آنتی اکسیدان و تاثیر آن روی سلامتی بدن

آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان چیست و چه تاثیری بر روی سلامتی افراد دارد؟ آیا مصرف قرص آنتی اکسیدان عوارضی را به دنبال دارد؟ درباره چیستی آنتی اکسیدان ها باید بگوییم که شامل موادی می شود که از پروسه اکسیداتیو در بدن افراد جلوگیری می کند و رادیکال های آزاد را از بین می برند. این امر موجب می شود که بدن در برابر آسیب ها مقاوم باشد و سلامت آن ارتقاء پیدا کند.

آنتی اکسیدان ها فواید بیشماری برای انسان ها دارند که این فواید شامل:

  • حفظ جوانی و زیبایی پوست
  • کاهش خطر ابتلا به بیماریهای مزمن از جمله سرطان
  • افزایش سم زدایی در بدن
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • جلوگیری از بیماریهای قلبی از جمله سکته
  • جلوگیری از بروز بیماریهای زوال عقل از جمله آلزایمر می باشد.

قویترین آنتی اکسیدان طبیعی

همه ما می دانیم که آنتی اکسیدان ها به شکل طبیعی در مواد طبیعی وجود دارد. در ادامه قصد داریم به برخی از قویترین آنتی اکسیدان های طبیعی اشاره کنیم. مصرف این مواد طبیعی باعث می شود که خطر ابتلا به سرطان به میزان زیادی کاهش می دهد و سرعت روند پیری را کاهش می دهد.

سبزیجات با برگ تیره: یکی از منابع غنی آنتیب اکسیدان ها سبزیجاتی هستند که دارای برگ های سبز تیره می باشند. این سبزیجات شامل: کلم، انواع کاهو و سبزیجات دیگری نظیر اسفناج هستند که به عنوان یکی از بهترین منابع آنتی اکسیدان به شمار می رود. این مدل از سبزیجات دارای موادی هستند که از ابتلاء به سرطان پیشگیری می کنند. این مواد شامل: گزانتین، لوتئین،‌فولات و فیبر و همچنین ساپونین ها و فلاوونوئیدها، بتاکارون می باشند. در کنار این مواد سبزیجات سرشار از منیزیم، پتاسیم، ویتامین ث و اسید فولیک می باشند. این مواد در کاهش ابتلاء به بیماری قلبی عروقی بسیار موثر هستند.

انواع توت ها: یکی دیگر از مواد طبیعی که سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند توت ها می باشند. معمولا توت ها را با عنوان آبنبات های طبیعی می شناسند. یکی از انواع توت ها که حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است بلوبری یا توت آبی می باشد. توت ها علاوه بر آنتی اکسیدان حاوی آمینو اسیدها هستند.  این آمینو اسیدها سطح قند خون را متعادل، کبد را سم زدایی، بینایی را تقویت کرده و مقاومت بدن را در برابر سرطان افزایش می دهند.

سیب زمینی شیرین: یکی دیگر از منابع غنی آنتی اکسیدان ها سیب زمینی شیرین می باشد. این نوع سیب زمینی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و مواد دیگری مانند  منگنز، پتاسیم و ویتامینB6 ، بتاکارون، ویتامین A، ویتامین C می باشد. وجود این مواد در سیب زمینی شیرین موجب می شود که به عنوان یک ضد سرطان قوی عمل کند. استفاده از سیب زمینی شیرین باعث می شود که از سلامت پوست و مو برخوردار باشید و بینایی شما نیز تقویت شود. مصرف این ماده غذایی برای ارتقاء عملکرد سیستم گردش خون و سلامت قلب پیشنهاد می شود.

