دوره درمان هومیوپاتی چقدر است؟

درمان هومیوپاتی

آیا از بیماری خاصی رنج می برید به طوری که این روزها در اندیشه انجام درمان هومیوپاتی برای درمان بیماری خود هستید؟ آیا در مورد مدت درمان هومیوپاتی نگرانی های خاصی دارید؟ برای پاسخ به این سوالات باید گفت که هومیوپاتی همچون شیوه های درمانی دیگر برای اثربخشی به یک دوره زمانی خاص و میزان موفقیت آمیز داروهای هومیوپاتی بستگی دارد. با این حال تحقیقات گسترده پزشکی اثبات کرده که اثربخشی شیوه درمانی هومیوپاتی از موفقیت بسیار بالایی برخوردار بوده است.

همچنین محققان اعلام می کنند که کیفیت و طول درمان هومیوپاتی در بهبود بیماری های خاص موثر بوده و موجب ارتقا سطح سلامت بیماران متعدد می شود. داروهای هومیوپاتی با تحریک سیستم ایمنی بدن، باعث تقویت سطح ایمنی بدن می شوند. هنگامی که سیستم ایمنی قوی باشد قطعا عملکرد موثری در هنگام مواجه با عوامل بیماری زا از خود بروز خواهد داد. در نتیجه این شیوه به طور طبیعی نقش موثری در درمان بسیاری از بیماری ها خواهد داشت.

هومیوپاتی چیست؟

هومیوپاتی در حقیقت یک شیوه درمانی مبتنی بر استفاده از مواد بسیار رقیق است که در اغلب اوقات می تواند باعث بهبودی بیماری فرد شود. گزارشی که در سال 2010 توسط سازمان بهداشت جهانی در مورد هومیوپاتی منتشر شد، نشان می دهد که داروهای هومیوپاتی بهتر از دارونماها یا همان شیوه های درمانی شیمیایی و دارویی  عمل می کنند.

با این حال بسیاری از پزشکان و محققان از هومیوپاتی به عنوان  داروی مکمل یا جایگزین طب سنتی استفاده می نمایند. این بدان معنی است که هومیوپاتی از جنبه های مختلفی با درمان های طب سنتی و مدرن غربی متفاوت است.

بسیاری از داروهای هومیوپاتی شامل موادی هستند که بارها در آب رقیق شده اند تا زمانی که تقریباً هیچی از ماده اصلی باقی نمانده باشد. در واقع همیوپات ها اعتقاد دارند زمانی که یک ماده در دوزهای زیاد باعث ایجاد علائم خاصی می شود، در دوزهای کوچک می تواند همین علائم را درمان کند.

بنابراین می توان گیاهان، مواد معدنی، زهر مارها و سایر مواد را برای ساخت داروهای هومیوپاتی استفاده کرد. عصاره این مواد طبیعی بارها و بارها رقیق می شوند و بین هر رقیق سازی به شدت “سوکسوس” می شوند که به فرآیند رقیق سازی متوالی را توانمندسازی می نامند. امروزه هومیوپاتی برای درمان طیف بسیار گسترده ای از بیماری های خاص مانند آسم و افسردگی استفاده می شود.

 

مدت درمان هومیوپاتی چقدر است؟

عوامل مختلف در تعیین مدت درمان هومیوپاتی در راستای بهبود بیماری ها یا اختلالات مختلف موثر است که ما فهرستی از عواملی تاثیر گذار در مدت درمان هومیوپاتی را بیان کرده ایم:

·       سن و سال بیمار

تحقیقات علمی اثبات کرده که شما هر چه جوانتر باشید، از نظر فیزیکی بیشتر به داروهای هومیوپاتی پاسخ بهتر و سریعتری نشان می دهید. اگر شما یک سالمند هستید و زندگی بسیار فعالی دارید بازهم احتمالاً به درمان هومیوپاتی پاسخ بهتری خواهید داد.

همچنین کودکان معمولاً با کمک داروهای هومیوپاتی به سرعت از شر بیماری های مختلف خلاص شده و رهایی پیدا می کنند.

