 30 برخوردار باشند.

خرید ضد آفتاب ایرانی

 

نکاتی که در هنگام خرید ضد آفتاب بسیار حائز اهمیت است

لازم است در هنگام خرید ضد آفتاب مواردی را مد نظر داشته باشید که این موارد شامل:

تاریخ تولید کرم ضد آفتاب

هر اندازه یک کرم ضد آفتاب تازه تر باشد به همان میزان نیز کارایی بیشتری خواهد داشت. نکته جالب این است که موادی که محتویات ضد آفتاب را تشکیل می دهند از قدرت تجزیه پذیری بالایی برخوردار هستند. حتی اگر ضد آفتاب ها را در قفسه ها نگه داری کنند باز احتمال تجزیه پذیری وجود خواهد داشت.به همین علت بسیار مهم است که تازه ترین کرم ضد آفتاب را برای استعمال بر روی پوست تان انتخاب کنید. نکته دیگری که پیش از خرید کرم ضد آفتاب باید مد نظر داشته باشید این است که پیش از خریدن یک ضد آفتاب جدید لازم است که کرم ضد آفتابی قدیمی تان را تمام کنید به این شکل کرم تازه خریداری شده مدت زمان زیادی نخواهد ماند و به تاریخ انقضای خود نزدیک نخواهد شد.

برند انتخابی برای کرم ضد آفتاب باید معتبر باشد

یکی از مهمترین فاکتورها در هنگام انتخاب کرم ضد آفتاب انتخاب یک برند معتبر می باشد. بهتر است برندهایی را انتخاب کنید که به صورت بین المللی هستند. این برندها معمولا متعلق به اروپا و آمریکا هستند که به وسیله  اتحادیه اورپا FDA مورد تایید قرار گرفته اند. این نهاد برای تایید کرمهای ضد آفتاب از قوانین سخت گیرانه ای استفاده می کند.

عدم وجود عناصر خطرناک در کرم ضد آفتاب

در هنگام خرید ضد آفتاب دقت داشته باشید که فهرست مواد تشکیل دهنده آن را چک کنید. به این شکل است که متوجه خواهید شد که ضد آفتاب مورد نظر حاوی اکسی بنزن می باشد یا خیر؟ این نوع متریال به عنوان یک نوع هورمون شناخته می شود که باعث ایجاد واکنش های آلرژیک در بدن افراد می شود.

از ضد آفتاب های تیوپی یا کرمی استفاده کنید

در هنگام خرید ضد آفتاب دقت داشته باشید که ضد آفتاب هایی که به شکل اسپری و پودر می باشند این امکان را دارند که وارد جریان خود بشوند. بنابراین بهتر است که به جای استفاده از محصولات پودری و اسپری از نمونه های کرمی و تیوپی استفاده کنید.

کرم ضد آفتاب دارای SPF 30 یا بالاتر از آن را انتخاب کنید. بنابراین پیش از خرید ضد آفتاب لازم است که اس پی اف موجود را که بر روی جعبه را مورد بررسی قرار دهید.

بررسی ترکیبات ضد آفتاب

لازم است که زمان خرید ضد آفتاب فهرست ترکیبات کرم مورد نظرتان را بررسی کنید. وجود موادی مانند زینک اکساید و اکسید تیتانیوم را در این ترکیبات چک کنید. این موارد را برای حفاظت از پوست در مقابل اشعه یو وی به کار می برند. اما باید به این مسئله نیز توجه کرد که زینک اکساید به تنهایی باعث می شود که پوست ما رنگ پریده به نظر برسد و این مواد برای پوست ضرر دارند.

مقاومت ضد آفتاب در برابر آب و عرق کردن

ممکن است قصد داشته باشید در کنار ساحل یا بیرون از منزل به قدم زدن بپردازید. در این موقعیت باید ضد آفتابی را انتخاب کنید که در برابر رطوبت و تعریق بدن از مقاومت بالایی برخوردار باشد.

انتخاب ضد آفتاب برای کودکان

جالب است بدانید که کودکان نیز مانند بزرگسالان به استفاده از یک کرم ضد آفتاب مناسب احتیاج دارند. اما در هنگام خرید ضد آفتاب برای کودکان باید دقت بیشتری داشته باشید. به این دلیل که کودکان دارای پوست حساس تری نسبت به بزرگسالان هستند. در صورتی که ترکیبات کرم های ضد آفتاب مناسب نباشد امکان دارد منجر به واکنش های آلرژیک در آن ها شود. به همین دلیل لازم است که پیش از خرید ضد آفتاب برای کودکان تحقیقات لازم را انجام دهید. معمولا کرم های ضد آفتاب کودکان فاقد بنزوفنون و اسید پار آمینو بنزوئیک (PABA) هستند و برای پوست های حساس مناسب می باشند. این روزها علاوه بر کرم های ضد آفتاب لباس های دارای SPF نیز برای کودکان تولید شده است.

