ویتامین های مفید برای کاهش علائم یائسگی

ویتامین های مورد نیاز در یائسگی

ویتامین های مفید برای کاهش علائم یائسگی می تواند علائم این دوره را کاهش دهد و ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز را تامین کند تا شما در این برهه از زندگی سالم و قوی باشید. زیرا در دوران یائسگی تولید استروژن در بدن زنان کمتر شده و متابولیسم شما کاهش می یابد.

اگر چه بهترین راه‌ برای مدیریت علائم یائسگی دنبال کردن ورزش منظم، رژیم غذایی غنی از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل، دانه‌ها و مصرف کمتر گوشت قرمز و فرآوری‌شده و محدود کردن الکل است. بنابراین دنبال کردن برنامه رژیم غذایی مناسب دوران یائسگی می تواند به طور طبیعی در مدیریت هورمون ها، سلامت و شادی بدن تاثیر بسزایی داشته باشد. اما کدام مکمل های دارویی برای دوران یائسگی مفید و کدام یک از آنها را نمی توان استفاده کرد تا در یک سبک زندگی سالم این دوره را سپری کنیم.

یائسگی چیست؟

دوران یائسگی زمانی اتفاق می افتد که زنان در طی یک دوره 12 ماهه آثار و  چرخه قاعدگی را مشاهده نکرده و سپری نکنند. یائسگی یک فرآیند طبیعی است و معمولا در سنین 45 تا 55 سالگی برای همه زنان اتفاق می افتد. گاهی ممکن است فرد در سال های بالاتر عمر خود یائسگی را تجربه کند.

قبل از یائسگی فرد در یک دوره 28 الی 32 روزه دچار چرخه قاعدگی می گردد که در نتیجه آزاد شدن تخمک ها از تخمدان ها است. به عبارت ساده تر هنگامی که فرد وارد سن یائسگی می شود برخلاف دوران های گذشته توانایی باروری ندارد و دیگر قابلیت بارداری خود را از دست می دهد.

دوران یائسگی برای همه زنان می تواند از 7 تا 14 سال طول بکشد که در این مدت مقدار هورمون‌های جنسی بدن مانند استروژن و پروژسترون دچار نوسان شده و چرخه‌های قاعدگی نامنظم می‌شوند. این عدم تعادل در تولید هورمون ها منجر به بروز علائمی همچون گرگرفتگی، تغییرات خلقی، مشکلات خواب، ناراحتی یا بی‌علاقگی به رابطه جنسی، افزایش وزن و کاهش تراکم استخوان می گردد.

علائم دوران یائسگی

برخی از زنان هنگامی که در حال سپری کردن دوره یائسگی خود هستند، فقط علائم جزئی را تجربه می کنند. اما برخی دیگر علائم شدیدی را تجربه می کنند که با کاهش سطح استروژن در بدن، خطر ابتلاء این افراد به بیماری های مختلف افزایش می یابد. با مصرف ویتامین های مفید برای کاهش علائم یائسگی می توان از سلامت کلی بدن حمایت کرد و علائم شدید و رایج را تسکین داد.

  • خواب بد
  • درد مفاصل
  • نوسانات خلقی
  • مشکل در تمرکز
  • خشکی واژن و گرگرفتگی
  • گرگرفتگی
  • تعرق شبانه
  • افزایش وزن
  • تغییرات در میل جنسی
  • پوکی استخوان
  • بیماری قلبی
  • بی اختیاری ادرار

اهمیت تغذیه در دوران یائسگی و پیش از آن

علائم یائسگی به حدی برای زنان آزار دهنده است که ترجیح می دهند به دنبال قرص یا پودر جادویی باشند تا از این طریق بتوانند علائم یائسگی مانند گرگرفتگی و افزایش وزن را از بین ببرند. متأسفانه باید بگوییم چنین موردی تا به حال کشف نشده و پیروی از یک سبک زندگی سالم بیشتر از هر مکمل دارویی در این دوره بر روی بدن شما تاثیر می گذارد.

خوردن غذاهای مغذی، مراقبت از خود، ورزش کردن در کنار پیروی از رژیم‌های غذایی متداول و مصرف یکسری مکمل‌ها ممکن است به کاهش موقت علائم شدید یائسگی کمک کند. اما اگر سبک زندگی سالمی را دنبال نمی‌کنید، ممکن است علاوه بر تحمل علائم شدید این دوران  با مشکلاتی کاهش شدید تراکم استخوان مواجه شوید .

