بهترین مکمل ها برای کودکان را بشناسیم

ویتامین های مورد نیاز کودکان

والدین هموارد در انتخاب بهترین مکمل غذایی برای کودکان مشکل دارند و درمورد خرید آن وسواس بسیار زیادی به خرج می دهند. دوران نوزادی و اوایل کودکی را می توان مرحله حیاتی در رشد یک فرد به شمار آورد که در ایجاد عادات تغذیه ای سالم و مناسب برای ارتقا سلامت فرد نقش بسیار ضروری را ایفا می کند.

سازمان بهداشت جهانی و انجمن‌های علمی پیشرو در سلامت اطفال همواره توصیه می‌کنند که شیرخواران در شش ماه اول زندگی منحصراً فقط با شیر مادر تغذیه شوند. چرا که شیر مادر شامل طیف گسترده‌ای از غذاهای مورد نیاز نوزاد است. اما در سال های بعد زندگی، کودکان سالم تا حد زیادی می توانند نیازهای تغذیه ای خود را از طریق رژیم غذایی متنوع حاوی میوه ها و سبزیجات، چربی های سالم، غلات کامل و پروتئین تامین نمایند.

اما به هر دلیل اگر کودک و نوزاد شما دچار کمبود عناصر غذایی شده یا می خواهید با مکمل های غذایی فرایند وزن گیری و رشد کودک خود را بهبود بخشید. بهتر است بدانید که در  دنیای متنوع مکمل های دارویی و غذایی کدامیک می تواند بهترین مکمل غذایی برای کودکان شما باشد؟ متخصصان اطفال مصرف کدام یک از مکمل رشد کودکان را ضروری و کدام یک را اختیاری می دانند؟

بهترین راه برای دریافت ویتامین ها و مواد معدنی

بدن انسان برای انجام فعالیت های خود باید به صورت روزانه انواع مختلفی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی را جذب ‌کند. اکثر این مکمل‌ها، ویتامین و مواد معدنی از طریق غذا به دست سلول های بدن می رسند بنابراین بهترین راه برای دریافت ویتامین ها و مواد معدنی ضروری بدن کودکان، خوردن غذاهای متنوع از پنج گروه غذایی سالم است:

  • انواع سبزیجات
  • میوه
  • انواع غلات و نان مثل ماکارونی، غلات صبحانه، برنج، ذرت
  • لبنیات کم چرب ، شیر، ماست و پنیر
  • گوشت و ماهی بدون چربی، مرغ، تخم مرغ، توفو، حبوبات (نخود، لوبیا، عدس، نخود و غیره) و آجیل

مهمترین ویتامین ها و بهترین مکمل غذایی برای کودکان

امروزه شما می توانید در میان مجموعه وسیعی از مکمل های غذایی، بهترین مکمل غذایی برای کودکان خود را پیدا کنید. یک انتخاب‌ عالی در این زمینه به شما کمک می کند، تا ویتامین های مورد نیاز بدن کودک، به مقدار کافی  هر روز در اختیار سلول های بدن او قرار بگیرد. چرا که کودک شما برای رشد، نمو و حفظ سلامتی خود به مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی ضروری نیاز دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

·       ویتامین A

ویتامین A را میتوان از جگر، گوشت، شیر، تخم مرغ و انواع میوه ها و سبزیجات مانند هویج و سیب زمینی دریافت کرد. کودک شما برای بهبود بینایی، داشتن پوست سالم، رشد کافی سلول های بدن ، بهبود فرایند تکامل و عملکرد خوب سیستم ایمنی باید به روزانه به مقدار کافی ویتامین A دریافت نماید.

شربت فرومین فیشر کیندر

·       ویتامین B1 یا تیامین

ویتامین B1 را می توان از ماهی، گوشت، نان های سبوس دار و غلات صبحانه غنی شده دریافت نمود تا به کمک ویتامین B1 سلو ل های بدن بتوانند انرژی نهفته در انواع غذاها را آزاد کنند. همچنین این ویتامین به سیستم عصبی و ماهیچه ها کمک می کند تا به درستی کار کنند.