انگور: یکی دیگر از قدرتمندترین منابع نتی اکسیدان طبیعی انگور است. آنتی اکسیدن موجود در این ماده غذایی در بافت غذایی و عصاره ی هسته آن وجود دارد. مصرف انگور به دلیل وجود آنتی اکسیدان در آن باعث می شود که عملکرد سیستم گوارش و قلب و عروق ارتقاء پیدا کند. مصرف انگور به دلیل مقادیر زیاد ویتامین E و C که در آن وجود دارد برای مبارزه با التهابات ویروسی پیشنهاد می شود. از دیگر مزایای مصرف انگور تامین سلامت چشم و پوست می باشد. انگورها دارای موادی مانند ویتامین ث و سلنیوم هستند که برای سلامتی انسان بسیار مفید می باشند.

انار: یکی از مهمترین منابع آنتی اکسیدان در طبیعت دانه های سرخ انار می باشند. انار حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان و مواد مغذی می باشد. ویتامین های ث و B5 مواد معدنی مفیدی هستند که در انار وجود دارند. ساختار انار به گونه ای است که به عنوان یک جنگجوی قدرتمند در برابر بیماری سرطان شناخته می شود. می توانید از انار برای رفع بیماری های التهابی نیز استفاده کنید.

خرید قرص آنتی اکسیدان

بیشترین آنتی اکسیدان در چیست؟

بیشترین میزان آنتی اکسیدان ها در منابع غذایی مغذی یافت می شود. در ادامه قصد داریم به برخی از موادی که حاوی بیشترین میزان انتی اکسیدان هستند شامل:

ویتامین E که در روغن‌های گیاهی، غلات کامل، و سبزی‌های برگ‌دار سبز یافت می‌شود.

ویتامین C که در مرکبات و آب میوه؛ میوه‌های توتی و سایر میوه‌ها؛ سبزیجات به رنگ سبز تیره؛ فلفل قرمز و سبز می باشند.

بتاکاروتن که شامل میوه‌ها و سبزی‌هایی مانند کلم براکلی، اسفناج، هویج، سیب‌زمینی شیرین، فلفل سبز و قرمز، زردآلو، طالبی هستند نیز حاوی آنتی اکسیدان هستند.

بر اساس تحقیقات و پژوهش های انجام شده است افرادی که روزانه میزان زیادی سبزیجات خطر ابتلاشان به سرطان بسیار کاهش پیدا می کند. دانشمندان بر اساس این پژوهش ها متوجه شده اند که افرادی که برنامه غذایی آن ها حاوی آنتی اکسیدان است بیشتر از سایرین در برابر بیماری سرطان مقاومت می کند.

پژوهش ها ثابت می کند که افرادی که آنتی اکسیدان را به صورت خوراکی دریافت می کنند کمتر به بیماری سرطان دچار می شوند. بر اساس این تحقیقات ثابت شده است که مردان سیگاری که در برنامه غذایی خود آنتی اکسیدان گنجانده اند بیشترغیر  از مردان سیگاری که آنتی اکسیدان مصرف نمی کرده اند به سرطان ریه مبتلا شده اند. در این جا متوجه می شویم که آنتی اکسیدان ها هم می توانند در شرایط خاصی مضر باشند.

مصرف غذاهای حاوی آنتی اکسیدان باعث می شود که روند پیری به میزان زیادی کاهش پیدا کند. استفاده از این مواد باعث می شود که از سکته قلبی و مغزی پیشگیری کند. پزشکان توصیه می کنند که افراد برای دریافت آنتی اکسیدان می توانند 5 الی 4 واحد میوه و سبزیجات را دریافت کنند.

سه نمونه از موادی که حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان هستند

فلاوانوئیدها: این مواد شامل دسته متنوعی از رنگدانه های گیاهی می باشد که موجب می شود گیاهان از رنگ های متنوعی برخوردار باشند. این رنگ ها از گیاهان در برابر حشرات ، جذب حیوانات و آفت ها محافظت می کنند. برخی از فلاوانوئیدها علاوه بر آثر آنتی اکسیدانی از قابلیت های دیگری مانند عملکرد ضد سرطان، ضد التهاب، ضد آلرژیک و ضد ویروزسی برخوردار هستند. بیش از چهار هزار نوع از فلاونوائید ها شناسایی شده اند. با توجه به اینکه دسته بندی این مواد انجام شده است اما بر روی تعداد کمی از آن ها تحقیقات انجام گرفته است. مصرف این مواد باعث می شود که تاثیر مثبتی بر روی پوست افراد داشته باشد. دو گونه موثر از فلاوانوئیدها شناخته شده اند که شامل: پلی فنل ها (در چای سبز)، پروآنتوسیانین ها (در انگور) می باشد.

