ژل بهداشتی بانوان برای چی خوبه؟

ژل بهداشتی بانوان

ژل بهداشتی بانوان یک شوینده بدون عطر بدون ترکیبات حساسیت زا است که می تواند سلامت دستگاه تناسلی زنان را ارتقا دهد. به احتمال زیاد در دورهمی های زنانه درباره ژل بهداشتی بانوان و فواید آن برای بانوانی که به سلامت خود اهمیت می دهند زیاد شنیده اید. بانوان خوش سلیقه هنگامی که دور هم جمع می شوند حتما از آرایش و زیبایی، علایق خود، داستان های عاشقانه، اهداف و رویاهای حرفه ای و… صحبت خواهند کرد.

در این میان شاید غالب زنان زیاد دوست نداشته باشند در مواردی چون محصولات بهداشت زنانه بحث کنند ولی بسیار مشتاق خواهند بود تا از بهترین محصولات بهداشتی آگاهی پیدا نمایند. برای بسیاری از زنان صحبت در مورد چگونگی حفظ سلامت اندام تناسلی یک موضوع سخت و تابو است که ترجیح می دهند تا در مورد آن کمترین مواجهه یا بحث را داشته باشند. ولی توجه به بهداشت زنانه یک عامل اساسی در زندگی هر زن محسوب می شود که گاه بی توجهی به آن می تواند جان وی را به مخاطره بیندازد.

چرا از ژل بهداشتی بانوان استفاده کنم؟

بر کسی پوشیده نیست که حفظ سلامت قسمت های مختلف بدن با استفاده از محصولات بهداشتی مهم است. به عنوان مثال برای شستشو و حفظ سلامت پوست و موی سر همه ما از شامپوهای مختلف سر استفاده می کنیم یا برای تمیز کردن بدن مصرف صابون یا شامپو بدن بهترین گزینه است.

از آن جایی که پوست نواحی تناسلی در انسان ها بسیار حساس و نازک است یا در اغلب اوقات مرطوب می باشد باید برای تمیز نگه داشتن آن از محصولات بهداشتی مخصوص  استفاده کرد. ناحیه تناسلی زنان بسیار حساس است بنابراین صابون یا محصولات شستشوی بدن معمولی ممکن است برای تمیز کردن این قسمت مناسب نباشد و حتی باعث بروز حساسیت یا بیماری خاص شود.

واژن با ترشحات pH اسیدی تلاش می کند تا باکتری‌های خوب و باکتری‌های بد را از این ناحیه دور نگه داشته و سلامت خود را حفظ کند. پیروی از یک روال بهداشتی مناسب برای این ناحیه علاوه بر پاکسازی بدن به جلوگیری از عفونت کمک می کند و به واژن شما اجازه می دهد تا در طول عمر خود سالم بماند.

ایجاد بوی، تعریق، بیماری یا حساسیت ها پوستی و ابتلا به انواع عفونت های می تواند به دلیل پوشیدن لباس زیر تنگ یا شلوار جین و عدم رعایت بهداشت فردی رخ دهد. اما اگر در فصل تابستان هستید یا به طور منظم ورزش می کنید و حتی از سرویس بهداشتی های عمومی به صورت مدام استفاده می کنید باید بیش از پیش به سلامت سیستم تناسلی خود توجه داشته باشید.

با استفاده از ژل بهداشتی بانوان برای شستشوی ناحیه تناسلی و پوشیدن لباس های تمیز نه تنها می توانید با بوهای ناخواسته مقابله کنید، بلکه از ابتلا شما به بیماری های عفونی، قارچی و میکروبی پیشگیری می نماید.

چرا حفظ سلامت دستگاه تناسلی در زنان پر اهمیت است؟

واژن به طور طبیعی خود را تمیز می کند که در این فرایند می تواند با حفظ تعادل pH اسیدی ترشحات سفید مانع نفوذ عوامل بیماری زا به داخل بدن شود. با این حال بسیاری از زنان به دلیل عدم رعایت بهداشت دستگاه تناسلی و شستشوی نامناسب آن به عفونت های قارچی یا عوارض دیگر مبتلا می شوند.

در حال حاضر ژل های بهداشتی برای حفظ بهداشت زنانه و تمیز نگه داشتن ناحیه  مورد نظر و جلوگیری از بوی بد یا حتی عفونت استفاده می شود. چرا که بی توجهی به سلامت واژن می تواند باعث ابتلای فرد به بیماری های حاد عفونی، قارچی شده و حتی به دلیل فعالیت عوامل بیماری زا ترشحات داخل واژن نیز تحت تاثیر قرار گرفته و فرد به بیماری های کشنده مبتلا شود.

