کمبود ویتامین در بدن را چگونه رفع کنیم؟

همانطور که می دانید کمبود ویتامین ها در بدن می تواند عوارض جدی به دنبال داشته باشد. برای رفع کمبود ویتامین ها در بدن باید از یک رژیم غذایی سالم بهره مند شوید. اما نکته مهم در اینجا وجود دارد که باید به آن توجه کنید کمبود ویتامین در برخی از افراد مانند سالمندان، زنان باردار و شیرده، کودکان و … باید به وسیله مصرف مکمل غذایی و دارویی انجام بگیرد. مصرف انواع مکمل دارویی و غذایی باید تحت نظر پزشک انجام بگیرد. در ادامه این مطلب از خانه دارو می توانید

کمبود چه ویتامینی باعث بدن درد میشود؟

در برخی موارد کمبود ویتامین ها باعث ایجاد مشکلاتی در بدن می شود. در این موارد پزشکان مصرف انواع مکمل غذایی را پیشنهاد می کنند. کمبود برخی ویتامین ها در بدن باعث مشکلاتی می شود. در صورتی که بدن افراد دچار کمبود ویتامین D باشند در بدن و مفاصل خود احساس درد می کنند. همانطور که می دانید ویتامین D بر روی عملکرد استخوان ها و عضلات حیاتی تاثیر زیادی دارد. به همین علت است که بیشتر افراد معتقدند که برای کاهش درد مفاصل خود باید ویتامین D مصرف کنند.

بر اساس برخی از پژوهش ها ثابت شده است که میان برخی از بیماری ها مانند آرتریت روماتوئید و کمبود ویتامین D ارتباطی وجود دارد. همانطور که می دانید آرتریت روماتوئید یک بیماری التهابی می باشد که به شکل مزمن مفاصل افراد را درگیر خود می کند. بنابراین مصرف انواع مکمل غذایی ویتامین D برای کنترل این بیماری و جلوگیری از پوکی استخوان ها بسیار مفید می باشد.

افرادی که به بیماری های مفاصل مانند آرتریت روماتوئید مبتلا هستند، بیشتر از سایر افراد در معرض خطرات شکستگی هایی می شوند که ناشی از پوکی استخوان ها می باشند. بنابراین به این افراد توصیه می شود که انواع مکمل غذایی از جمله مکمل ویتامین D را مصرف کنند.

ویتامین D را می توانید از طریق مصرف غذایی و نور خورشید و مکمل های غذایی دریافت کنید. برخی از افراد مانند کهن سالان، گیاهخواران، نوزادانی که از شیر مادرشان تغذیه می کنند و تامین ویتامین D مورد نیاز بدن شان به افراد دیگر وابسته است باید از مکمل های ویتامین D استفاده کنند.

خرید ویتامین

علائم کمبود ویتامین b17

یکی از بحث برانگیزترین ویتامین هایی که در سال های اخیر وجود داشته است ویتامین B17 می باشد. این ویتامین را معمولا با عنوان آمیگدالین می شناسند. جالب است بدانید که ویتامین B17 را در سال های اخیر به عنوان یک داروی ضد سرطان می شناسند. این ویتامین را می توانید در هسته زردآلو مشاهده کنید. مصرف آمیگلداین به شکل معمولی مشکلی را به وجود نمی آورد اما در صورتی که بیش از حد مصرف شود منجر به مسمومیت به شکل سیانید هیدروژن شود که برای بدن بسیار مضر است.

اصلی ترین و مهمترین مزیت آمیگدالین یا ویتامین B17 خاصیت ضد سرطانی آن می باشد. پژوهش هایی که در سال های اخیر صورت گرفته است ثابت کرده که این ماده نقش تاثیرگذاری در درمان بیماری های سرطانی داشته است. بر اساس این تحقیقات مشاهده شده است که ویتامین ب17 باعث تجزیه سلول های سرطانی و مسدود کردن منابع تغذیه تومورها شده اند. همین امر باعث مهار شدن رشد تومورهای سرطانی می شود.