شربت ویتان

·       ویتامین B2یا ریبوفلاوین

ویتامین B2 را می توان از شیر، ماست، گوشت، پنیر، عصاره مخمر، تخم مرغ، نان سبوس دار و غلات صبحانه غنی شده دریافت نمود که در  آزاد شدن انرژی انواع مواد غذایی نقش موثری دارد.

شربت میم اورنج میر ویتابیوتیکس

·       ویتامین B6 پیریدوکسین

ویتامین B6 را می توان از گوشت، ماهی، غذاهای سبوس دار، سبزیجات و انواع آجیل ها دریافت نمود تا بدن به کمک ویتامین B6 انرژی نهفته در عناصرپروتئینی را  آزاد کرده و تولید گلبول های قرمز خون و عملکرد مغز بهبود بخشد.

شربت کیندر مولتی ویتامین یوروویتال

·       ویتامین B12

ویتامین B12 را می توان از غذاهای حیوانی از جمله گوشت، ماهی، تخم مرغ و شیر دریافت می شود که به تولید گلبول های قرمز خون کمک می کند و باعث بهبود فرایند رشد بدن کودک می شود.

شربت فروگلوبین B12 ویتابیوتیکس

·       ویتامین C

ویتامین C را می توان از انواع میوه ها و سبزیجات به ویژه مرکبات مختلف، کیوی، فلفل دلمه ای و سیب زمینی نمود. ویتامین C  کلاژن سازی می کند و به مبارزه با عفونت ها و جذب آهن غذا کمک نموده و همچنین دندان ها، استخوان ها و لثه ها را سالم نگه می دارد.

قرص جوشان مولتی ویتامین کودکان نیچرز پلنتی

·       ویتامین D

بدن ما بیشتر  ویتامین D مورد نیاز خود را زمانی تولید می کند که به اندازه کافی در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد. مقادیر کمی از این ویتامین در ماهی چرب، روغن کبد ماهی، زرده تخم مرغ، قارچ، کره و مارگارین وجود دارد که به جذب کلسیم کمک می کند تا استخوان ها قوی و سالم بمانند.

سافت ژل مولتی سانیتوژل پلاس زینک

·       ویتامین E

ویتامین E را می توان از روغن آفتابگردان ، کانولا، مارگارین، دانه ها و انواع  آجیل ها به مقدار کافی دریافت کرد.  ویتامین E سیستم ایمنی بدن شما را تقویت نموده و به رشد پوست و داشتن چشم های سالم کمک می کند.

·       ویتامین K

شما ویتامین K را می توانید از سبزیجات برگ سبز مانند بروکلی و اسفناج و همچنین از تخم مرغ و لوبیا دریافت کنید. باکتری های سالم در روده نیز ویتامین K را می سازند که وجود این ویتامین برای کمک به لخته شدن خون مهم است.

·       فولات (اسید فولیک)

فولات یکی از مهمترین مواد معدنی مورد نیاز بدن است که  به جذب پروتئین و تشکیل سلول های خونی و DNA جدید کمک می کند. دریافت فولات کافی قبل از بارداری و در طول آ« می تواند به جلوگیری از  نقص لوله عصبی کمک کند . فولات را می توان از سبزیجات برگ سبز، جگر، حبوبات و نان ها و غلات سبوس دار دریافت نمود.

قطره کودک فروگلوبین ویتابیوتیکس

·       کلسیم

کلسیم از محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست، ماهی ، استخوان های خوراکی مانند ساردین و سالمون، توفو و برخی سبزیجات برگ سبز مانند کلم پیچ و بوک چوی دریافت می شود. کلسیم در فرایند استخوان سازی و بهبود سلامت آن  و برای داشتن دندان های قوی بسیار ضروری است.

دهانشویه کودکان کلسیم و پروتئین شیر میسویک

·       ید

غذاهای دریایی، سبزیجاتی که در خاک رشد می کنند همگی غنی از ید هستند اما  نمک یددار و نان تهیه شده با نمک یددار می توانند گزینه مناسبی برای دریافت این ماده معدنی مورد نیاز بدن باشد. ید برای رشد طبیعی بافتهای مختلف و ترشح متعادل انواع هورمون های بدن بسیار ضروری است. این عنصر به کنترل روش های تولید انرژی و استفاده از اکسیژن توسط سلول ها کمک می کند.

