برای فشار خون بالا چه مکمل هایی استفاده کنیم؟

مصرف مکمل برای کاهش فشار خون

یافتن مکمل برای کاهش فشار خون شاید یکی از پرمخاطب ترین مواردی است که افراد مبتلا به این عارضه آن را جستجو می کنند. فشار خون بالا زمانی اتفاق می‌افتد که فشار خون سیستولیک شما در حالت نرمال بدن بیش از 130 میلی‌متر جیوه و فشار خون دیاستولیک بیش از 80 میلی‌متر جیوه باشد.

در حال حاضر ابتلا به فشار خون یکی از مشکلات رایجی است که میلیون ها نفر را در سراسر دنیا تحت تأثیر قرار می دهد. در صورتی که نسبت به درمان فشار خون بالا بی توجه باشید این عارضه می تواند به اندام ها آسیب برساند و منجر به نگرانی های جدی در زمینه سلامتی شما مانند بیماری قلبی، سکته مغزی یا بیماری کلیوی شود.

بنابراین تبعیت از یک رژیم غذایی مناسب و یافتن مکمل برای کاهش فشار خون می تواند برای همه افراد به خصوص بیماران مبتلا به این عارضه بسیار مهم باشد. به همین خاطر در کنار تحرک کافی، سبد غذایی مناسب و درمان های دارویی شما می توانید از برخی مکمل های غذایی برای کاهش فشار خون کمک بگیرید.

چه چیزی باعث بروز فشار خون بالا میشود؟

تحقیقات علمی تا به امروز در مورد علل اصلی فشار خون بالا نتوانسته اند مستندات علمی محکمی را بیان کنند. با این حال این عارضه در اغلب موارد ناشی از تعامل عوامل محیطی و ژنتیکی است. به همین دلیل اکثر افراد مبتلا به فشار خون بالا دارای فشار خون اولیه هستند و تنها درصد کمی از بیماران از  فشار خون ثانویه رنج می برند. در حالت دوم باز هم بروز این بیماری می تواند به خاطر شرایط پزشکی و زمینه ای خاص بیمار مانند اختلالات هورمونی، سندرم کوشینگ یا پرکاری تیروئید باشد.

به گفته پزشکان متخصص قلب و عروق عوامل خاصی می توانند خطر ابتلا به فشار خون بالا را در افراد افزایش دهد. فشار خونی که معمولاً در مدت زمان طولانی به آرامی ایجاد می شود یا به صورت نهان در حال رشد است عمدتا به خاطر عوامل زیر بروز پیدا می کند.

  • سابقه خانوادگی فشار خون بالا
  • افزایش سن
  • کمبود فعالیت بدنی
  • داشتن اضافه وزن یا چاقی
  • پیروی کردن از یک رژیم غذایی ناسالم با سدیم بالا
  • کمبود خواب یا کیفیت پایین خواب
  • مصرف بیش از حد الکل

علائم فشار خون بالا

در بسیاری از موارد فشار خون بالا یک عارضه کاملا پنهانی است و تا زمانی که فرد یک بحران فشار خون بالا را تجربه نکند نسبت به ابتلای خود به این بیماری آگاهی نخواهد داشت. فشار خون بالا یک وضعیت پزشکی اورژانسی است که در آن فشار خون سیستولیک فرد از 180 میلی‌متر جیوه و فشار خون دیاستولیک آنها از 120 میلی‌متر جیوه بیشتر است.

به گفته سازمان بهداشت جهانی علائم فشار خون بسیار شامل موارد زیر می باشد، اگر این علائم را در کنار فشار خون بالا تجربه کردید باید فوراً مراکز درمانی و پزشکی مراجعه نمایید.