مصرف این ویتامین باعث می شود که عملکرد سیستم ایمنی بدن تسریع پیدا کند. مهمترین منابعی که برای ویتامین B17 ذکر شده است شامل مواد غذایی مانند: هسته سیب، هسته شلیل، هسته گیلاس، بادام تلخ، هسته هلو، هسته گوجه سبز، اکثر گونه های پرونوس وجود دارد. مواد دیگری نیز وجود دارد که حاوی این نوع ویتامین هستند این مواد عبارتند از بِه و شیره‌ نیشکر سورگوم، تمشک یا بلک بری، گندم سیاه، جوانه یونجه، جوانه بامبو، گندم سیاه، دانه ارزن، جو، برنج قهوه‌ای و بادام زمینی می باشند.

با توجه به اینکه تاکنون گزارشی دال بر مسمومیت با این ماده گزارش نشده است اما قبل از مصرف این مکمل غذایی به عنوان یک داروی پیشگیری کننده بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

خارش بدن نشانه کمبود کدام ویتامین در بدن می باشد؟

آیا کمبود ویتامین خاصی در بدن باعث خارش پوست و بروز اگزما در بدن می شود؟ درست است که ایجاد خارش در پوست و بروز اگزما با کمبود ویتامین B12 در بدن با همدیگر رابطه ای ندارند؛ اما جالب است بدانید عدم دریافت این ماده مغذی باعث ایجاد مشکل در سلامت پوست افراد می شود.

ویتامین B12 یک ماده معدنی حیاتی است که برای تشکیل سلول های قرمز خود و سنتز DNA همچنین عملکرد عصبی الزامی می باشد. این ویتامین به شکل محلول در آب می باشد و مهمترین نقشی که دارد دخالت در متابولیسم پروتئین و نگهداری از سیستم عصبی مرکزی می باشد.

مقدار مصرفی که برای این ویتامین توصیه شده است به سن، جنس و شرایط سلامت فرد در موقعیت فعلی بستگی دارد. به عنوان مثال خانم های باردار و شیرده افرادی هستند که بیشتر از سایرین به این ویتامین نیاز دارند.

افراد می توانند برای تامین این نوع ویتامین از مواد غذایی نظیر صدف، تخم مرغ، لبنیات، پروتئین های حیوانی مانند گوشت گاو، مرغ و گوسفند استفاده کنند. برخی افراد ترجیح می دهند که این ماده را در قالب انواع مکمل غذایی که به شکل تزریقی، قرص های مستقل استفاده کنند.

 

ویتامینهای مورد نیاز جهت جلوگیری از خارش بدن

 

علائم کمبود ویتامین B12

در برخی موارد کاهش سطح ویتامین B12 ممکن است لزوما به شکل خارش های پوستی بروز نکند بلکه در قالب مواردی مانند کم خونی، بی حسی، احساس گزگز شدن در پاها و بازوها، از بین رفتن تعادل بدن نمود پیدا کند. کمبود ویتامین B12 به شکل خفیف باعث بروز هیج علائمی نخواهد بود. اما در برخی موارد امکان دارد با بروز مشکلاتی مانند اسهال، تنگی نفس، بی حسی، گزگز شدن پاها و انگشتان،عصبانیت و … شود.

در صورتی که از کمبود شدید این ویتامین رنج می برید امکان دارد که به آسیب های شدید عصبی نیز دچار شوید. جالب است بدانید که ویتامین B12 تنها در پروتئین های حیوانی وجود دارد و به وسیله بدن سنتز نمی شود. افراد گیاه خوار و کسانی که وگان هستند نسبت به سایر افراد بیشتر در معرض این مشکل هستند. افراد که به کمبود این ویتامین مشکوک هستند بهتر است به پزشک خود مراجعه کنند.