·       آهن

آهن برای بهبود عملکرد مغز و تولید گلبول های قرمز بسیار مهم است و همچنین به حمل اکسیژن در سراسر بدن کمک می کند.آهن را می توان از گوشت، جگر، مرغ، غذاهای دریایی، لوبیا خشک، زرده تخم مرغ و غلات صبحانه دریافت کرد.

قطره خوراکی آیروفیکس فورت دایونیکس فارما

·       روی

شما روی را از گوشت، مرغ، غذاهای دریایی، شیر، دانه ها، توفو و غلات سبوس دار دریافت می کنید و به کمک این عنصر  فرایند رشد، بهبود زخم و عملکرد سیستم ایمنی ارتقا می دهید.

·       امگا 3

در هنگام تولد، مغز یک کودک تنها حدود 50 درصد از اندازه مغز بزرگسالان دارای اسیدهای چرب اشباع یا امگا 3 است. اسیدهای چرب ضروری به ساختار و عملکرد مناسب مغز انسانی که در حال رشد است کمک شایانی می کند. امگا 3 با تنظیم مسیرهای التهابی در پیشگیری و درمان بیماریهای خاص کودکان مانند اگزما ، آسم بیماری‌های قلبی عروقی، متابولیک بسیار موثر می باشد.

امگا 3 را می توان در منابع غذایی متعدد همچون ماهی های غنی از EPA و DHA مانند سالمون وحشی، ماهی خال مخالی، آنچوی، ساردین، شاه ماهی ، جلبک دریایی، دانه کتان و گردو دریافت کرد.

 

خرید مکمل امگا 3 برای کودکان

مزایای مصرف مکمل غذایی برای کودکان زیر ۷ ساله

استفاده از مکمل غذایی برای کودکان زیر ۷ ساله می تواند با تامین انواع مکمل های غذایی مورد نیاز بدن از بروز بسیاری از بیماری های زمینه ای پیشگیری کند. از مزایای مختلف مصرف بهترین مکمل غذایی برای کودکان زیر 7 سال می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • جلوگیری از راشیتیسم و حمایت از رشد استخوان سالم
  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا کودک در دوران های مختلف زندگی خود به بیماریهایی همچون آسم، اوتیسم، چاقی و سرطان
  • اسیدهای چرب ضروری موجود در مکمل غذایی برای کودکان زیر ۷ ساله می تواند ساختار و عملکرد مناسب مغز انسان در دوران رشد بهبود بخشد.
  • در پیشگیری و درمان بیماری های مزمن مانند اگزما ، آسم و افسردگی حیاتی است.
  • درصد ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، متابولیک را که ریشه در سبک غذایی دوران کودکی  دارد را کاهش می دهد.
  • موجب سلامت و تنظیم سیستم گوارش ، کاهش قولنج و رفلاکس در نوزادان، و گاز، نفخ، اسهال و یبوست در کودکان در دوران بزرگسالان می شود.
  • تأثیر عمیقی بر سلامت مغز دارند.
  • احتمال ابتلا به کم خونی را رفع می کند.

بهترین مکمل برای وزن گیری کودک

یک رژیم غذایی مناسب و میکروبیوم سالم می تواند خطر ابتلا به آلرژی، اگزما، بیماری های خودایمنی، چاقی، اختلالات خلقی و اوتیسم را در کودکان به میزان قابل توجهی کاهش دهد. استفاده از آنتی بیوتیک در اوایل زندگی استرس مزمن، رژیم های غذایی کم فیبر و سزارین همگی با اختلال در باکتری های سالم موجود در روده کودک مرتبط هستند.