مصرف مکمل

  • سردرد که غالبا به صورت ضربانی بوده و در قسمت پشت سر احساس می شود.
  • درد و احساس سنگینی در قسمت قفسه سینه
  • سرگیجه
  • دشواری در تنفس یا تنگی نفس
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • تاری دید و کم سو شدن بینایی
  • اضطراب
  • گیجی و عدم تمرکز
  • خونریزی بینی
  • ریتم غیر طبیعی قلب

آیا مولتی ویتامین فشار خون را بالا می برد؟

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی بیش از 30 درصد از جمعیت جهان دارای فشار خون بالا هستند که ممکن است موجب  بروز بیماری های قلبی و مرگ زودرس افراد گردد. با این حال، دنبال کردن استراتژی های متعدد همچون پیروی از یک رژیم غذایی سالم، ترک سیگار، کاهش مصرف الکل، ورزش، و از دست دادن چربی اضافی بدن می تواند به شما در کاهش فشار خون کمک کند.

در این میان برخی شواهد علمی و تحقیقاتی  نشان می‌دهند، استفاده از برخی مکمل‌ها می‌تواند در کاهش فشار خون بسیار مفید باشد. با این حال، به هیچ عنوان این مکمل ها نباید به عنوان جایگزین درمان های پزشکی فشار خون بالا استفاده شوند. تحقیقات علمی نشان می دهد که مکمل های دارویی و غذایی حاوی منیزیم، ویتامین D و پتاسیم ممکن است به کاهش فشار خون کمک کنند.

برای فشار خون بالا چه مکمل هایی استفاده کنیم؟

اگر برای کاهش فشار خون ترجیح می دهید در کنار مصرف داروهای تجویز شده از مکمل های غذایی و دارویی استفاده کنید باید این مسئله را در وهله اول با پزشک معالج خود در میان بگذارید. تحقیقات علمی نشان می دهد مکمل برای کاهش فشار خون باید حاوی عناصر معدنی زیر باشد.

·         اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3، نوعی چربی غیر اشباع چندگانه موجود در مکمل های روغن ماهی، دانه کتان و گردو، است. این ماده به طور بالقوه می تواند در کاهش فشار خون نقش موثری داشته باشد به شرط آنکه فرد به صورت روزانه حداقل 3 گرم اسیدهای چرب امگا 3 دریافت کند.

·       منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی است که در بسیاری از عملکردهای متابولیسمی بدن از جمله تنظیم فشار خون نقش حیاتی دارد. مطالعات پزشکی نشان می دهد، مکمل های حاوی منیزیم ممکن است با افزایش تولید اکسید نیتریک (یک مولکول سیگنال که به شل شدن عروق خونی کمک می کند) به کاهش فشار خون کمک کند.

·       پتاسیم

پتاسیم یکی از بهترین عناصر موجود در مکمل های غذایی است که در تنظیم فشار خون می تواند نقش پر رنگی داشته باشد.  مطالعات علمی نشان می دهد که افزایش مصرف پتاسیم از طریق غذا یا مکمل ها به کاهش سطح فشار خون بالا کمک می کند.

چرا که پتاسیم با افزایش دفع سدیم از طریق ادرار و کمک به شل شدن عروق خونی عمل می کند و در نهایت منجر به کاهش قابل توجه فشار خون در مقایسه با دارونما می گردد. بررسی‌های دیگر نشان می دهد که استفاده از  مکمل‌ها پتاسیم دار بی‌خطر بوده و  در افراد مبتلا به فشار خون بالا که از رژیم‌های غذایی با سدیم بالا پیروی می‌کنند مؤثرتر هستند.

  • CoQ10

کوآنزیم Q10 که معمولاً آن را با نام علمی و مخفف CoQ10 می شناسند، یک مولکول ویتامین مانند است که توسط بدن شما ساخته می شود و در غذاهای خاصی یافت می شود. هنگامی که این کوآنزیم به عنوان مکمل مصرف می گردد، به طور قابل توجهی فشار خون سیستولیک را کاهش خواهد داد.

آیا قرص ویتامین دی فشار خون را بالا میبرد؟

تحقیقات علمی نشان می دهد افراد مبتلا به فشار خون بالا نسبت به افرادی که مبتلا به این بیماری نیستند دارای سطح پایین تری از ویتامین D در بدن خود هستند. سطوح بالاتر ویتامین D در خون به محافظت رگ های خونی در برابر فشار خون بالا کمک کند.