همانطور که قبلا اشاره کردیم خارش پوست و کمبود ویتامین B12 ممکن است به همدیگر ارتباط نداشته باشند اما مصرف ویتامین B12 به شکل انواع مکمل های غذایی، موضعی در درمان اگزما و بثورات جلدی موثر باشد.

کمبود ویتامین e

کمبود ویتامین E باعث بروز چه مشکلاتی می شود؟ بر اساس پژوهش هایی که در سال های اخیر انجام گرفته است کمبود ویتامین E موجب می شود که خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و مبتلا شدن به سرطان را افزایش می دهد. یکی دیگر از مواردی که افراد بر اثر کمبود ویتامین e دچار می شوند اختلال در تولید مثل می باشد.

نکته مهمی که در مورد کمبود ویتامین E وجود دارد این است که این اختلال در افراد سالم بسیار نادر است. این اختلال معمولا در افراد با نمود بیماری های خاصی است که در آن چربی ها به درستی جذب و هضم نمی شود. این بیماری ها شامل : بیماری های التهابی دستگاه گوارش،  سیستیک فیبروزیس،بیماری های کمیاب ژنتیکی می باشد. برای اینکه ویتامین E بتواند توسط دستگاه گوارش جذب شود به مقداری چربی احتیاج دارد. سیستیک فیبروزیس  به عنوان یک اختلال ارثی به شمار می رود که موجب صدمه دیدن شدید ریه ها، سایر اندام ها و دستگاه گوارش می شود.

کمبود ویتامین E در برخی افراد موجب آسیب های عضلانی و عصبی می شود که این امر باعث می شود که کنترل حرکت بدن و حس بازوها و پاها از بین برود. از دیگر عوارض این کمبود می توانیم به مشکلات بینایی و ضعف عضلانی می شود. یکی دیگر از علایمی کمبود ویتامین E در افراد ضعف سیستم ایمنی بدن می باشد.

مصرف مکمل غذایی ویتامین E

انواع مکمل غذایی ویتامین E را می توانیم در اشکال و مقادیر مختلفی مشاهده کنیم. در برخی موارد که کمبود ویتامین E را نمی توانیم با مصرف مواد غذایی برطرف کنیم، باید از مکمل های غذایی موجود استفاده شود. مقادیر ویتامین E که در غذاها و نوشیدنی ها وجود دارد مضر نیست و احتیاجی به محدود کردن آن نمی باشد. اما باید توجه داشته باشید که در برخی موارد مصرف این ویتامین در دوزهای بالا می تواند توانایی انعقاد را کاهش دهد. همچنین خطر خونریزی بعد از جراحت و بریدگی و خونریزی مغزی را به میزان زیادی افزایش دهد. به همین دلیل است که بیشترین مقدار مجاز برای مصرف ویتامین E به صورت طبیعی یا به شکل مصرف مکمل غذایی برای افراد بزرگسال در روز 1000 میلی گرم می باشد. این میزان برای کودکان کمتر از بزرگسالان می باشد.

استفاده از انواع مکمل ویتامین E امکان دارد که با بعضی از داروها تداخل داشته باشد. از مصرف این ویتامین به همراه داروهای ضد پلاکت یا ضد انعقاد خودداری کنید. مصرف ویتامین E به همراه مکمل های آنتی اکسیدان در زمان پرتو درمانی یا شیمی درمانی امکان دارد تاثیر پذیری داروها را دچار تغییرات کند.

در هنگام مصرف این ویتامین بهتر است که با پزشک خود مشورت کنید تا تداخل دارویی وجود نداشته باشد.

 

خرید ویتامین E

کمبود چه ویتامینی باعث ضعف پا می شود؟

کمبود کدام ویتامین در پا باعث ضعف در پاهای افراد می شود؟ افراد ممکن است ضعف در پاها را در درجات مختلفی تجربه کنند.  افرادی که دچار این عارضه هستند امکان دارد در هنگام ایستادن، راه رفتن یا انجام فعالیت های نسبتا سنگین بدنی احساس ضعف و بی حالی در پاهای خود داشته باشند.