ویتامین E : ویتامینE به عنوان یک ویتامین محلول در چربی شناخته شده است، غشاء سلولی، لیپو پروتئین ها و ساختارهای چربی بدن محافظت می كند. بیشتر غشاء سلول از چربی هایی غیراشباعی تشكیل شده است كه به رادیكال های آزاد بسیار حساس هستند و مصرف ویتامینE چه به شكل خوراكی و چه به صورت موضعی، اثر محافظتی مناسبی بر غشاء سلول دارد.

كوآنزیمQ10، لیپوئیك اسید، سیستئین و متیونین در اصل آنتی اكسیدان هستند، ولی اعمال مهم دیگری در بدن دارند و به طور طبیعی در بدن موجودند.

دستمال مرطوب پاک کننده آرایش آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان چیست و چه نقشی در بدن دارد؟

نکته مهمی که در این جا باید به آن اشاره کنیم این است که استفاده از اصطلاح آنتی اکسیدان باعث می شود که یک خاصیت شیمیایی یا تغذیه ای را منعکس کند. با توجه به اینکه رادیکال های آزاد امروزه یک بخش از زندگی مردم هستند. مقابله با آن ها با مصرف آنتی اکسیدان ها امکانپذیر می باشد. آنتی اکسیدان ها قابلیت این را دارند که آثار اکسیداسیون را خنثی کنند. این مواد می توانند واکنش های ناشی از وجود رادیکال های آزاد را متوقف سازند. ابنابراین جای شگفتی نیست که نام آن را آنتی اکسیدان (ضد اکسیدان) گذاشته‌اند. آنتی‌اکسیدان‌ها برای اانجام این فرایند بع رادیکال های آزاد الکترون ازدست‌رفته‌ را باز می گردانند، بدون این‌که خودشان تبدیل به رادیکال آزاد شوند.

وجود عوامل خارجی باعث شده است که رادیکال های آزاد در بدن تولید شوند. بنابراین بدن نمی تواند به حد کافی انتی اکسیدان تولید کند و همین امر موجب می شود تا نتواند از پس رادیکال های آزاد بر بیایند. در این موقعیت است سلول ها دچار آسیب می شوند و در برخی مواقع از بین می روند. این مسئله باعث می شود که فرایند پیری افزایش پیدا کند و همین مسئله باعث بروز بیماری و در برخی موارد سرطان شود. بنابراین فقدان آنتی اکسیدان ها باید به وسیله رژیم غذایی جبران شود.

اکسیدان و آنتی اکسیدان چیست؟

اکسیداسیون واکنشی شیمیایی است که می‌تواند رادیکال‌های آزاد و واکنش‌ زنجیره‌ای ایجاد کند و به سلول‌های بدن آسیب بزند. آنتی اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که می‌توانند از اکسیداسیون جلوگیری کنند. آنتی اکسیدان‌هایی مانند تیول یا اسید اسکوربیک (ویتامین C) این واکنش‌های زنجیره‌ای را می‌توانند مهار کنند. برای تعادل استرس اکسیداتیو، گیاهان و حیوانات سیستم‌های پیچیده‌ای از آنتی اکسیدان‌های همپوشان مانند گلوتاتیون را حفظ می‌کنند.