کرم ضد آفتاب نباید به پوست بچسبد

دقت کنید که کرم ضد آفتابی را انتخاب نمایید که به پوست بدن یا صورت شما نچسبد و باعث ایجاد ناراحتی شود. در صورتی که این اتفاق رخ بدهد باید هر چه سریعتر کرم ضد آفتاب خود را تغییر دهید. یک کرم ضد آفتاب بخرید که حس سبکی و راحتی بر روی پوست شما ایجاد کند.

کرم های ضد آفتاب مناسب برای پوست های آکنه دار

در حال حاضر انواع مختلفی از کرم های ضد آفتاب در بازار موجود هستند که بر پایه آب ساخته شده اند.در صورتی که شما جزو آن دسته از افراد هستید که دارای پوست چرب و مستعد آکنه می باشید می توانید یک کرم ضد آفتاب را که بر پایه آب طراحی شده است را انتخاب نمایید. این نوع از ضد آفتاب ها مانند کرم هایی که بر پایه روغن طراحی شده اند نیستند و باعث چرب شدن و جوش زدن پوست شما نخواهند شد.

لب ها را فراموش نکنید

شما می توانید از همان ضد آفتابی که برای محافظت صورت، گوش و بینی خود استفاده می کنید،برای پوشش لب ها هم  استفاده نمایید.، اما بهتر است  کرم ضد آفتابی بخرید که برای محافظت لب ها طراحی شده است. چرا که این منطقه همچون بخش های مختلف پوستی به همان اندازه نیاز به محافظت در برابر اشعه های مضر خورشید دارد.

قیمت بالای یک ضد آفتاب دلیل بر کیفیت آن نیست

ممکن است افراد در هنگام خرید ضد آفتاب این تصور را داشته باشند که هر اندازه قیمت کرم ضد آفتاب بیشتر باشد کیفیت آن هم بیشتر است. برندهای گران قیمت می توانند به افراد حس امنیت کاذبی را القا کنند و افراد را وسوسه کرده تا محصولات آن ها را خریداری نمایند. اما در برخی موارد مشاهده می شود که عملکرد این کرم های ضد آفتاب از یک ضد آفتاب ارزان قیمت هم ضعیف تر است.

 

خرید ضد آفتاب کودکان

چه نوع ضد آفتابی مناسب شما است

در هنگام خرید ضد آفتاب ممکن است با پیشنهادات مختلفی روبرو شوید اما باید دقت داشته باشید که کدام نوع ضد آفتاب برای چه افرادی مناسب است.

  • در صورتی که قصد دارید ضد آفتاب دور چشم خریداری کنید می توانید از ضد آفتاب های قلمی استفاده کنید.
  • ضد آفتاب های ژلی را معمولا برای قسمت های مودار بدن استفاده می کنند. این نوع ضد آفتاب برای سر یا قفسه سینه آقایان پیشنهاد می شود.
  • افرادی که دارای پوست های خشک هستند باید ضد آفتاب های کرمی را انتخاب کنند تل احساس راحتی بر روی پوست آن ها به وجود بیاورد.
  • ضد آفتاب های اسپری به دلیل استفاده راحت آن ها برای کودکان پیشنهاد می شود.

نکته قابل توجه این است که بدانید ضد آفتاب های مخصوص صورت و بدن هر کدام می توانند از فرمولاسیون های متفاوتی برخوردار باشند. به این دلیل که پوست صورت در مقایسه با سایر بدن از حساسیت بیشتری برخوردار است. مورد دیگری که در هنگام خرید ضد آفتاب باید به آن دقت کنیم این است که باید در هنگام انتخاب ضد آفتاب مناسب به نوع پوست هم دقت کنید. افرادی که دارای پوست های خشک هستند می توانند از ضد آفتاب های نرم کننده استفاده کنند. در صورتی که پوست چربی دارید می توانید از ضد آفتاب هایی استفاده کنید که به صورت سبک و مات هستند. ضد آفتاب های فاقد چربی را برای پوست های مستعد جوش و آکنه طراحی کرده اند. افرادی که دارای پوست های حساس هستند باید در هنگام خرید ضد آفتاب به ترکیبات آن دقت داشته باشند.

برخی از ضد آفتاب های شیمیایی حاوی ترکیباتی مانند سولیسوبنزون، اوکسی‌ بنزون، PABA و دیوکسی‌ بنزون هستند که امکان دارد موجب تحریکات پوستی شود. ضد آفتاب های فیزیکی را به دلیل ملایم بودن شان  برای پوست های حساس پیشنهاد می کنند.