به عبارت ساده تر شاید بتوان گفت اگر پا را به عنوان قلب دوم انسان در نظر می گیرند این واژن و رحم است که در بدن زنان به عنوان قلب دوم محسوب می گردد. اگر زنان از سلامت سیستم تناسلی مطلوبی برخوردار باشند نه تنها سرحال خواهند بود بلکه فرزندان سالم تری نیز به دنیا خواهند آورد.

به همین دلیل  استفاده صابون و ژل معمولی ممکن است برای سطح pH منحصر به فرد ناحیه تناسلی شما طراحی نشده باشند. سطح pH بدن انسان به طور میانگین 5.5 اندازه گیری می شود، در حالی که سطح واژن بانوان دارای pH-4.5 است. بنابراین استفاده از صابون ها و پاک کننده های معمولی می توانند به طور بالقوه سلامت ناحیه تناسلی و پوست این ناحیه را تحت تأثیر بگذارند.

ژل بهداشتی بانوان به طور خاص برای پاک سازی ناحیه تناسلی طراحی شده و تنها محصول شستشوی است که باید می توانید از آن برای تمیز کردن سطح بیرونی واژن خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هرگز کرم، لوسیون یا صابون را در واژن خود قرار ندهید، زیرا ممکن است تعادل pH را مختل کند.

فواید استفاده از ژل بهداشتی بانوان

مزایای استفاده از ژل بهداشتی بانوان فراوان است زیرا طراوت و تمیزی که بلافاصله پس از مصرف آن احساس می کنید برای شما بسیار دلپذیر نخواهد بود. مصرف این شوینده به شما کمک می کند تا دیگر نگران بو بد ناحیه تناسلی خود نباشید و از دغدغه بود نامطبوع در طول روز خلاص شوید.

·        حفظ طراوت و تمیز دستگاه تناسلی

تمیز و شاداب ماندن پوست به ویژه در ناحیه تناسلی می تواند احساس خوشایندی را در طول روز برای شما فراهم کند. خلاص شدن از شر عوامل آزار دهنده همچون چربی، سموم دفع شده از پوست، رفع ترشحات واژن همان چیزی است که ژل شستشوی زنانه می تواند برای شما فراهم نماید.

·        تنظیم سطح pH

استفاده از ژل شستشوی بانوان به تنظیم سطح pH کمک نموده و با دفع عواملی آلوده کنند سلامت محیط بیرونی واژن را بهبود می بخشد. برخی از این ژل های بهداشتی حاوی آلوئه ورا  هستند که می تواند شما را مرطوب نگه دارد و از خطر ابتلا به عفونت جلوگیری کند.

·        حفظ زمینه فعالیت باکتری های مفید

پزشکان می گویند که میلیون‌ها باکتری سالم به نام لاکتوباسیل وجود دارند که به حفظ و بازیابی تعادل در واژن به ویژه پس از مقاربت یا پریود کمک می‌کنند. این باکتری ها به حفظ تعادل pH سالم و رایحه ای ملایم و همچنین دفاع در برابر ارگانیسم های مشکل ساز و مبارزه با آنها بسیار مفید می باشد.

بنابراین هر چیزی که تعادل لاکتوباسیل ها را در ناحیه واژن شما مختل کند، در حقیقت  شانس ابتلا فرد به عفونت های قارچی، عفونت های باکتریایی و عفونت های مقاربتی (STIs) را افزایش می دهد.

·        عدم تحریک واکنش های آلرژیک یا عفونت و سایر عوارض جانبی

در برخی موارد ظهور برخی از حساسیت‌ها حتی در هنگام استفاده از ژل بهداشتی ممکن است در طول زمان ایجاد شود. وقتی بیمارانی با مشکلات پوستی برای خلاص شدن از شر مشکلات پوستی خود صابون‌ها و مواد شوینده غیر استانداردی را بر روی فرج استفاده می کنند به احتمال زیاد مشکلات پوستی آنها تشدید خواهد یافت.

بنابراین مصرف ژل شستشوی زنانه می تواند عوارض جانبی مانند واکنش های آلرژیک یا عفونت را در بیماران دارای مشکلات پوستی کنترل نماید.