احساس ضعف در پاها عوامل مختلفی دارد که در برخی موارد کمبود ویتامین D و بعضی اوقات عدم مصرف ویتامین B می باشد. برخی از متخصصان عقیده دارند که کمبود ویتامین D در ایجاد احساس ضعف در پاها تاثیرگذارتر هستند. در صورتی که افراد از کمبود ویتامین B رنج ببرند در پاهای خود احساس گزگز می کنند.

کمبود ویتامین D در پاها و ارتباط آن با احساس ضعف در پاها

کمبود ویتامین دی باعث می شود که افراد می تواند باعث ایجاد درد در استخوان ها و عضلات شود. در صورتی که کمبود این ویتامین جزئی باشد علامتی دریافت نمی کنید. ویتامین دی را معمولا با عنوان ویتامین آفتاب می شناسند. به این دلیل که افراد زمانی که در معرض تابش آفتاب قرار می گیرند این ویتامین در پوست تولید می شود.

کمبود ویتامین دی را می توانید با یک آزمایش خون ساده تشخیص بدهید. این تست را برای همه افراد توصیه نمی کنند. نکته مهم این است که با استفاده از انواع مکمل غذایی یا خوراکی می توانید کمبود آن را جبران کنید. با توجه به اینکه مصرف مقدار زیادی از ویتامین دی امکان دارد که مسمومیت ایجاد کند لازم است که درباره میزان مصرف این ویتامین با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

کمبود ویتامین B و احساس ضعف در پا

ویتامین B12 امروزه به عنوان یکی از ویتامین ها یا مکمل غذایی بسیار مهم است که باید در رژیم غذایی افراد گنجانده شود. احساس ضعف و خستگی در پاها یکی از اصلی ترین علائم کمبود ویتامین B12 می باشد. بروز این اختلال به دلیل کمبودی است که در گلبول های قرمز خون ایجاد شده می باشد. در صورتی که بدن با کمبود گلبول های قرمز روبرو باشد فرایند انتقال اکسیژن در بدن را با مشکل روبرو می کند که این امر باعث احساس ضعف و ناتوانی در پاها می شود. احساس ضعف در پاها باعث می شود که افراد در انجام کارهای روزانه خود احساس ناتوانی داشته باشند.

برای درمان کمبود ویتامین B12 در بدن می توانید از مصرف مکمل غذایی، تزریق ویتامین استفاده کنید. البته در بیشتر موارد مصرف انواع مکمل غذایی یا خوراکی کافی است.

کمبود کدام ویتامین باعث سوزش زبان می شود؟

بر اساس پژوهش های پزشکی که در سال 2017 انجام گرفت افرادی که از علایم سوزش زبان و دهان رنج می برند باید از لحاظ قند خون، کمبود ویتامین های D، در نوع 2 و 3 ، روی یا زینک، ویتامین های B1 و B6 و TSH مورد بررسی قرار بگیرند.

ابتلا به این سندرم باعث می شود که فرد بر روی زبان، لب ها و سایر نقاط دهان احساس سوزش می کنند. در این حالت فرد در دهان خود احساس بی حسی، طعم ناخوشاید و خشکی می کند. این درد ممکن است در هنگام خوردن غذا شدیدتر بروز می کند. پژوهشگران بر این عقیده هستند در صورتی که این مشکل به شکل موثر درمان نشود وضعیت وخیم تر می شود. این بیماری در افراد مختلف با شدت های متفاوتی تجربه می شود.

مصرف مکمل غذایی

برای درمان این مشکل می توانید ویتامین دی را به شکل طبیعی مصرف کنید. در صورتی که وضعیت شما حاد است می توانید با مراجعه به پزشک و مصرف مکمل غذایی ویتامین دی برای درمان این بیماری اقدام کنید. امروزه انواع مکمل ویتامین دی در داروخانه ها وجود دارد که مصرف برخی از آن ها نیاز به تجویز پزشک نخواهد داشت.