 

فاکتورهای مهمی که در هنگام خرید ضد آفتاب باید رعایت شود

  • علاوه بر SPF، مطمئن شوید که ضد آفتاب مورد نظر از پوست شما در برابر اشعه ماوراء بنفش A (UVA) و ماوراء بنفش B (UVB) ساطع شده از خورشید به خوبی  محافظت خواهد نمود. چرا که تحقیقات علمی نشان داده اشعه UVA با پیری زودرس و چین و چروک پوست دست و صورت ارتباط مستقیمی دارد. همچنین  اشعه UVB باعث آفتاب سوختگی  و بروز لک آکنه بر روی پوست شده و هر دوی این پرتوهای فرابنفش می توانند منجر به سرطان پوست شوند. تحقیقات علمی بر روی محصولات آرایشی و بهداشتی نشان می دهد SPF 30  به کار رفته در کرم های ضد آفتاب تا 97 درصد و SPF 50 تا 98 درصد از تاثیر اشعه‌های UVB بر روی سلول های پوستی پیشگیری می‌کند. بنابراین پزشکان و متخصصان پوست و مو به افرادی که  برای مدت طولانی در خارج از منزل هستند توصیه می کنند در هنگام خرید کرم ضد آفتاب به دنبال SPF بالاتر (50+) باشند.
  • در هنگام خرید ضد آفتاب باید دقت داشته باشید که قرار است این محصول را در تمام طول سال مصرف نمایید. بنابراین اگر کرم ضد آفتاب را هر روز به میزان لازم استفاده کنید طبیعتا نباید تا یکسال دوام داشته باشد. اما متاسفانه همیشه شاهد این امر بوده ایم که اکثر افراد در هنگام استفاده از ضد آفتاب کمی خساست به خرج می دهند. این افراد در هر نوبت استفاده از ضد آفتاب تنها 25 تا 50 درصد از آن میزانی که به ضد آفتاب نیاز دارند استفاده می کنند. این در حالی است که تنها برای گردن و صورت چیزی در حدود نصف یک قاشق چایخوری کرم ضد آفتاب نیاز است. در صورت نیاز باید برای هر دست و پا نیز نصف قاشق چایخوری را در نظر بگیرید. البته این میزان می تواند با توجه به سایز بدن مقداری کمتر یا بیشتر باشد.
  • در صورتی که یک ضد آفتاب دارید که از قبل باقی مانده بهتر است که در هنگام مصرف مجدد به تاریخ انقضای آن دقت کنید. معمولا انقضایی را که برای ضد آفتاب ها در نظر می گیرند دو تا سه سال پس از تولید می باشد. اما تنها چک کردن تاریخ انقضا کافی نمی باشد. ممکن است ضد آفتاب را ماها در یک جای نامناسب نگهداری کرده باشید و با داشتن تاریخ انقضا متوجه شوید که از لحاظ بافت و بو دچار تغییر شکل شده است. در این موقعیت ضد آفتاب شما قابل استفاده نیست و باید به دنبال خرید ضد آفتاب جدید بروید.
  • در صورتی که از مواد آرایشی و ضد آفتاب ها به صورت همزمان استفاده می کنید باید بدانید که لوازم آرایشی تاثیری بر روی قدرت محافظتی ضد آفتاب ها نخواهند داشت. در صورتی که مرطوب کننده و ضد آفتاب را به صورت جدا استفاده می کنید ابتدا مرطوب کننده را بر روی پوست خود بمالید سپس ضد آفتاب را و بعد از آن آرایش کنید. بهتر است که ضد آفتاب را نیم ساعت پیش از خروج از منزل استفاده کنید و هر دو ساعت یک بار آن را تجدید نمایید. در صورتی که پوست شما عرق کرد یا آب به آن خورد بهتر است پیش از دو ساعت دست به کار شوید. برخی از افراد فکر می کنند ضد آفتاب هایی که در برابر تعریق و آب مقاوم هستند احتیاجی به تکرار کردن ندارند. در صورتی که قصد دارید شنا کنید از ضد آفتاب هایی استفاده کنید که از مقاومت بالایی در برابر تعریق و آب برخوردار هستند.
  • زمان بندی را در نظر بگیرید و آن را فراموش نکنیداگر مدت زیادی بیرون از خانه به سر می برید آفتاب می تواند بر پوست شما تأثیر بیشتری بگذارد به همین خاطر استفاده از کرم ضد آفتاب قبل از خروج از خانه بسیار مهم است.  در نتیجه برای جلوگیری از آسیب های ناشی از نور خورشید، زمانی که در خارج از منزل هستید  برنامه ریزی کنید تا در ساعات اوج تابش نور آفتاب که بین 10 صبح تا 4 بعد از ظهر است، در خانه باشید یا حداقل زیر سایه قرار بگیرید.