 

ویتامین‌های A و C و E از آنتی اکسیدان‌های غذایی هستند. اصطلاح آنتی اکسیدان برای مواد شیمیایی صنعتی نیز به‌ کار می‌رود که در طول تولید برای جلوگیری از اکسیداسیون به محصولات اضافه می‌شود. این آنتی اکسیدان‌های صنعتی در مواردی برای جلوگیری از اکسیداسیون لاستیک‌های مصنوعی و پلاستیک‌ها و سوخت‌ها استفاده می‌شوند یا به‌عنوان مواد نگه‌دارنده در مواد غذایی و مواد آرایشی به‌ کار می‌روند.

اکسیدان ها

اکسیدان ها الکترون جفت نشده در مدار بیرونی رادیکال های آزاد هستند که از منابعی در داخل و یا خارج بدن ما ایجاد می شوند. منبع تولید اکسیدان های درون زا تنفس طبیعی هوازی، التهاب، متابولیسم های معمولی سلول و غیره می باشد. همچنین منبع اکسیدان های اگزوژن از طریق رادیکال های آزاد ناشی از عوامل محیطی مانند آلودگی، نور خورشید، ورزش شدید، اشعه ایکس، سیگار و الکل است.

عوارض قرص آنتی اکسیدان

آیا مصرف قرص آنتی اکسیدان عوارضی در پی دارد؟ قرص های آنتی اکسیدان امروزه به صورت مکمل هایی هستند که افراد می توانند در صورت لزوم آن ها را مصرف کنند. برخی از آنتی اکسیدان ها در بدن افراد ساخته نمی شوند و همین امر باعث می شود که افراد قرص انتی اکسیدان مصرف کنند. همانطور که می دانید مصرف بیش از حد هر چیزی زیانبار است و آنتی اکسیدان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه گوتنبرگ توسط استاد طب مولکولی مارتین برگو انجام شده است پژوهش ها بیانگر این هستند که هرگز شواهدی مبنی بر اینکه قرص های آنتی اکسیدان و نقش آن ها در پیشگیری از سرطاان ثابت نشده است. این پژوهشگر اعتقاد دارد که در برخی مواقع مصرف زیاد آنتی اکسیدان می تواند مضر باشد. بنابراین مصرف قرص آنتی اکسیدان باید بر اساس نظریه پزشک مصرف شود.

انواع آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان های محلول در آب

آنتی اکسیدان های که در آب محلول  هستند به عنوان آنتی اکسیدان های آب دوست نیز شهرت دارند. آنها در سیتوزول سلولی و پلاسمای خون با اکسیدان ها واکنش نشان می دهند. برخی از آنتی اکسیدان های رایج محلول در آب عبارتند از اسید اسکوربیک، گلوتاتیون، اسید لیپوئیک و اسید اوریک.

گلوتاتیون: این آنتی اکسیدان به عنوان یک نوع بسیار قوی است که از آن به عنوان تری پپتید یاد می شود. معمولا از این نوع آنتی اکسیدان را برای چلوگیری از پیری پوست و جوانسازی پوست استفاده می کنند. این ترکیب در بدن انسان به شکل طبیعی توسط کبد ساخته می شود. مهمترین خاصیت این نوع از آنتی اکسیدان ها تقویت سیستم دفاعی بدن انسان ها می باشد.

اسید لیپوئیک یا آلفا لیپوئیک اسید: یکی از انواع آنتی اکسیدان ها که در سلول های بدن انسان به شکل محدود وجود دارد اسید لیپوئیک یا آلفا لیپوئیک اسید می باشد. وجود این نوع از آنتی اکسیدان باعث می شود که عملکرد رادیکال های آزاد به میزان زیادی کاهش پیدا کند و موجب افزایش متابولیسم در بدن انسان می شود.

آنتی اکسیدان های محلول در چربی: یکی دیگر از انواع آنتی اکسیدان ها محلول در چربی می باشد. این نوع آنتی اکسیدان نقش مهمی در تامین سلاکمت افراد دارد. آنتی اکسیدان های محلول در چربی این قابلیت را دارند که در برابر آسیب ها از غشای سلولی محافظت کنند. این نوع از آنتی اکسیدان ها از طریق بافت های سنتز و آنتی اکسیدان ها به وجود می آیند. برخی از آنتی اکسیدان های محلول در چربی عبارتند از: کاروتن، یوبی کینول، ویتامین E می باشد.