کمبود ویتامین دی و تعریق

آیا می دانید افرادی که از مشکل تعریق در ناحیه گردن ، سر و صورت دارند از کمبود ویتامین D رنج می برند. همانطور که می دانید تعریق به صورت طبیعی برای خنک شدن بدن است اما در برخی موارد به دلیل کمبود برخی مواد معدنی و ویتامین ها می باشد.

 

خرید ویتامین D

کمبود ویتامینهای گروه B

ویتامین های دسته B به کنترل استرس و تنظیم هورمون هایی که در بدن وجود دارد می پردازند. در حالت معمولی تعریق در بدن باعث عصبی شدن افراد می شود. در این موقعیت دمای بدن افراد به میزان زیادی افزایش پیدا می کند و باعث ایجاد حس نارضایتی می شود. یکی از مهمترین دلایل تعریق بیش از حد عرق کردن ناشی از استرس است. ویتامین های گروه ب نقش بسیار تاثیرگذاری ایجاد پیوند میان سیستم عصبی و غدد درون ریز دارند. لازم است بدانید هر دوی این موارد تاثیر بسیار زیادی در مبارزه کردن با استرس در بدن وجود دارد. هنگامی که یک فرد دچار استرس شدید می شود بدن شروع به ترشح هورمون های استرس زا مثل آدرنالین یا کورتیزول می کند. ترشح این هورمون ها می تواند هم باعث ایجاد استرس شود هم از بروز آن جلوگیری کند. یکی از هدف های اصلی که ویتامین های گروه ب دنبال می کنند ترشح کورتیزول می باشد. ویتامین های B6، B12، B9 این امکان را دارند که به تنظیم دقیق میزان هورمون های استرس کمک زیادی کنند.

استفاده از منیزیم برای مبارزه با تعریق بسیار زیاد

عرق در حقیقت به عنوان ادرار بسیار رقیق شده شناخته می شود که بوسیله تعریق از پوست انسان خارج می شود. بدن انسان در هنگام تعریق الکترولیت های زیادی را از دست می دهد. با توجه به اینکه مواد معدنی به عنوان اجزای سازنده دستگاه عصبی شناخته می شوند. این الکترولیت ها شامل منیزیم، سدیم و کلسیم است که در صورت عدم تجدید موجب بروز آسیب های زیادی به افراد می شود. این امر باعث می شود که بدن کنترل باز و بسته کردن منافذ پوست را از دست بدهد.

منیزیم به عنوان یکی از مواد معدنی می باشد که نه تنها نقش مهمی در انتقال سیگنال های عصبی بر عهده دارد که موجب می شود دستگاه عصبی بدن ما توانایی تطبیق دادن سیستم های عصبی را با تنش های روزانه داشته باشد. با توجه به این توضیحات متوجه می شویم که منیزیم تاثیر دو جانبه ای بر روی غدد عرق و سیستم عصبی بدن دارد. به این دلیل که زمانی که افراد دچار تعریق می شوند منیزیم قابل توجهی را از دست می دهد.

کمبود ویتامین D

در صورتی که شما دچار تعریق زیاد در ناحیه پیشانی، گردن، اطراف پوست سر می شوید به کمبود ویتامین D مبتلا هستید. در حقیقت کمبود این ویتامین تاثیر گذار در سلامتی انسان می باشد. با توجه به این امر افراد باید به مصرف مکمل غذایی منیزیم، ویتامین های د و ب بپردازند. می توانید علاوه بر مصرف انواع مکمل از سبزیجات دارای برگ تیره مانند اسفناج، زرده تخم مرغ، مغز خشکبار برای تقویت سیستم عصبی بدن استفاده کنند. مصرف مکمل غذایی مناسب باعث می شود که به تنظیم و کنترل تعریق بیش از حد بدن بپردازید.