دنبال کردن یک رژیم غذایی متعادل سرشار از سبزیجات، کلسیم و سویا می تواند تا حد زیادی به تسکین علائم و اطمینان از دریافت تمام مواد مغذی مورد نیاز کمک کند. اما در برخی موارد، مکمل های موجود در بازار که برای دوران یائسگی توصیه می شوند فاقد اعتبار تحقیقاتی هستند و حتی می توانند به دلیل تداخلات احتمالی با سایر داروها خطرناک باشند.

بنابراین بهتر است از مکمل‌های دارویی مورد تایید پزشک استفاده کنید تا علائم مختلف یائسگی را بهبود بخشید.  تجویز ویتامین های مفید برای کاهش علائم یائسگی با افزایش سن، سابقه سلامتی و نیازهای غذایی شما بستگی دارد.

بهترین مکمل ها برای درمان علائم یائسگی

یائسگی معمولاً در زنان بین سنین 45 تا 55 سالگی رخ می دهد که در طول آن سطح استروژن کاهش می یابد و تخمدان ها ترشح تخمک را متوقف می کنند. علائم جسمی و روحی ناشی از تغییرات سطح هورمون های مختلف بدن باعث می شود تا نسبت به رژیم غذایی و مکمل هایی دارویی مصرفی توجه بیشتری داشته باشید.

مکمل های یائسگی مواد مغذی مورد نیاز بدن را به طور قابل توجهی فراهم می کنند تا از بدن در این دوره از سلامت کافی برخوردار باشد. در برخی موارد مصرف ویتامین های مفید برای کاهش علائم یائسگی در سلامت زنان و بهبود عملکرد صحیح بدن امری کاملا ضروری و حیاتی هست.

درمان علائم یائسگی با ویتامین

اما بهتر است انتخاب مکمل های دارویی و ویتامین های مفید برای کاهش علائم یائسگی به پزشک محول کنید و از مکمل های یائسگی مورد تایید استفاده نمایید.

·        ویتامین A

ویتامین A نام گروهی از ترکیبات به نام رتینوئیدها هستند که به عنوان  ویتامین از پیش ساخته شده با نام رتینول نیز شناخته می شود. این ویتامین در کبد شما ذخیره می شود و مصرف بیش از حد آن ممکن است منجر به مسمومیت کبدی گردد.

هنگامی که محصولات حیوانی، غذاهای غنی شده با ویتامین A، میوه ها و سبزیجات سرشار از بتاکاروتن می تواند نیاز بدن به این ویتامین را تامین نماید. استفاده از ویتامین A برای سلامت استخوان های بدن ضروری است، بنابراین مصرف این ویتامین موجب حفظ سلامت استخوان لگن می شود.

·        ویتامین B-12

ویتامین B-12 یک ویتامین محلول در آب است که در بسیاری از منابع غذایی همچون گوشت قرمز، ماهی، مرغ، تخم مرغ و شیر یافت می شود. این ویتامین در سلامت استخوان، تولید DNA، عملکرد عصبی و ایجاد گلبول های قرمز بسیار ضروری و مهم است.

با افزایش سن، بدن شما بخشی از توانایی جذب ویتامین B-12 از دست می دهد و خطر کمبود ویتامین B-12 افزایش می یابد. که این کمبود باعث کم خونی فرد می شود.

بنابراین استفاده از مکمل های غذایی حاوی ویتامین B-12  میکروگرمبه صورت روزانه برای زنان 14 سال و بالاتر امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. می توانید با مصرف مکمل ویتامین B-12 و خوردن غذاهای غنی شده با این ویتامین به بهبود علائم در دوران یائسگی کمک کنید.

قرص ویتامین ب12 یوروویتال

·        ویتامین B-6

ویتامین B-6 (پیریدوکسین) به ساخت سروتونین (یک ماده شیمیایی که مسئول انتقال سیگنال های مغزی است) کمک می کند. با افزایش سن زنان، سطح سروتونین کاهش می یابد و در اثر نوسان سطح این هورمون فرد در دوران یائسگی دچار تغییرات خلقی و افسردگی می شود.

مصرف روزانه 1.3 میلی گرم از این ویتامین برای زنان 19 تا 50 ساله لازم است و  در دوران یائسگی یا بعد از آن ممکن است به پیشگیری از علائم ناشی از  کاهش سطوح پایین سروتونین کمک کند.

