چگونه روتین پوستی مناسب در خانه داشته باشیم؟

روتین پوستی مناسب

دنبال کردن یک روتین پوستی مناسب در خانه برای داشتن پوست سالم و درخشان می تواند گزینه بسیار عالی برای شما باشد. اما به یاد داشته باشید که جوانی و طراوت پوست علاوه بر رسیدگی مناسب به داشتن ژن های عالی نیاز دارد. از سوی دیگر عادات، سبک زندگی و مراقبت روزانه از پوست می تواند تأثیر بسیار زیادی بر سلامت و ظاهر پوست شما داشته باشد. در نتیجه ایجاد یک روال مراقبت از پوست عالی از بهترین محصولات آرایشی و بهداشتی یا عناصر ارگانیک و طبیعی می تواند مراقبت و محافظت پوست شما را به میزان بسیار زیادی بهبود بخشد.

با این حال، تنظیم یک برنامه اولیه مراقبت از پوست قبل از هر چیزی به انتخاب های شخصی شما بستگی دارد. در این مقاله سعی شده تا نکات مهمی برای تنظیم یک روال روزانه مراقبت از پوست بر اساس نوع پوست های مختلف عنوان گردد.

 

قبل از شروع برنامه مراقبت از پوست به این نکات توجه کنید

هدف از دنبال کردن یک روتین پوستی مناسب در خانه این است که پوست صورت خود را طوری تنظیم کنید که بهترین عملکرد را داشته باشد. به عبارت دیگر روتین‌های زیبایی انجام شده بر روی پوست فرصتی برای مشاهده تغییرات درونی افراد هستند. همانطور که پوست شما با افزایش سن نیاز به تغییر دارد، محصولات استفاده شده در روتین مراقبت از پوست نیز باید تغییر کند.

در واقع عادات روزانه در کنار

 

شاخصه های ژنتیکی تاثیر بسیار زیادی در سلامت و شادابی پوست افراد مختلف دارد. بسته به اینکه چه محصولی را برای محافظت از پوست خود استفاده می کنید یا با چه دکتری مشورت می‌کنید. نحوه مرطوب‌ کردن تا نحوه محافظت از پوستتان در برابر اشعه ماوراء بنفش همگی در سه مرحله اصلی دسته بندی می شود.

  • پاکسازی یا شستشوی پوست صورت
  • تونینگ یا متعادل کردن پوست
  • استفاده از مرطوب کننده ها و نرم کننده پوست

نحوه تعیین نوع پوست

قبل از روتین مراقبت از پوست، باید به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا نوع پوست شما را انتخاب کند. نوع پوست در نحوه و زمان استفاده یا انتخاب نوع محصول آرایشی بهداشتی و تنظیم برنامه مراقبتی بسیار مهم و تاثیر گذار است.

·       پوست معمولی:

این نوع پوست ها حالت متعادلتری نسبت به سایر پوست ها دارند به عبارت دیگر نه خیلی چرب و نه خیلی خشک است. پوست های معمولی بیش از حد حساس نیست و به هر چیزی که بر روی آن کشیده می شود، واکنش آلرژیک نشان نمی دهند.

·       پوست چرب:

اگر ناحیه T شما براق و چرب است، به احتمال بسیار زیاد شما دارای پوست چرب هستید که غدد چربی پوست در این نواحی بیش از بیش فعالیت می کنند. پوست های چرب تمایل به داشتن غدد سباسه بزرگتری دارند که  چربی اضافی تولید می کنند که سطح پوست را مستعد آکنه می کند.

·         پوست خشک:

اگر احساس می کنید پوست شما سفت است یا مرتبا دچار خارش یا التهاب می شوید به خصوص بعد از شستشو با صابون و شوینده های مختلف، احتمالا پوست خشکی دارید. افراد دارای این نوع پوست در اغلب موارد احساس تکه تکه شدن و خارش دارند و مستعد پیری زودرس هستند.