آزمایش کمبود ویتامین را چگونه انجام دهیم؟

آزمایش کمبود ویتامین های بدن یک نوع تست است که در جهت تشخیص کمبود ویتامین های بدن انجام می گیرد. ای نوع آزمایشات باید به صورت دوره ای انجام بگیرد. برای انجام این آزمایشات باید به یک مرکز تخصصی مراجعه کنید. نکته جالب این جا است که ویتامین ها و مواد معدنی در بدن انسان به میزان کمی یافت می شود که همین مقدار کم نیز برای سلامت بدن افراد کافی می باشد.

 

مصرف ویتامین های غذایی

 

بعضی از ویتامین ها به شکل طبیعی در بدن ما وجود دارند و برخی دیگر به وسیله تغذیه به بدن ما وارد می شوند. در صورتی که بدن افراد با کمبود ویتامین مواجه باشد با مشکلاتی نظیر ریزش مو، پوکی ، استخوان، تغییرات در خلق و خو روبرو می شود. مصرف هر نوع ویتامین باعث بهبود عملکرد قسمت های مختلف بدن افراد می شود. برای تشخیص کمبود ویتامین در بدن باید آزمایش املاح را انجام داد. پس از انجام این نوع آزمایش پزشکان متخصص برای جبران کمبود ویتامین ها از انواع مکمل غذایی و دارویی برای جبران کمبودها استفاده می کنند. تست کمبود ویتامین های بدن به وسیله آزمایش خون وریدی انجام می گیرد.

در هنگام آزمایش کمبود ویتامین ویتامین های E، A، B، C،D مورد بررسی قرار می گیرند. با تشخیص کمبود هر نوع ویتامین مکمل هایی تجویز می شود تا عوامل ناراحت کننده که ناشی از کمبود ویتامین است از بین برود اما نکته مهم این است که مصرف خودسرانه مکمل های ویتامین امکان دارد نتیجه عکس داشته باشد. بنابراین پس از انجام آزمایشات لازم طبق دستور پزشک به مصرف مکمل غذایی بپردازید.

معرفی چند مکمل غذایی

پروستاویتال هلث اید آنادرم (جوان ساز پوست)
بیوتی هلث اید پومئول برولر کلماساینس

بایو بیسیکس وومن نیچرزاونلی

 

ادالت کامپلیت برانسون
 

 

سوالات متداول

آیا کمبود ویتامین باعث اختلال و بیماری در بدن افراد می شود؟

بله بیماری هایی مانند ضعف عمومی، مشکلات پوستی، کم خونی، پوکی استخوان، تغییر خلقیات و ریزش مو، ضعف بینایی، آسیب های عصبی می باشد.

تست کمبود ویتامین چیست؟

این تست برای تشخیص کمبود ویتامین بدن افراد انجام می گیرد.

کاهش سطح ویتامین های بدن چه دلایلی دارد و از چه نشات می گیرد؟

افرادی که با کاهش سطح ویتامین ها روبرو هستند معمولا از رژیم نامناسب غذایی پیروی می کنند. این افراد شامل گیاه خواران، افراد مصرف کننده مشروبات الکلی، افرادی که به بیماری عدم جذب ویتامین مانند سلیاک و کرون مبتلا می باشند هستند.

کمبود ویتامین B12 چه مشکلاتی را به وجود می آورد؟

کمبود این ویتامین باعث بروز مشکلات پوستی می شود.

کدام ویتامین به عنوان ویتامین ضد سرطان شناخته می شود؟

ویتامین B17

کمبود ویتامین B12 در بدن باعث چه بیماری هایی می شود؟

افرادی که با این مشکل روبرو هستند به بیماری هایی نظیر یبوست، مور مور شدن کف دست و پا، ضعف در پاها، مشکلات حافظه و افسردگی دچار می شوند.

چگونه کمبود ویتامین را در بدن خود جبران کنیم؟

با مصرف مواد غذایی مناسب و انواع مکمل های غذایی و دارویی که اغلب زیر نظر پزشکان تجویز می شوند.