از سوی دیگر شیر مادر باکتری های سالم روده را در نوزادان تغذیه می کند که این مسئله به تنهایی دلیل قانع کننده دیگری برای ضرورت شیردهی است. استفاده از ترکیب غذاهای تخمیری مانند سبزیجات کشت شده (کلم ترش، کیمچی)، کفیر و ماست می تواند جمعیت میکروبی سالمی را در غذاهای در بدن کودک ایجاد کند.در نتیجه کودک به صورت منظم و متناسب شورع به وزن گیری و دریافت عناصر غذایی مورد نیاز خود خواهد کرد. برخی از  بهترین مکمل برای وزن گیری کودک عبارتند از :

بهترین مکمل رشد کودکان

آهن یک ماده معدنی ضروری برای رشد سلول های مغز و خون است. کودکانی که کمبود آهن دارند برای رشد کافی و یادگیری موثر تلاش می کنند. اکثر نوزادان سالم تنها  آهن کافی برای چهار تا شش ماهه پس از تولد در بدن خود دارند که آن هم به دلیل آن ذخایر انباشته شده در رحم و شکل بسیار زیستی آهن در شیر مادر است. نوزادان نارس و کم وزن در معرض خطر افزایش سطح آهن پایین هستند که پس از شش ماهگی به دلیل رشد و تکامل سریع به آهن بیشتری نیاز دارند.

  • ساشه سوپراکل 200 نیچرز اونلی 30 عدد
  • سافت ژل مولتی سانیتوژل پلاس زینک دانا 40 عدد
  • شربت زیتوکید الحاوی 120 میلی لیتر
  • شربت ال آرژنین پلاس فیشر کیندر 200 میلی لیتر
  • شربت فروگلوبین پلاس ویتابیوتیکس 200 میلی لیتر
  • شربت کیندر مولتی ویتامین یوروویتال ۲۰۰ میلی لیتر
  • شربت میم اورنج میر ویتابیوتیکس 200 میلی لیتر

بهترین مکمل غذایی برای کودکان

بهترین مکمل غذایی برای کودکان می تواند سیستم ایمنی کودک شما قبل از قرار دادن خود در محیط‌هایی آلوده و پر میکروب‌ها تقویت می‌کند. مکمل های غذایی فاقد گلوتن و سرشاز از ویتامین A، C، D و E می تواند سلامت عمومی کودک شما را تضمین نموده و روند رشد وی را بهبود بخشد.

از سوی دیگر مصرف آسان بهترین مکمل غذایی برای کودکان برای اکثر کودکان در سنین زیر 7 سال بسیار مهم است. چرا که این کوچولوها بیشتر در هنگام بلعید مشکل دارند بنابراین بهتر است از مکمل هایی که طعم عالی دارند را برای بهبود فرایند رشد فرزند خود انتخاب کنید.

  • قرص جوشان مولتی ویتامین کودکان نیچرز پلنتی 20 عدد
  • قطره آهن ویتاگلوبین ویتان مخصوص کودکان 30 میلی لیتر
  • قطره آهن فروزومال 11 میلی گرم سیمرغ دارو عطار 30 میلی لیتر
  • قطره آهن سیدرال گوچه جونیا فارما ۳۰ میلی لیتر
  • قرص روکش‎دار فیتوکلد گل دارو ۳۰ عددی
  • قطره خوراکی آ+د یوروویتال 30 میلی لیتر
  • قطره خوراکی آدزوفر بنیان سلامت کسری 30 میلی لیتر
  • قطره خوراکی آهن لیپوزوفر فورت بی اس کی 30 میلی لیتر
  • قطره خوراکی آیروفیکس فورت دایونیکس فارما 30 میلی لیتر
  • قطره کید ۳ فورت بی اس کی 15 میلی لیتر

چگونه یک مولتی ویتامین خوب برای کودکان انتخاب کنیم؟ 

 

اگر فرزندتان به ویتامین‌های خاصی نیاز دارد و  پزشک  آن‌ها را برای رفع کمبود مواد غذایی مورد نیاز بدن تجویز کرده شما باید بهترین مکمل غذایی برای کودکان که توسط پزشکان متخصص اطفال توصیه شده به مقدار کافی استفاده کنید.  برای انتخاب بهترین مکمل غذایی و مولتی ویتامین برای تقویت تغذیه ای خود باید به این چند نکته مهم توجه کنید.