·       پوست مختلط:

اگر ناحیه T شما چرب است ولی گونه ها و بقیه قسمت های صورت کاملا خشک شده و پوسته پوسته می شود شما دارای پوست مختلط هستید.

·       پوست حساس:

اگر پوست شما به هر محصول آرایشی و بهداشتی واکنش نشان می دهد یا به راحتی تحریک می شود (مخصوصا بعد از قرار گرفتن در معرض نور خورشید)، به احتمال زیاد شما پوست حساسی دارید.

یک روتین پوستی مناسب در خانه چه مراحلی دارد؟

اساسی ترین و ضروری ترین مرحله هر روتین مراقبتی از پوست را می توان شستشو با انواع شوینده ها به شکل صحیح دانست. ما هر روز با آلاینده های محیطی، کثیفی و عوامل دیگر در تماس هستیم که باید به آرامی آنها را از روی پوست پاک نمود. برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ، بروز تیرگی و آکنه بهتر است روزی دوبار صبح و شب پوست خود را بشویید. پوست معمولی  معمولا حالت متعادلی دارد بنابراین روتین مراقبت از پوست نه تنها نباید این تعادل را برهم بزند بلکه باید مشکلات پوستی را نیز درمان کند و  هر محصول مراقبت از پوست، باید به ترتیب قوام از نازک ترین و سبک ترین به ضخیم ترین و سنگین ترین حالت استفاده کنید.

روتین پوستی مناسب

 

·         پاکسازی

پوست خود را با یک شوینده بدون کف یا ملایم و  بدون سولفات تمیز کنید چرا که  پاک کننده های بدون سولفات پوست شما را خشک نکرده و لایه اپیدرم پوست شما را از شر چربی یا کثیفی اضافی که در منافذ پوست رسوب کرده به راحتی خلاص خلاص می کند. بهتر است  از همان  ابتدا شروع روتین مراقبت از پوست و در وعده صبحگاهی از یک پاک کننده مناسب استفاده کنید. اگر مجبور به پاک کردن آرایش هستید یا پوست‌ حساس و چربی دارد  باید قبل از پاک‌سازی، آرایش را کاملا پاک کنید.

·         تقویت کننده

از مصرف تونرهای حاوی الکل بر روی پوست خود به طور جدی خودداری کنید زیرا این محصولات نه تنها برای پوست شما بسیار خشن هستند، بلکه آن را کم آب کرده و منجر به خشکی می شوند. در عوض، از تونرهایی با مواد طبیعی مانند گلاب و سایر مواد مغذی و آبرسانی مانند اسید هیالورونیک و پپتیدها استفاده کنید. تونرهایی ارگانیک به تعادل سطح pH پوست شما کمک نموده و موجب آبرسانی بهتر پوست می شود.

·       سرم

بهتر است برای متعادل سازی پوست خود از سرم های حاوی  ویتامین C استفاده  کنید تا این سرم به احیا و طراوت پوست کمک کند. ترکیب ویتامین C با کرم ضد آفتاب به عنوان آخرین مرحله روتین مراقبت از پوست می تواند محافظت از پوست شما را دو چندان کند و رادیکال های آزاد مضر را خنثی کند. همچنین بهتر است از یک سرم غنی از آنتی اکسیدان برای تامین مواد مغذی بیشتر پوست خود استفاده کنید.  موادی مانند عصاره جلبک، رسوراترول و سدیم آسکوربیل فسفات (شکل پایدار ویتامین C) را در اختیار سلول های پوست قرار می دهد.

·       مرطوب کننده

استفاده از مرطوب کننده به آبرسانی پوست شما کمک می کند و غالبا حاوی سرامیدها، اسید هیالورونیک، گلیسیرین و پپتیدها هستند. مرطوب کننده های را انتخاب کنید که غیر کومدون زا بوده و مخصوص صورت هستند.

·       ضد آفتاب

اگر چه مرطوب کننده شما حاوی SPF باشد اما شما نباید استفاده از کرم ضد آفتاب را فراموش  کنید یا آن را کنار بگذارید. به دنبال ضد آفتابی باشید که حداقل دارای SPF 30 و PA +++ باشد تا بتواند در  محافظت از پوست شما در برابر اشعه های UVA و UVB کمک کند.