·       طبیعت و پیشینه اجتماعی شما

بیمارانی که احساسات خود را در زندگی روزمره خویش با اطرافیان و نزدیکان خود به اشتراک می گذارند، به داروهای هومیوپاتی بسیار سریعتر از سایر بیماران پاسخ می دهند. این شیوه درمانی در افرادی که احساسات خود را بروز نمی دهند، نیازمند دوره درمانی طولانی تری هستند تا نتایج بهبودی و اثر بخشی را نشان دهند.

بیمارانی که در شرایط ساده زندگی می‌کنند و حتی افراد فقیر، سریع‌تر از بیمارانی که از رفاه اقتصادی و اجتماعی بالاتری برخوردار هستند، به داروهای هومیوپاتی پاسخ می‌دهند. چرا که آسیب شناسی در افراد با سطح زندگی اجتماعی و اقتصادی حادتر است، که این مسئله به سرکوب عاطفی و پزشکی افراد متعلق به چنین جوامعی نسبت داده می شود.

·       نوع و شدت آسیب فیزیکی

مطالعات پزشکی و علمی نشان می دهد که یک ارتباط ساده بین نوع آسیب و مدت درمان هومیوپاتی بیمار وجود دارد. در اغلب اوقات آسیب فیزیکی مستقیماً توسط هومیوپاتی درمان نمی شود برای مثال یک بیماری پوستی اگر چه ممکن است بسیار جزئی و ساده به نظر برسد. با این وجود می تواند یک عارضه سرسخت باشد  که به مدت درمان هومیوپاتی طولانی تری برای بهبودی نیاز داشته باشد. در حالی که یک تومور سرطانی می تواند ظرف چند هفته پس از درمان هومیوپاتی کوچک شده و علائم بیماری شروع به بهبودی کند.

·       سبک زندگی  بیمار

یکی از مهمترین عواملی که در تعیین مدت درمان هومیوپاتی تاثیر بسیار زیادی دارد ، سبک زندگی افراد بیمار است.  مدت زمان درمان هومیوپاتی برای نشان دادن نتایج بهتر به  عواملی مختلفی  مانند آشفتگی شخصی و خانوادگی، بحران مالی، استرس بیش از حد در زندگی، رژیم غذایی روزمره ، ورزش، عادات بد فرد بستگی دارد.

شیوه درمانی  هومیوپاتی بر روی کدام بیماری ها موثر است؟

هومیوپاتی برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها استفاده می شود؛ چرا که بسیاری از پزشکان بر این باورند که این شیوه درمانی می تواند در بهبود علائم بیمار کمک کند. شواهد علمی نشان می دهد که هومیوپاتی ممکن است در درمان اسهال دوران کودکی، اوتیت میانی (عفونت گوش)، آسم، فیبرومیالژیا، سندرم خستگی مزمن، علائم یائسگی (مانند گرگرفتگی)، درد، آلرژی، عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی، درد عضلات، و سرماخوردگی و آنفولانزا نقش بسیار پر رنگی داشته باشد.

برخی از هومیوپات های حرفه ای در درمان بیماری های خاص مانند سرطان، بیماری های روانی و بیماری های خود ایمنی تخصص دارند. در واقع مطالعات پزشکی نشان می دهد که هومیوپاتی در کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی در بیماران سرطانی نقش موثری دارد.

از آن جائی که داروهای هومیوپاتی به دلیل رقیق شدن معمولاً عوارض جانبی ندارند، با این حال، برخی از افراد پس از شروع یک دوره درمان هومیوپاتی در مدت کوتاهی احساس بدتری دارند. هومیوپات ها این حالت را به عنوان تحریک موقت علائم بدن تفسیر می کنند. در افرادی که بیماری های جدی دارند، استفاده از دارو های همیوپاتی  فقط باید تحت نظر یک پزشک آموزش دیده استفاده شود.

به دلیل اینکه داروهای هومیوپاتی کاملا رقیق شده اند، با داروهای معمولی تداخل ندارند، با این حال، اگر در حال حاضر داروهای نسخه ای مصرف می کنید، باید در مورد مصرف  داروهای هومیوپاتی با پزشک خود مشورت کنید.