تحقیقات علمی بر روی بیش از 30000 نفر نشان داده که افرادی دارای بالاترین سطح ویتامین D تا 30 درصد در مقایسه با افرادی که کمترین سطح ویتامین D را داشتند، نسبت به بیماری فشار خون بالا مقاومت بالاتری دارند. بنابراین، افراد مبتلا به فشار خون بالا باید سطح ویتامین D خود را بررسی کرده و متناسب با آن مکمل مورد نیاز را دریافت کنند.

آیا ویتامین ب 1 فشار خون را بالا می برد؟

مصرف قرص ویتامین ب 1 ممکن است به افزایش سطح فشار خون کمک می کند، بنابراین افراد دچار فشار خون اولیه با منشا ژنتیکی، باید مصرف این ویتامین را محدود کنند تا عوارض این بیماری را به صورت محدود تجربه نمایند. مکمل های اسید فولیک و فولات، ویتامین B9 و ویتامین ب 12 می تواند فشار خون را در افراد مبتلا به بیماری قلبی کاهش دهند.

آیا ب کمپلکس فشار خون را بالا می برد؟

ویتامین‌های B دسته‌ای از عناصر آمینو اسیدی هستند که نقش‌های متفاوتی در عملکرد سلولی و خون‌سازی دارند. در مجموع هشت ویتامین B وجود دارد که بدن برای تکمیل متابولیسم خود باید آنها را از مواد غذایی متنوع دریافت کند. در این بین تنها سه مورد از گروه ویتامین‌های B بر فشار خون بالا تأثیر مثبت گذاشته و در کنترل این بیماری می توان از آن ها استفاده نمود.

·       ویتامین B9

ویتامین B9 که به نام فولات نیز شناخته می شود، یکی از عناصر ریز مغذی بسیار مهم بدن است که برای خون سازی و رشد سلولی ضروری می باشد.  مکمل های غذایی حاوی فولات می توانند با افزایش جریان خون و کمک به آرامش یا شل شدگی رگ های خونی به کاهش فشار خون کمک نمایند.

اسید فولیک یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که به کاهش استرس اکسیداتیو ناشی از عملکرد اکسید نیتریک کمک می کند و در نتیجه فشار خون را کاهش می دهد. یک مطالعه علمی می دهد که پس از مصرف مکمل های فولات به مدت شش هفته می توان کاهش قابل توجهی در فشار سیستولیک بیماران مبتلا به فشار خون بالا مشاهده نمود.

·       ویتامین B6

مطالعات علمی بر روی نمونه های حیوانی و جانوری نشان می دهد که ویتامین B6 می تواند فشار خون را کاهش دهد. اگرچه هیچ مطالعه انسانی برای اثبات این نظریه انجام نشده ، اما دانشمندان تصور می کنند از آنجایی که سطوح پایین ویتامین B6 در بیماران مبتلا به فشار خون شایع است، حفظ مصرف کافی این ویتامین می تواند به جلوگیری از پیشرفت بیماری کمک کند.

·       ویتامین B2

ویتامین B2 که به نام ریبوفلاوین نیز شناخته می شود، به طور کاملا موثر می تواند در کاهش فشارخون ارثی نقش مهمی را ایفا کند.  افرادی که دارای جهش ژن متیلن تتراهیدروفولات ردوکتاز (MTHFR) هستند، فشار خون از همان سنین پایین و کودکی برای فرد مشکلات بسیار زیادی را ایجاد می نماید. ژن MTHFR مسئول سنتز فولات است که جریان خون طبیعی و سلامت رگ های خونی را تسهیل می کند. جهش MTHFR15 با ایجاد فولات تداخل می کند و خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی را در بزرگسالان مبتلا افزایش می دهد. بنابراین، مکمل ریبوفلاوین می تواند اثرات آنها را معکوس کند.

چه داروهایی فشار خون را بالا می برد؟

هنگامی که از چندین بیماری رنج می برید در وهله اول باید مشکل فشار خون خود را به پزشک معالجتان اطلاع دهید. این کار به پزشک کمک می کند تا از وضعیت شما شناخت بهتری داشته باشد و شیوه درمانی مناسب تری را تجویز نماید. به این ترتیب شما به صورت ناخودآگاه از تداخل دارویی نیز در امان خواهید بود. با این حال مصرف برخی از دارو ها برای درمان بیماری های مختلف می تواند منجر به افزایش فشارخون و ضربان قلب شما گردد.