·       کرم دور چشم

بهتر است هر شب قبل از خواب کرم دور چشم را مصرف کنید تا پوست لطیف دور چشمتان با طراوت و جوان باقی بماند. کرم دور چشمی را انتخاب کنید که بتواند مشکلات فعلی پوستی را که با آن مواجه هستید، مانند حلقه های تیره یا پف چشم برطرف کند.

غیر کومدوژنیک دقیقا به چه معناست؟

این اصطلاح اغلب بر روی برچسب محصولات آرایشی و بهداشتی که در برنامه های مراقبت از پوست و مو استفاده می شود به طور واضح به چشم می خورد. این اصطلاح غالبا توسط متخصصان مراقبت از پوست استفاده می شود، اما همیشه به زبان ساده و واضح برای کاربران معمولی تعریف نمی شود.

اگر محصولی ادعا می کند که غیر کومدون زا است، به این معنی است که نباید منافذ را مسدود کند یا باعث ایجاد آکنه شود. به عبارت ساده ترکیبات موجود در محصول مورد نظر چه از طریق پوشش دهی پوست، غدد یا تحریک فولیکول مو نباید منافذ روی لایه اپیدرم پوست را مسدود نماید.  برخی از ترکیبات شناخته شده کمدوژنیک روغن نارگیل و کره کاکائو هستند که به طور معمول و به مقدارکم در تولید غالب محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.

نقش تونر در روتین پوستی مناسب در خانه

تونرها یکی از پر کاربرترین محصولات مراقبتی هستند که باید بعد از پاکسازی و قبل از مصرف مرطوب کننده ها و نرم کننده بر روی پوست استفاده شود. برای استفاده از تونر باید فقط چند قطره را در کف دست خود بریزید، سپس آن را بر روی پوست صورت خود بکشید.

بیشتر فرمول های استفاده شده در تونر های صبح و شب استفاده دارای اسیدهای لایه بردار هستند که می تواند فرایند پاکسازی را تقویت نماید. محصول مبتنی بر الکل برای خشک کردن پوست‌های چرب و از بین بردن آلودگی‌های باقی‌مانده پس از پاک‌سازی استفاده می‌شود که این نوع تونر های باید به صورت رقیق در رژیم مراقبت از  پوست شما قرار بگیرد. تونرها به شما کمک می کنند تا مواد مغذی بهتر جذب پوست شوند و در عین حال پوست شما را متعادل می کنند.

نقش سرم در رژیم مراقبت از پوست

سرم ها  قدرتمند ترین محصول حفاظت از پوست هستند که دارای اکسیرهای با دوزهای متمرکز از مواد فعال پر می باشند. این محصول های مراقبتی  می توانند تعدادی از مشکلات عمده پوستی مثل لکه های تیره، آکنه و چین و چروک را کاهش دهند. حتی اگر مشکل خاصی نداشته باشید، باز هم بهتر است هر صبح از یک سرم آنتی‌اکسیدان عمومی برای  محافظت روزانه از پوست خود استفاده کنید.

یک سرم مناسب و قدرتمند باید دارای اسید هیالورونیک برای آب بندی و تقویت عملکرد سد (لایه بالایی پوست شما) برای جلوگیری از از دست دادن رطوبت باشد. ویتامین C موجود در سرم برای روشن شدن پوست کدر و کاهش لکه های تیره با استفاده مداوم بسیار عالی می باشد. رتینول، ویتامین B3، پپتیدها برای تحریک تولیدکلاژن و الاستین، پروتئین‌هایی در بدن که به جلوگیری از افتادگی و خطوط پوست کمک می‌کنند.