ویتامین A و بتاکاروتن

ویتامین A و بتاکاروتن به عنوان آنتی اکسیدان های محلول در چربی هستند که برای تشکیل استخوان، بینایی و سلامت دستگاه گوارش ضروری هستند. همچنین باعث سلامت پوست و سیستم ایمنی بدن می شود. تصور می شود بتاکاروتن، بهترین خاموش کننده اکسیژن منفرد (نوعی اکسیژن پر انرژی اما بدون بار که برای سلول ها سمی است) باشد. بتاکاروتن همچنین در از بین بردن رادیکال های آزاد در غلظت کم اکسیژن بسیار عالی است.

ویتامین E: یکی از مهم ترین آنتی اکسیدان ها ویتامین E می باشد که در اصطلاح از آن با عنوان ایزومر توکوفرول یاد می شود. این مواد از بالاترین قدرت زیستی برخوردار هستند. این نوع آنتی اکسیدان از قابلیت محلول بودن در چربی برخوردار است که باعث مقاومت در برابر اکسیداسیون می شوند.

سافت ژل ویتامین ای 400 های هلث

یوبی کینول (Ubiquinol): یک از آنتی اکسیدان های  قدرتمند که در بدن انسان به وسیله سنتز ساخته می شود. پژوهش ها  نشان است که یوبی کینول از مقاومت بدن را در برابر بیماری های مزمن افزایش می دهد. Ubiquinol شکلی از کوآنزیم Q10 است که به شکل یک ویتامین در بدن، نقش کلیدی در تولید سلول و ترمیم آسیب های سلولی دارد.

اسید اوریک: اسید اوریک به عنوان یک آنتی اکسیدان است که در غلظت بیشتری در خون وجود دارد. میزان بیش از اندازه اسید اوریک می تواند باعث نقرس شود.

سوالات متداول

رادیکال های آزاد چیست؟

رادیکال های آزاد به عنوان اتم یا گروهی از اتم ها بدون الکترون هستند. این چیزی است که آن را ناپایدار کرده و بدن در مقابل آنها واکنش نشان می دهند.
در طول فرآیند یک اتم برای تثبیت این الکترون ها با اتم های دیگر پیوند می خورد .در طول فرآیند، پیوند ضعیف الكترون گاهی اوقات از بین می رود، یا الکترون ناهموار در اتم باقی می ماند.. به این ترتیب بدن شما شروع به از دست دادن الکترون می کند، این شرایط رادیکال های آزاد نامیده می شود.

بهترین راه های دریافت آنتی اکسیدان چیست؟

بهترین راه برای دریافت آنتی اکسیدان مصرف یک رژیم غذایی مناسب است. افراد می توانند با مصرف مواد غذایی مناسب این ماده ارزشمند را دریافت کنید.

آنتی اکسیدان در چه موادی وجود دارند؟

ویتامین A: اغلب در شیر، کره و تخم مرغ یافت می شود.
ویتامین C: اغلب در میوه هایی مانند انواع توت ها، پرتقال و کیوی یافت می شود.
ویتامین E: اغلب در مغزها و دانه ها یافت می شود.
بتاکاروتن (رنگدانه قرمز-نارنجی موجود در گیاهان): اغلب در میوه هایی مانند زردآلو، هلو و انبه یافت می شود.
لیکوپن (رنگدانه قرمز موجود در گیاهان): اغلب در گریپ فروت، زردآلو و هندوانه یافت می شود.
لوتئین (رنگدانه ضد التهابی موجود در سبزیجات برگدار): اغلب در کلم پیچ، کلم بروکلی و نخود فرنگی یافت می شود.
سلنیوم (یک ماده معدنی آنتی اکسیدانی موجود در غذا): اغلب در ذرت، گندم و برنج یافت می شود.

آیا مصرف قرص آنتی اکسیدان عوارض دارند؟

بله