·        برای افراد دارای پوست حساس مناسب است

شستشوی واژن با آب و صابون توسط متخصصان پوست و پزشکان زنان و زایمان به هیچ وجه توصیه نمی شود. به جای آن استفاده از ژل بهداشتی یا صابون ملایم بدون عطر یا افزودنی های حساسیت زا به همراه آب ولرم می تواند در افراد دارای پوست حساس بسیار مناسب باشد. این افراد می توانند  برای تمیز کردن فرج یا حفظ بهداشت فردی خود از ژل های بهداشتی بدون افزودنی شیمیایی استفاده نمایند.

بهترین ژل بهداشتی بانوان

شما برای خرید محصولات و لوازم بهداشتی بانوان به داروخانه های مختلف مراجعه کنید و از  محصولات بهداشت مخصوص بانوان همچون انواع لوسیون ها، دستمال مرطوب، روغن ها و غیره بهره مند شوید. در این میان چند محصول بیشترین کارایی را در حفظ بهداشت فردی و سلامت بانوان در رده های مختلف سنی دارند که شامل نوارهای بهداشتی، تامپون، آستر و سپر شورت، پاک کننده های دستگاه تناسلی، اسپری ها و… هستند.

اما افراد که مدت ها است به دنبال رهایی از بوی بد و کثیفی ناحیه بیرونی واژن خود هستند می توانند از محصولات زیر برای حفظ بهداشت و سلامت دستگاه تناسلی خود استفاده نمایند.

  • ژل بهداشتی بانوان آدرا حاوی عصاره بابونه: بهترین صابون مناسب برای شستشوی ناحیه تناسلی بدون عطر و بسیار ملایم مناسب برای پوست های حساس
  • ژل بهداشتی پروبیوتیک بانوان ژنوبایوتیک : بهترین شوینده ضد باکتریایی و عفونت قارچی
  • ژل بهداشتی تیوپی بانوان یائسه لافارر 150 میلی لیتر بهترین شستشوی مناسب واژن برای بانوان یائسه در مصارف روزانه و حفظ تعادل pH دستگاه تناسلی
  • ژل بهداشتی بانوان آدرا حاوی عصاره انار: بهترین شوینده مناسب واژن
  • ژل بهداشتی روزانه بانوان اس وی آی مدل vagi wash حجم 150 میلی لیتر: بهترین شوینده ناحیه اطراف واژن برای مصارف روزانه
  • ژل شستشوی بسیار ملایم ناحیه ژنیتال آتوپیا: بهترین شستشوی واژن پس از رابطه جنسی
  • بهترین درمان مناسب واژن برای موهای خشک ناحیه تناسلی: روغن خز
  • ژل شستشوی بانوان وچه 125 میلی لیتر : شوینده مناسب واژن برای موهای زیر پوستی ناحیه تناسلی
  • ژل بهداشتی التیام بخش بانوان هیدرودرم: شوینده مناسب واژن برای کاهش سوزش و خلاصی از عفونت قارچی و باکتریایی

چگونه از ژل شستشوی بانوان استفاده کنم؟

اگر ژل شستشوی زنانه حاوی اسانس، مواد شیمیایی و عطر نباشند و طبق دستورالعمل از استفاده شود، هیچ گاه عوارض جانبی خاصی برای شما ایجاد نخواهد کرد. بنابراین در هنگام خرید این محصول بهداشتی باید به دنبال مواردی باشید که حاوی مواد شیمیایی، عوامل و اسانس های مختلف شیمیایی تحریک کننده نباشد.

اگر قبلاً از محصولی استفاده کرده‌اید با مصرف آن دچار مشکلات خاصی نشده اید نیازی به تغییر روال ناگهانی نیست مگر اینکه دچار مشکلات پوستی فرج یا سوزش شوید. از آنجایی که بسیاری از ژل های شستشوهای زنانه به شدت معطر و حاوی مواد افزودنی و سایر مواد شیمیایی هستند، می توانند باکتری های طبیعی این منطقه را از بین ببرند و سلامت ناحیه تناسلی بانوان را مختل کنند.

بنابراین استفاده از محصولات بهداشتی دارای اسانس ها معطر و شیمیایی می تواند منجر به تحریک، التهاب و حتی واکنش های آلرژیک شود. بنابراین برای خرید این محصول به تر است به ترکیبات درج شده بر روی بسته بندی ژل بهداشتی توجه نمایید.