تفاوت بین کرم روز و شب چیست؟

کرم‌هایی که صبح‌ها استفاده می‌کنید غالبا برای محافظت از پوست شما در برابر عوامل محیطی که هنگام خروج از خانه با آن‌ها مواجه می‌شوید به طور خاص فرمول نویسی شده است. بسیاری از آنها حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که رادیکال‌های آزاد مبتنی بر آلودگی را به حداقل می‌رسانند و برای محافظت از پوست شما در برابر اشعه ماوراء بنفش استفاده می شوند.

کرم‌هایی که صبح‌ها استفاده می شوند معمولا یک قوام سبک وزن دارند اما از سوی دیگر، کرم‌های شب روی ترمیم هرگونه آسیبی که ممکن است با موادی مانند رتینول برای سرعت بخشیدن به گردش سلولی و مقابله با لکه‌های تیره ایجاد شده باشد، تمرکز بسیار خاصی دارند. این کرم ها همچنین سطوح رطوبت را که به طور طبیعی در عصر کاهش می یابد با نرم کننده هایی که اغلب بافتی غنی و ضخیم ایجاد می کنند، جبران می کنند.

خرید انواع ضد لک

کرم های دور چشم در روتین مراقبت از پوست

پوست دور چشم کاملاً نازک و ظریف است و بیشتر از سایر نواحی به مواد تحریک‌کننده واکنش نشان می‌دهد. بنابراین، متخصصان پوست معمولاً کرم دور چشمی را توصیه می‌کنند که حساسیت بالقوه را در نظر بگیرد و غلظت‌های قابل تحمل‌تری از مواد فعال داشته باشد.

کیسه های زیر چشم و التهاب، کافئین، پپتیدها و اسید هیالورونیک می تواند بسیار تسکین دهنده و آرامبخش باشد. به همین دلیل این کرم ها می‌توانند مانند ویتامین C، اسید کوجیک و نیاسینامید بدون ایجاد هرگونه حس  سوزش چشم، چین و چروک پوست را رفع نمایند.

کرم ضد آفتاب

پزشکان توصیه می کنند  30 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و حداقل هر دو ساعت یکبار آن را تجدید کنید. ضدآفتاب های شیمیایی باید مستقیماً روی پوست تمیز استفاده شوند، در حالی که مسدود کننده های فیزیکی را می توان در آخرین رژیم مراقبت از پوست، اما قبل از آرایش استفاده کرد. حدود دو قاشق غذاخوری ضد آفتاب برای پوشاندن صورت و نواحی در معرض بدن شما مناسب است.

به عبارت دیگر کرم ضد آفتاب، مهم‌ترین محصول مراقبت از پوست استکه به عنوان بخش مهمی از رژیم مراقبتی شما در طول سال از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده روزانه و مداوم از ضد آفتاب به جلوگیری از ایجاد خطوط و چین و چروک، عیوب بافتی و تغییر در ظاهر منافذ در طول زمان کمک می کند. مهم‌تر از آن، استفاده روزانه از کرم‌های ضد آفتاب می‌تواند به پیشگیری از تشکیل برخی سرطان‌های پوست کمک کند.

بهترین روغن های مناسب پوست

آیا ماسک های صورت ارزش این همه تبلیغات را دارند؟

ماسک‌ها درمان‌های بسیار متمرکزی را برای رفع مشکلات پوستی همچون آکنه، لک و چین و چروک ارائه می‌دهند. برخلاف تونر یا سرم، ماسک ها موادی را تحت انسداد قرار می دهند که به جذب موثرتر مواد کمک کند.

ماسک های ورقه ای در درجه اول آبرسان هستند که به خاطر وجود مواد اشباع شده روی پوست به این روش انسدادی از ورود هوا جلوگیری می کند و در مدت زمان کوتاهی جذب بیشتری خواهید داشت. اما ماسک‌ های شبانه یا کیسه‌های خواب بافت ضخیم‌تری خواهند داشت که به دام افتادن موادی که زیر آن قرار می‌دهید کمک می‌کنند. این نوع ماسک ها غالبا برای مراقبت از پوست های بالغ یا پوست های به شدت خشک ایده آل هستند.