را با پزشک خود در میان بگذارید.

  • داروهای مسکن و تسکین دهنده درد و ضدالتهاب یا دارو های آرامش بخش همچون ایندومتاسین، استامینوفن، آسپرین، ناپروکسن سدیم و ایبوپروفن یا پیروکسیکام می‌تواند منجر از طریق کاهش آب بدن و ایجاد مشکلات کلیوی منجر به افزایش فشار خون گردد.
  • مصرف داروهای مثل سروتونین، نور اپی نفرین و دوپامین برای درمان مشکلات روانی همچون اضطراب و افسردگی می تواند منجر به افزایش فشار خون بالا گردد.
  • دارو های هورمونی پیش‌گیری از باردای می تواند منجر به بروز عارضه فشار خون گردد.
  • داروهایی که برای درمان سرماخوردگی استفاده می شود از طریق  انقباض عروق خونی موجب افزایش فشار خون می شود.

داروهایی موثر در درمان فشارخون بالا

اگر از فشارخون بسیار بالا رنج می برید باید تحت نظر یک پزشک از داروهای موثر در درمان فشارخون بالا استفاده کنید تا از عوارض خطرناک و تهدید کننده این عارضه در امان بمانید.

·       دیورتیک ها (قرص های آب):

این قرص های خوراکی با دفع سدیم و آب اضافی بدن از طریق تکرر ادرار و… می توانند فشار خون را کاهش دهند . دیورتیک هایی همچون عبارتند از هیدروکلروتیازید و فوروزماید معمولاً با سایر داروهای فشار خون بالا مصرف می شوند.

·       مسدود کننده های کانال کلسیم:

یون های کلسیم باعث باریک شدن رگ های خونی شده و در کانال کلسیم از ورود کلسیم به ماهیچه های قلب و عروق خونی جلوگیری می کنند و رگ ها را آرام نموده و فشار خون شما را پایین نگه می دارند.

·       مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین :

بدن از هورمون آنژیوتانسین II برای تنظیم فشار خون استفاده می کند  که مهارکننده های ACE این هورمون را مسدود می کنند. در این حالت مصرف داروهایی مثل لیزینوپریل، کاپتوپریل (کاپوتن) و انالاپریل رگ های خونی آرام تر شده و منجر به کاهش فشار خون می شود.

·       مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین II (ARBs)

ARB ها مانع از اتصال هورمون آنژیوتانسین II به گیرنده های موجود در رگ های خونی در بدن افراد بیمار می شوند. این داروها (والسارتان و لوزارتان ) به کاهش انقباض عروق، کاهش فشار خون کمک می کند.

چه ویتامین هایی برای کاهش فشار خون مفید هستند؟

ویتامین ها به طور طبیعی مواد مغذی ضروری مورد نیاز بدن هستند که برخی از آنها در داخل بدن تولید می گردد. اما غالب آنها در مواد غذایی یافت می شوند و از این طریق وارد بدن می شود تا در متابولیسم سلول ها نقش موثر خود را ایفا نمایند. در این میان برخی از ویتامین‌ها می‌توانند به کاهش فشار خون کمک کنند تا از این طریق برای افرادی که با فشار خون بالا دارند به عنوان یک عامل کمک کننده باشند.

 

بهترین مکمل ها برای کاهش فشار خون

·       ویتامین C

ویتامین C یک ماده مغذی محلول در آب است که بدن شما برای بسیاری از فرآیندهای مهم به آن نیاز دارد. تحقیقات اخیر نشان می دهد که مکمل های ویتامین C ممکن است به کاهش فشار خون کمک کنند چرا که این ویتامین می تواند با تکرر ادرار سدیم اضافی خون بدن را دفع نماید.