از جمله افرادی که می توانند  از درمان هومیوپاتی برای بهبود علائم بیماری خود استفاده کنند می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • آسم
  • عفونت های گوش
  • تب یونجه
  • شرایط سلامت روان، مانند افسردگی، استرس و اضطراب
  • آلرژی، مانند آلرژی غذایی
  • درماتیت (یک بیماری پوستی آلرژیک)
  • آرتروز
  • فشار خون بالا

 هر چند وقت یک بار باید به پزشک هومیوپاتی مراجعه کنم؟

برای مشکلات حاد، ممکن است مجبور شوید فقط یک بار به پزشک هومیوپاتی خود مراجعه کنید، زیرا اکثر بیماری های حاد در عرض چند روز و با چند دوز دارو درمان می شوند. با این حال، برای مشکلات مزمن، ممکن است مجبور شوید بیشتر به هومیوپات مراجعه کنید. پس از اولین مشاوره و تشخیص، پزشک ما یک برنامه درمانی شخصی را توصیه می کند و از شما می خواهد که هر ماه برای ویزیت بعدی مراجعه کنید. این تا زمانی که بیماری شما به طور کامل درمان شود ادامه خواهد داشت.

هومیوپاتی چگونه کار می کند؟

فلسفه هومیوپاتی به ما می‌گوید که علائم یک بیماری، راهنمایی‌هایی هستند که به ما اطلاع می‌دهند که در بخشی از اندام و بافت بدن وجود دارد . هدف هومیوپاتی درمان علت اصلی یک مشکل است نه اینکه فقط علائم را بپوشاند. هومیوپاتی  علائمی مشابه علائم بیماری در افراد سالم ایجاد می کند. به عنوان مثال، وقتی پیاز را خرد می کنید، چشمان و بینی  شما آبریزش دارد و ممکن است عطسه یا سرفه کنید. همه اینها به دلیل قرار گرفتن در معرض مواد فعال غده اتفاق می افتد. داروی هومیوپاتی ساخته شده از پیاز قرمز، می تواند به شما کمک کند تا بر یک حمله سرماخوردگی یا آلرژی که ممکن است علائم مشابهی مانند آبریزش چشم، آبریزش بینی، عطسه، سرفه یا تحریک گلو داشته باشید، غلبه کنید.

هنگام مراجعه به هومیوپات چه اتفاقی می افتد؟

اولین مراجعه شما به هومیوپات ممکن است بین ۱ تا ۲ ساعت و نیم طول بکشد. از آنجایی که هومیوپات ها به جای بیماری، فرد را درمان می کنند، هومیوپات با شما به طور مفصل مصاحبه می کند، سوالات زیادی می پرسد و ویژگی های شخصیتی و همچنین علائم رفتاری و فیزیکی غیرمعمول را مشاهده می کند. هومیوپات همچنین ممکن است معاینه فیزیکی انجام دهد و انجام برخی از  آزمایشگاه ها را برای بررسی دقیق تر  بیمار و علائم بیماری توصیه کنند.

چه مدت باید داروی هومیوپاتی مصرف کرد؟

ممکن است ظرف چند هفته پس از شروع مدت زمان درمان هومیوپاتی بهبودی نسبی را در وضعیت خود مشاهده کنید. اما  ممکن است چند سال طول بکشد تا نتایج مثبت و احساس بهوبدی را وجود خود مشاهده کنید. مدت زمان درمان هومیوپاتی بستگی زیادی به عواملی مانند طول مدت بیماری، پیشرفت اختلال و درمان‌های قبلی دارد.  به عنوان مثال، اگر از 8 تا 10 سال از آرتریت رنج می برید، ممکن است مجبور شوید حداقل به مدت 2 تا 3 سال از داروهای هومیوپاتی استفاده کنید تا بهبودی در وضعیت خود مشاهده کنید.