    همچنین مختصصان پوست توصیه می کنند حداقل 15 دقیقه قبل از رفتن به بیرون از منزل از ضد آفتاب استفاده کنند. بهتر است  هر دو ساعت یکبار کرم ضد آفتاب را بر روی پوست خود تمدید کنید به خصوص اگر قرار است در آب داخل باشید یا به طور متمادی زیر نور خورشید قرار خواهید گرفت.

  • به دنبال مواد فعال باشیددر هنگام خرید کرم ضد آفتاب حتما مواد فعال موجود در ترکیبات کرم را بررسی کنید و به دنبال فرمول هایی باشید که حاوی دی اکسید تیتانیوم، اکسید روی و آووبنزون ​​( 3 ) هستند. از خرید کرم های ضد آفتاب حاوی ویتامین A (که معمولاً به آن رتینیل پالمیتات گفته می شود) اجتناب کنید.

    اکثر مردم هنگام خرید کرم های ضد آفتاب  اطلاعات کافی در مورد فاکتور های تاثیر گذار و حیاتی این محصولات مراقب از پوست ندارند. اما فاکتور محافظتی در برابر آفتاب (SPF) 30 یکی از پارامتر های حیاتی است که تنها کرم ها ضد آفتاب مرغوب از آن برخوردار هستند. چرا که اکثر متخصصان پوست توصیه می کنند در هنگام خرید توجه داشته باشید که کرم ضد آفتاب مورد نظر  SPF حداقل 50 را داشته باشد.

راه های دیگر برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید را محدود کنید ؛ به طوری که هنگام بیرون رفتن، سعی کنید از قرار گرفتن در معرض مستقیم خورشید اجتناب کرده و در سایه به مسیر خود ادامه دهید.

    • لباس مناسب همراه با کلاه لبه پهن بپوشید تا تا حد امکان از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید. با عینک آفتابی که اشعه های مضر را منحرف می کند از چشمان خود محافظت کنید.
    • اگر نیاز دارید زیر نور خورشید راه بروید، بهتر است یک چتر همراه داشته باشید تا به خوبی محافظت شود.
    • اگر قصد دارید زیر نور خورشید در دریا یا استخر رو باز شنا کنید بهتر است از ضد آفتاب استفاده نمایید.
    • استفاده از کرم های ضد آفتاب را در برنامه روزانه مراقب از پوست خود قرار داده بدون در نظر گرفتن زمان خاصی از سال آن را مصرف کنید.
    • کرم ضد آفتاب را به تمام قسمت های در معرض بدن از جمله صورت، دست ها، پاها، گوش ها، گردن و بالای سر بمالید .
    • در ساعات اوج مصرف یعنی از ساعت 9 صبح تا 3 بعد از ظهر از بیرون رفتن خودداری کنید.

خرید ضد آفتاب های تخصصی

 

خرید ضد آفتاب تخصصی

اغلب برندهای معروف و صاحب نام در میان تولیدات خود ضد آفتاب های تخصصی دارند. این نوع از ضد آفتاب ها به عنوان محصولاتی چند کاره به شمار می روند که می توانند علاوه بر قابلیت محافظت از پوست در برابر آفتاب ضد جوش ، ضد چروک و ضد لک نیز باشند. بعضی از افراد ترجیح می دهند که برای برطرف کردن مشکلات پوستی خود از محصولات جداگانه ای استفاده کنند.

 

سوالات متداول

چه نوع کرم ضد آفتابی باید استفاده کنیم؟

کرم های ضد آفتاب باید پوست افراد را در برابر طیف گسترده ای از اشعه ماوراء بنفش محافظت کند. ضد آفتاب انتخابی شما باید دارای SFP بالای 30 باشد. محصولاتی را انتخاب کنید که در برابر تعریق و آب از مقاومت بالایی برخوردار باشد.

چه مواقعی باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم؟

هر زمانی که از منزل خارج می شوید و اشعه ماوراء بنفش خورشید در حال تابش است حتی زمانی که آسمان ابری باشد این اشعه 80 درصد بیشتر از اشعه یو وی به پوست شما آسیب خواهد رساند. در صورتی که به مکان هایی می روید که برف، ماسه و شن وجود دارد درصد نیاز شما به ضد آفتاب افزایش پیدا می کند به این دلیل که این مواد اشعه را منعکس می کنند.

کرم ضد آفتاب را چند بار و به چه مقدار استفاده کنیم؟

معمولا بیشتر افراد 25 تا 50 درصد از کرم ضد آفتابی را که لازم است استفاده شود را مصرف می کنند. کرم ضد آفتاب را باید به میزان کافی استفاده نمایید و همه نقاطی را که لباس ها آن را نمی پوشانند را با ضد آفتاب پوشش دهید. 15 الی 30 دقیقه پیش از بیرون رفتن از منزل ضد آفتاب بزنید. برای دور چشم و روی لب ها می توانید از ضد آفتاب مناسب استفاده کنید.