  • برای استفاده از این محصول ابتدا بهتر است تا دستان خود را با آب خیس کنید و مقداری از ژل را داخل دست خود بریزید.
  • سپس ژل را با دست خود به صورت 1 الی 2 دقیقه بر روی ناحیه خارجی و پوست واژن خود بمالید تا ژل به صورت کامل کف کند.
  • شما می‌توانید به آرامی هود کلیتورال را بلند یا جابه‌جا کنید تا با انگشتان و آب، چین‌های بیرونی دهانه فرج را به طور کامل بشویید، فقط به یاد داشته باشید که ژل وارد داخل واژن نشود.
  • محل مورد نظر را به صورت کامل با آب شستشو دهید تا کف و اثر ژل از روی پوست پاک شود و در نهایت با دستمال دستگاه تناسلی خود را خشک کنید.

نکاتی برای حفظ سلامت واژن

استفاده از ژل شستشوی زنانه تنها راه برای حفظ سلامت واژن نخواهد بود، بنابراین شما می توانید با رعایت موارد زیر را سلامت ناحیه تناسلی خود را بهبود بخشید.

·        بهداشت ناحیه تناسلی را به خوبی رعایت کنید

ناحیه تناسلی خارجی خود را هر روز با آب گرم و صابون ملایم یا شوینده های متعادل با PH و بدون عطر بشویید. چرا که استفاده از صابون های تند یا دوش واژینال می تواند تعادل طبیعی باکتری ها مفید این ناحیه را مختل کند و باعث تحریک یا عفونت شود.

·        لباس زیر نخی تمیز و قابل تنفس بپوشید

سعی کنید از لباس های تنگ که می تواند رطوبت را به دام بیندازد استفاده نکنید و به جای آن لباس زیر های راحتی و نخی تمیز انتخاب کنید. زیر ا این کار می تواند از رشد باکتری های مضر یا مخمرها به میزان زیادی جلوگیری کرده و بوی بد عرق را نیز به خود جذب کند.

·        از ژل شستشوی زنانه به صورت روزانه استفاده کنید

استفاده از ژل بهداشتی برای شستشوی روزانه ناحیه تناسلی توسط زنان راه های دیگری را برای سالم نگه داشتن واژن است. ولی در هنگام خرید این محصول از اسپری ها و پودرها معطر و حاوی اسانس های شیمیایی دوری کنید زیرا ممکن است باعث تحریک یا واکنش های آلرژیک در بدن شما شوند.

·        در فعالیت های جنسی  خود را ایمن کنید

برای کاهش خطر عفونت های مقاربتی که می تواند بر سلامت واژن شما تأثیر منفی بگذارد بهتر است از کالای محافظتی استفاده کنید.

·        رژیم غذایی متعادل و مغذی داشته باشید

خوب بخورید و بدن خود را هیدراته نگه دارید تا از سلامت کلی و عملکرد سیستم ایمنی اطمینان حاصل نمایید، زیرا این دنبال کردن رژیم غذایی متعادل و سالم می تواند به جلوگیری از عفونت ها و بهبودی سلامت شما کمک

کلام آخر

ژل بهداشتی بانوان، محلول های تمیزکننده ای هستند که برای پاکسازی ناحیه تناسلی زنان و دهانه واژن به طور خاص و ویزه فرمول نویسی شده است. واژن اساسا توانایی خود تمیز  دارد، بنابراین نباید آب یا هر محصولی یا شوینده دیگری تمیز کردن واژن به صورت داخلی استفاده شود. چرا که استفاده از محصولات شستشوی واژینال برای داخل واژن می تواند خطر ابتلا به واژینوز باکتریایی و عفونت های قارچی را افزایش دهد.

ژل بهداشتی  زنانه با حفظ سطح pH پوست ناحیه تناسلی می تواند سلامت و تمیز واژن را برای بانوان به ارمغان بیاورد. در هنگام خرید این محصول بهداشتی باید توجه نمایید تا حاوی مواد شیمیایی یا عطرهایی که می تواند پوست حساس فرج را بسیار خشک یا تحریک کننده پوست واژن نباشد.

برخی از ژل های بهداشتی بانوان فرمول قوی تر نسبت به سایر محصولات بهداشتی مخصوص زنان دارند و حتی باکتری های خوب واژن را از بین می برند. به همین دلیل مهم است که از محلول های شستشوی مناسب استفاده کنید تا PH ناحیه تناسلی متعادل باشد تا شما را در طول روز احساس شادابی و تمیزی کنید.