آیا بیماری من پس از قطع درمان هومیوپاتی عود می کند؟

عود بیماری شما به عوامل مختلفی بستگی دارد بنابراین برای پیشگیری از وقوع چنین حادثه ای باید طبق توصیه پزشک داروهای خود به طور منظم طی مدت زمان درمان همیوپاتی مصرف کنید. اگر در اواسط راه ، مصرف دارو ها متوقف کنید ممکن است علائم بهبودی از بین برود و احتمال عود بیماری شما افزایش یابد.

هومیوپات دقیقا می داند که برای بهبودی کامل شما ، چف مدت زمان درمان همیوپاتی نیاز دارید؛ بنابراین، برای جلوگیری از عود بیماری، باید دوز پیشنهادی را در مدت زمانی که هومیوپات توصیه کرده مصرف کنید.

آیا هومیوپاتی می تواند انواع بیماری ها را درمان کند؟

داروهای هومیوپاتی می توانند در بیماری های حاد و مزمن مانند تب، اسهال، سرماخوردگی حاد، سرفه و غیره موثر باشد. همچنین استفاده از این دارو ها ممکن است در رفع مشکلات سلامت کودک همچون مشکلات حافظه، رشد و ایمنی آنها به خوبی عمل کند.

هومیوپاتی مشکلات سلامتی زنان مانند PCOD، PMS، یائسگی را تسکین می دهد و  برای ریزش مو، تیروئید و چاقی مفید است و مطالعات علمی  ثابت کرده که  در موارد مزمن همچون اختلالات پوستی، آرتریت، آسم، دیابت و بسیاری از موارد استفاده از دارو های همیو پاتی بسیار موثر است.

همچنین افراد دیابتی مجاز به مصرف غذاهای حاوی قند بالا نیستند و مصرف نمک در افراد مبتلا به فشار خون بالا باید کاهش یابد. این محدودیت ها توسط بیماران تحت درمان آلوپاتی یا هومیوپاتی قابل اجرا هستند. معمولاً توصیه می شود که بیماران 15 تا 30 دقیقه قبل یا بعد از مصرف داروهای هومیوپاتی از خوردن یا آشامیدن خودداری کنند. این به دلیل نحوه عملکرد داروهای هومیوپاتی است و ربطی به اجتناب از مصرف یک محصول غذایی خاص برای تمام عمر ندارد.

کلام آخر

با اینکه شواهدی وجود ندارد که نشان دهد هومیوپاتی یک درمان موثر برای درمان انواع بیماری مختلف است؛ ولی برخی از پزشکان ادعا می کنند که این شیوه درمانی می تواند مالاریا و سایر بیماری ها را بهبود بخشد. هنگامی که برای اولین بار به هومیوپات مراجعه می کنید، معمولاً در مورد شرایط سلامتی جسمانی و روانی  وضعیت عاطفی، سبک زندگی و رژیم غذایی از شما سوالاتی می پرسند.سپس بر این اساس اطلاعات دریافتی ، هومیوپات در مورد مدت درمان هومیوپاتی تصمیم می گیرد. در طول دوره درمان ، فرد باید از داروهای هومیوپاتی به صورت قرص، کپسول یا تنتور (محلول) به طور منظم و طبق تجویز پزشک استفاده نماید.

سوالات متداول

آیا هومیوپاتی بی خطر است؟

داروهای هومیوپاتی عموماً بی خطر هستند و تصور می شود که خطر عوارض جانبی جدی ناشی از مصرف این داروها کم می باشد. برخی از داروهای هومیوپاتی با عملکرد سایر داروها تداخل داشته باشد.

هومیوپاتی چگونه کار می کند؟

در ساخت داروهای هومیوپاتی، موادی مانند گیاهان، مواد معدنی یا محصولات حیوانی استفاده می شود که این مواد ابتدا خرد شده و در مایعی که معمولاً غلات، الکل یا لاکتوز است حل می شوند. سپس هومیوپات ها تنتور را بیشتر با الکل یا لاکتوز رقیق می کنند تا اسانس آن به طور کامل رقیق شود. در بسیاری از اوقات هومیوپات های حرفه ای از رقت های بسیار بالاتری استفاده می کنند، زیرا معتقدند هر چه ماده رقیق تر باشد، قدرت شفابخشی آن بیشتر است.