قرص ویتامین ث او پی دی فارما

·       ال آرژنین

ال آرژنین یک اسید آمینه مورد نیاز بدن انسان است که به عنوان مکمل غذایی می تواند  سطح فشار خون را کاهش دهد. مکمل های حاوی ال-آرژنین به طور قابل توجهی فشار خون دیاستولیک را در زنان باردار با سطوح بالا کاهش دهد.

شربت ال آرژنین پلاس فیشر کیندر

آیا ویتامین ای فشار خون را بالا می برد؟

ویتامین ای جزو مکمل های غذایی است که ترجیحا نباید به صورت خودسرانه یا به مدت طولانی استفاده گردد. در حالی که اغلب مکمل ها موجب کاهش سطح فشار خون می شوند ولی این بدان معنی نیست که مصرف ویتامین ای به عنوان یک مکمل محلول در چربی نیز این فرایند را دنبال می نماید.

از سوی دیگر باید بدانید که بسیاری از مکمل ها ممکن است با داروهای رایج برای درمان فشار خون تداخل داشته باشند. در نتیجه مصرف کم هر گونه مکمل غذایی ممکن است در کاهش فشار خون بی تاثیر باشد، ولی مصرف بیش از حد ممکن است عوارض جانبی جدی را به دنبال داشته باشد.

سافت ژل ویتامین E های هلث

 خلاصه

قبل از مصرف هر مکملی، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که برای استفاده در نظر گرفته شده ایمن و موثر است.

خط پایانی

تحقیقات علمی نشان می دهد که مصرف مکمل برای کاهش فشار خون می تواند بسیار موثر باشد و در کنترل بیماری کمک کنند. مکمل های غذایی شامل منیزیم، پتاسیم، ویتامین D، CoQ10، سیر و روغن ماهی نه تنها منجر به افزایش سطح ایمنی بدن می شوند، بلکه در کاهش فشار خون بالا نیز به خوبی عمل می کنند.

از سوی دیگر افزودن یک مکمل به رژیم غذایی می تواند از طرق مختلف در ارتقا و  بهبود سطح سلامتی شما کمک کند. اگر فشار خون بالا یا پایین دارید استفاده از مکمل های غذایی اگر چه نمی تواند نقش درمانی و دارویی را ایفا کند اما می تواند برای تنظیم آن مورد استفاده قرار بگیرد.

پس چنانچه فشار خون شما به اندازه ای بالا است که نیاز به مصرف مداوم دارو دارید، باید به خاطر داشته باشید که مکمل های طبیعی هرگز جایگزین داروها نیستند. بنابراین قبل از شروع مصرف مکمل برای کاهش فشار خون با پزشک خود مشورت کنید، زیرا برخی از این مکمل ها ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد.

سوالات متداول

آیا مکمل ها می توانند فشار خون بالا را درمان کنند؟

خیر، مکمل ها نمی توانند فشار خون بالا را درمان کنند. آنها ممکن است فقط به مدیریت و کنترل این عارضه کمک کنند.

آیا می توانید مکمل های دارویی را با داروهای فشار خون بالا مصرف کنید؟

برخی از مکمل های موثر در کنترل فشار خون را می توان با داروهای فشار خون بالا مصرف کرد، اما ابتدا قبل از مبادرت به این کار باید پزشک معالج خود مشورت کنید.

آیا مکمل ها می توانند فشار خون بالا را بدتر کنند؟

مصرف مکمل های مناسب در دوزهای مناسب فشار خون بالا را بدتر نمی کند.

چه مکمل هایی در کنترل فشار خون بالا بهتر عمل می کنند؟

منیزیم، پتاسیم و برخی از گرو های ویتامینی مورد نیاز بدن می توانند به عنوان مکمل های کاهش فشار خون موثر واقع شوند.  مطالعات علمی نشان می دهد که با مصرف مکمل منیزیم در طی 24 هفته می تواند اثرات کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را مشاهده نمود.

کدام ویتامین ها فشار خون را بالا می برد؟

در بین ویتامین های موردن نیاز بدن استفاده بیش از حد ویتامین k  و ویتامین E می تواند موجب ایجاد لخته ها خونی شده و در موارد حاد علاوه بر افزایش فشار خون منجر به سکته قلبی یا مغزی فرد بیمار گردد.