·        ویتامین D

کمبود ویتامین D ممکن است خطر شکستگی استخوان، درد استخوان و استئومالاسی (نرم شدن استخوان ها) را افزایش دهد. زنان مسن، به ویژه آنهایی که در خانه هستند یا در معرض نور خورشید نیستند، در معرض خطر کمبود ویتامین D هستند. زنان 19 تا 50 ساله باید روزانه 15 میکروگرم  از طریق مصرف مکمل های حاوی ویتامین D یا رژیم غذایی غنی از ویتامین D استفاده نمایند.

کپسول ژلاتینی ویتامین D

·        ویتامین E

ویتامین E یک آنتی اکسیدان بسیار قویاست که به مبارزه با رادیکال های آزاد آسیب رسان سلولی در بدن کمک می کند. ویتامین E همچنین ممکن است به کاهش التهاب در بدن کمک کند و  آسیب های سلولی یا خطر ابتلا به افسردگی ف بیماری های قلبی ناشی از استرس را کاهش دهد.

تحقیقات نشان داده است که ویتامین E به کاهش استرس، کاهش استرس اکسیداتیو و ممکن است به کاهش خطر افسردگی کمک کند. برای افزایش ویتامین E در دوران یائسگی و بعد از آن، مکمل ویتامین E مصرف کنید و غذاهای غنی از ویتامین E را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. حداقل 15 میلی گرم در روز را هدف قرار دهید.

سافت ژل ویتامین ای 400 های هلث

·        کلسیم

کلسیم برای سلامت استخوان بسیار مهم است به همین خاطر همواره باید در سبد غذایی خود از منابع غذایی  غنی از کلسیم استفاده کنید. محصولات لبنی و سبزیجات برگ دار جزو منابعی هستند که در رژیم های غذایی کلسیم کافی را در اختیار سلول های بدن قرار می دهند.

یائسگی به تحلیل رفتن استخوان کمک می کند بنابراین بانوان بالای 40 سال باید تا حد امکان از مکمل‌های حاوی کلسیم استفاده کنند. اگر به دلیل مشکلات گوارشی یا عدم تحمل لاکتوز نتوانید کلسیم کافی را از منابع غذایی دریافت کنید باید زیر نظر پزشک از  مکمل کلسیم برای حفظ سلامت خود استفاده نمایید.

قرص کلسیم 500 جالینوس

لیکوئی کلسیم 6 پلاس آنتی ایجینگ

کدام مواد غذایی عاری از ویتامین های مفید برای کاهش علائم یائسگی هستند؟

مطالعات علمی نشان می‌دهد که مصرف برخی از مواد غذایی خاص ممکن است به تسکین گرگرفتگی و تعریق شبانه ناشی از دوران یائسگی کمک کند. چرا که وقتی ویتامین یا مواد معدنی را از  منابع مختلف غذایی دریافت می کنید مقدار و دوز دریافتی آن کاملا طبیعی و بی خطر است.

 

کاهش علائم یائسگی

 

·        روغن گل مغربی:

برخی از افراد می گویند مصرف روغن گل مغربی می تواند گرگرفتگی را کاهش دهد، اما مصرف بی رویه آن می تواند منجر به حالت تهوع، اسهال و لخته شدن خون همراه بوده باشد.  به ویژه اگر این روغن را  به صورت همزمان داروهای رقیق کننده خون یا با سابقه تشنج و اسکیزوفرنی مصرف کنید بسیار خطرناک است.

·        فلوراید:

این ماده معدنی یک عنصر مهم در خمیر دندان است در دوران یائسگی به تحلیل و از دست دادن استخوان کمک می کند.  اگر چه فلوراید می تواند در سنین پایین تر به بهبود تراکم استخوان شما کمک کند، اما مصرف و دریافت آن در دوران یائسگی خطر شکستگی استخوان ها را افزایش می دهد.

·        آهن:

هنگام قاعدگی، باید آهن کافی دریافت کنید تا خون از دست رفته در دوره پریودی را به میزان قابل توجهی جبران کنید. اما زمانی که به یائسگی رسیدید باید به جای مکمل ها این عنصر حیاتی را از غذاهای سالم و غنی از آهن دریافت کنید.