از کجا داروهای هومیوپاتی را تهیه کنم؟

فروشگاه های مواد غذایی بهداشتی و برخی از داروخانه ها، داروهای هومیوپاتی را برای می فروشند. هومیوپات‌ها معمولاً مصرف داروها را بیش از 2 تا 3 روز توصیه می‌کنند، اگرچه برخی از افراد ممکن است نیاز داشته باشند از این دارو ها فقط 1 تا 2 دوز استفاده نمایند.

آیا می توانم هومیوپاتی را با درمان آلوپاتی ترکیب کنم؟

بله، هومیوپاتی می تواند مکمل درمان آلوپاتی باشد؛ البته اگر برای مدت طولانی از داروهای آلوپاتیک استفاده می کنید، توصیه نمی شود فوراً آن را قطع کنید. در چنین مواردی، پزشک هومیوپاتی به شما توصیه می کند که درمان هومیوپاتی را در کنار آلوپاتی شروع کنید. با بهبود وضعیت شما، ممکن است مصرف داروهای آلوپاتیک را به تدریج کاهش دهید.

آیا داروهای هومیوپاتی عوارض جانبی دارند؟

خیر، داروهای هومیوپاتی هیچ عارضه ای ایجاد نمی کنند. هومیوپاتی یک روش طبیعی، ایمن و همچنین موثر برای درمان است. داروهای هومیوپاتی از منابع طبیعی مانند گیاهان و مواد معدنی ساخته می شوند، بنابراین هیچ عارضه جانبی ایجاد نمی کنند، حتی اگر آنها را در طول زندگی خود مصرف کنید. آنها کاملا غیر سمی و غیرعادی هستند و درمان آن بی خطر و مطمئن است.

آیا داروهای هومیوپاتی استروئید دارند؟

هومیوپاتی برخلاف داروهای مبتنی بر استروئید به اصلاح این اختلال به جای سرکوب آن معتقد است. بنابراین استفاده از استروئیدها خلاف فلسفه هومیوپاتی است. تمام داروهای هومیوپاتی از روش های علمی استخراج خواص دارویی از مواد طبیعی استفاده می کنند. هیچ حوزه یا نیازی به تقلب دارو با هیچ ماده دیگری وجود ندارد، زیرا این کار باعث از بین رفتن خواص درمانی دارو می شود.

چگونه می توانم پزشک هومیوپاتی مناسب برای درمان خود پیدا کنم؟

باید بدانید که هومیوپات ها باید به طور تخصصی و طی چندین سال دوره های آموزشی درمان هومیوپاتی گذرانده باشدن. یک هومیوپات حرفه ای یک دوره 4 یا 5 ساله هومیوپاتی را گذرانده است و از سوی مرکز بهداشت ملی مجوز انجام هومیوپاتی دریافت کرده باشد.

آیا مصرف داروهای هومیوپاتی در دوران بارداری بی خطر است؟

تهوع، کم خونی، کمردرد، گرفتگی عضلات، حالت تهوع صبحگاهی، یبوست، سوزش سر دل، فشار خون، ناراحتی های عاطفی و غیره از جمله علائم رایج در دوران بارداری هستند. بنابراین می توان از هومیوپاتی و به طور موثر برای از بین بردن این عوامل استفاده نمود. در واقع، تاکنون در مورد مصرف دارو های همیوپاتی در دوران بارداری و عوارض جانبی آن بر روی مادر و کودک گزارشی ثبت نشده است.

آیا داروهای هومیوپاتی عوارض جانبی دارند؟

خیر، داروهای هومیوپاتی هیچ عارضه ای ایجاد نمی کنند. هومیوپاتی یک روش طبیعی، ایمن و همچنین موثر برای درمان است. داروهای هومیوپاتی از منابع طبیعی مانند گیاهان و مواد معدنی ساخته می شوند، بنابراین هیچ عارضه جانبی ایجاد نمی کنند، حتی اگر آنها را در طول زندگی خود مصرف کنید. آنها کاملا غیر سمی و غیرعادی هستند و درمان آن بی خطر و مطمئن است.