خرید انواع کرم های شب

خرید انواع کرم های روز

جدیدترین ابزارهای مراقبت از پوست

وقتی جدیدترین ابزارهای مراقبت از پوست توسط یک دستگاه آماده به کار به در اختیار شما قرار می گیرد در حقیقت می توانید بسیاری از مراقبت های روتین حفاظت از پوست را با خیال راحت به آن بسپارید.

·       دستمال شستشو:

صاف کردن ملایم با یک پارچه تمیز استاندارد (100 درصد پنبه) و پاک کننده ملایم ممکن است تمام چیزی باشد که برای داشتن پوستی صاف تر نیاز دارید. برای جلوگیری از هرگونه باکتری، هر روز از یک پارچه تازه استفاده کنید.

·       پاکسازی صوتی:

یک دیسک چرخان ضربان‌هایی را منتشر می‌کند که ناخالصی‌ها را از منافذ شما خارج می‌کند و اکثر ابزارها دارای تنظیمات متعدد برای تمیز کردن ملایم تا عمیق هستند.

·       نور درمانی LED

بسیاری از دستگاه ها چندین چراغ رنگی را در یک گرز ترکیب می کنند، بنابراین می توانید در یک جلسه برای تحریک تولید کلاژن و الاستین و در عین حال کاهش التهاب، رنگ قرمز را روشن کنید. آبی برای از بین بردن  و در عین حال باکتری های ایجاد کننده آکنه و قرمزی و زرد  یکنواخت کردن پوست را از بین ببرید.

·       امواج ریز جریان:

یک جریان سطح پایین امواجی را از طریق پوست می فرستد تا ماهیچه های صورت را سفت و منحنی کند

·       لیزر فرکشنال غیر سایشی:

پرتوهای نور به پوست نفوذ می کند که با ایجاد حس گرم، اما بدون سوزش می تواند اختلالات سلولی ایجاد  کند. این شیوه روند بهبود طبیعی بدن را برای مبارزه با خطوط و چین و چروک آغاز می کند.

روغن صورت چیست؟

روغن‌های گیاهی صورت  که با عصاره‌های تازه گیاهی و مزرعه‌ای ساخته شوند  به عنوان راهی خالص و طبیعی برای بهبود پوست شما معرفی می‌شوند. اما عمدتا پزشکان توصیه می‌کنند از مصرف روغن‌های ضروری یا معطر که پتانسیل تحریک پوست را افزایش می‌دهند، اجتناب کنید .

روغن های صورت به شدت  پوست را آبرسانی می کند بدون اینکه اثری از چربی باقی بماند لک ها و آکنه ها را از بین می برد.این روغن ها رنگ پوست خود را روشن و یکدست نموده و در از بین بردن باکتری ها و تسکین پوست مستعد آکنه کاربرد بسیار زیادی دارند.

    کلام آخر

در یک رژیم مراقبت از پوست شما باید به طور منظم و مداوم از محصولات متناسب برای پاکسازی، تقویت و جوان سازی خود استفاده کنید. استفاده از انواع نرم کننده ها، تونرها، اسکراب ها و… در یک برنامه روتین می تواند مواد و عناصر مورد نیاز سلول های بدن را تامین نماید. استفاده  از کرم های شب مبتنی بر آب، بدون روغن و غیر کومدوژنیک می تواند در کمترین زمان ممکن جوانی ،لطافت و روشنایی را به پوست شما هدیه کند.

 

سوالات متداول

چه سرمی را در روتین مراقبت از پوست استفاده کنم؟

سرم های حاوی  ویتامین C یکی از بهترین و قدرتمند ترین محصولات مراقبت از پوست هستند که می توانید آن را در برنامه روزانه مراقبتی خود بگنجانید.

درمان های خانگی برای محافظت از پوست چیست؟

هدف از روتین مراقبت از پوست آرام کردن پوست و حفظ شادابی و طراوت آن است که در این راستا می توانید از موادی مانند عسل، ماست، گلاب یا چای سبز تازه دم کرده هفته ای یک یا دو بار استفاده کنید.