·        سویا:

غذاهای مبتنی بر سویا مانند توفو دریک رژیم غذایی سالم طرفداران بسیار زیادی دارد و برای بهبود سلامتی فرد بسیار ضروری هستند.  سویا می تواند خواصی شبیه استروژن داشته باشد، به عبارت دیگر سویا همان  استروژن گیاهی در طبیعت است که برای شیمی بدن ما کاملاً غیر طبیعی است. بنابراین مصرف سطوح زیاد سویا در دوران یائسگی حتی از طریق غذاهای طبیعی می تواند مشکلات جدی برای افراد ایجاد کند.

کلام آخر

برخی از افراد علائم یائسگی را به صورت محدود تجربه می کنند، در حالی که برخی دیگر علائم ونشانه های این دوران را همچون تعریق شبانه، سینه های متورم و… را به صورت قابل توجهی تجربه می کنند. تغییرات سبک زندگی مانند اصلاح رژیم غذایی و مدیریت استرس می تواند به تسکین علائم دوران یائسگی کمک کند.

اما اگر علائم یائسگی شما به حدی شدید است که کیفیت زندگی و رفاه کلی دچار اختلال جدی می کند باید در این مورد با یک پزشک مشورت نمایید. چرا که در دوران یائسگی، کاهش سطح هورمون می تواند به طیف وسیعی از اثرات منجر شود. مصرف ویتامین های مفید برای کاهش علائم یائسگی به محافظت از سلامت کلی فرد و مدیریت هرگونه ناراحتی کمک می کنند.

بیشتر زنانی که در دهه 30 یا 40 زندگی خود هستند ، کاهش سطح استروژن و پروژسترون را تجربه می کنند. در نهایت با آغاز دوران یائسگی، قاعدگی متوقف می شود و تخمدان ها دیگر تخمک تولید نمی کنند که فرد به دلیل این تغییرات دچار برخی از عارضه ها و حتی بیماری های خاص می گردد.

به یاد داشته باشید که یائسگی یک بیماری نیست بلکه یک دوره گذار است که با کاهش سطح هورمون، فرد ممکن است طیفی از تغییرات را تجربه کند. گرگرفتگی، بی خوابی، تعریق شبانه، خشکی واژن و نوسانات خلقی بخشی از  علائم این دوران هستند.  بنابراین  انتخاب سبک زندگی مناسب مانند رژیم غذایی سالم و ورزش منظم در کنار مصرف ویتامین های مفید برای کاهش علائم یائسگی می تواند بسیار کمک کننده باشد.

سوالات متداول

آیا ویتامین D جزو ویتامین های مفید برای کاهش علائم یائسگی است؟

این آنتی اکسیدان قوی  می تواند در جذب کلسیم و سایر جنبه های سلامتی شما نقش پر رنگ و حیاتی داشته باشد. اگر به سمت یائسگی می روید، ممکن است در معرض خطر کمبود ویتامین D قرار داشته باشید ، بنابراین از پزشک خود در مورد مکمل های ویتامین D سوال کنید . مطالعات اخیر نشان می‌دهد که مصرف منظم مکمل‌های ویتامین D مانع بروز  اضطراب و افسردگی در دوران یائسگی می شود.

چه منابع غذایی در کاهش علائم یائسگی  مفید است؟

تحقیقات علمی نشان می دهد که بذر کتان می‌تواند گرگرفتگی را کاهش دهد و در عین حال فواید زیادی برای سلامتی افراد دارد. بذر کتان به شکل آسیاب شده باید مصرف شود که به دلیل برخورداری از امگا 3 و لیگنان است که ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش داده و کلسترول شما را کنترل کند.

آیا مصرف مکمل های حاوی ویتامین E در دوران یائسگی به سلامت کلی کمک می کند؟

بسیاری از غذاهای مختلف مانند آجیل، تخمه آفتابگردان، اسفناج، کلم بروکلی، کیوی، انبه و گوجه فرنگی حاوی ویتامین E هستند. ویتامین E یک آنتی اکسیدان است  که می تواند به کاهش استرس اکسیداتیو کمک کند و  ه در صورت وجود رادیکال های آزاد بیش از حد در بدن می تواند آن ها را از بین ببرد. برخی فرآیندهای بیولوژیکی و استرس های محیطی می توانند باعث ایجاد رادیکال های آزاد شوند که در دوران یائسگی بسیار شایع هستند.