·       کیفیت 

مکمل های غذایی و مولتی ویتامین‌هایی را انتخاب کنید که روی برچسب آن عبارت “NSF Certified” است. این بدان معناست که یک شخص ثالث مستقل آنها را آزمایش کرده است تا مطمئن شود مصرف این دارو عارضه خاصی را برای کودک ندارد و از اثربخشی متناسبی برخوردار است.

·       مناسب سن 

فقط ویتامین هایی را خریداری کنید که به طور خاص برای کودکان ساخته شده اند و محدوده سنی بر روی برچسب معین شده باشد. ویتامین های بزرگسالان دارای دوزهایی هستند که برای کودکان مناسب نیست برای همین نباید از این مکمل ها برای کودکان استفاده شود.

·       عناصر  

یک مولتی ویتامین خوب و  بهترین مکمل غذایی برای کودکان باید حاوی کلسیم، ویتامین D و آهن باشد و حاوی طعم دهنده، رنگ یا شیرین کننده مصنوعی نباشد. همچنین از شربت ذرت و ویتامین های سرشار از قند خودداری کنید.

·       مراقب آلرژن ها باشید 

بهترین مکمل غذایی برای کودکان و انواع مولتی ویتامین ها باید عاری از آلرژن های رایج مانند آجیل، تخم مرغ و لبنیات باشند.

·       احتمال خفگی کودک  

بهترین مکمل غذایی برای کودکان باید به صورت مایعات، جویدنی ها و آدامس ها در اختیار والدین قرار بگیرد. از سوی دیگر کودکان 2 ساله باید از مکمل های غذایی و  ویتامین های قطره ای و غلیظ استفاده کنندتا احتمال خفگی کودک توسط  این ماده ها به صرف برسد.

کلام آخر

برای دستیابی به بهترین مکمل غذایی برای کودکان باید به داروخانه های معتبر  مراجعه نماید و در هنگام خرید به دوز توصیه شده این مکمل توجه نمایید.  مکمل های غذایی مایع و جویدنی  برای نوزادان و کودکان بهترین پیشنهاد دارویی و غذایی هستند که  باید بر اساس نظر پزشک مصرف شوند.

قبل از در نظر گرفتن اینکه کدام مکمل‌ها را در برنامه روزانه کودک خود قرار دهید، بهتراست از یک رژیم غذایی سرشار از آهن، غنی از پروبیوتیک‌ها و سرشار از امگا 3 پیروی کنید. همچنین والدین باید بدانند که چه زمانی مکمل غذایی و مولتی ویتامین در برنامه روزانه کودک خود اضافه کنند تا این مکمل ها اثربخشی بهتری داشته باشند.

سوالات متداول

آیا همه کودکان باید مکمل غذایی و ویتامین مصرف کنند؟

اگرچه اکثر کودکان از یک رژیم غذایی منظم و متعادل که شامل سه وعده غذایی و دو میان وعده در روز برخوردار هستند . بیشتر مواد مغذی مورد نیاز خود را از این طریق دریافت می کنند، اما ممکن است نیاز به مصرف ویتامین داشته باشند

کودکان به چه میزان ویتامین D نیاز دارند؟

همه کودکان، حتی نوزادان، به ویتامین D نیاز دارند به همین خاطر پزشکان توصیه می کنند تا به اطفال قطره ویتامین D پس از تولد داده شود.

آیا کودکان می توانند ویتامین های بزرگسالان را مصرف کنند؟

این بستگی به سن کودک و مهمتر از نظر پزشک متخصص وی دارد. اما نوجوانان 14 ساله و بالاتر معمولاً می توانند مصرف ویتامین های بزرگسالان را شروع کنند، و حتی برخی از بچه ها می توانند از 12 سالگی مصرف این مکمل های غذایی را شروع کنند.

بهترین مکمل غذایی برای کودکان شامل چه عناصری است؟

بهترین مکمل غذایی برای کودکان باید شامل انواع ویتامین ها، عناصر معدنی و پروتئین های مورد نیاز بدن کودک باشد.