درمان اگزما با هومیوپاتی و نکات و راهکارهای آن

درمان اگزما با هومیوپاتی، بی خطرترین و کمابیش راه حل دائمی برای آلرژی های پوستی مانند اگزما است. هومیوپاتی با هدف درمان ترشح بیش از حد هیستامین که علت اصلی بیماری است، به تسکین سوزش و تورم شما کمک می کند. این مفهوم منحصر به فرد ذهن و بدن را دنبال می کند و هدف آن رسیدگی به محرک های درون بدن است که باعث بیماری می شوند. در ادامه این مقاله، شما را با هومیوپاتی و درمان اگزما توسط آن آشنا خواهیم کرد.

هومیوپاتی چیست؟

هومیوپاتی یک علم پزشکی است که توسط دانشمند آلمانی دکتر ساموئل هانمان، در سال 1796 معرفی شد و در سراسر اروپا، ایالات متحده، استرالیا، اکثر نقاط آسیا، خاورمیانه و هند مورد استفاده قرار گرفته است. طبق گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO) امروزه این سیستم پزشکی، جایگزین در جهان است. هومیوپاتی به ویژه برای بیماری های مزمن و عود کننده مؤثر است؛ اما بهترین راه برای شرایط بحرانی نیست. هومیوپاتی برای بیماری های مزمن و کاهش دهنده مانند: بیماری های خودایمنی، بیماری های پوستی، آلرژی ها، اشکال مختلف آرتریت، آسم، بیماری های متابولیک، بیماری های روان تنی، اختلالات روانپزشکی، بیماری های هورمونی، سرطان ها و بسیاری دیگر به شدت توصیه می شود و برای شرایط بحرانی مانند: عفونت های شدید، بیماری های قلبی و مغزی بحرانی، آسیب های تصادفی و غیره پیشنهاد نمی گردد. هومیوپاتی در مقایسه با سایر روش‌ های درمانی با اصول بنیادی خود که به درمان بیماری‌ ها در سطح ریشه‌ ای معطوف می ‌شود، با پرداختن به عوامل متعدد ایجادکننده مانند: ژنتیک، ایمونولوژیک، متابولیک، هورمونی، احساسی و موارد مشابه متمایز است. در نتیجه، بیماری‌ ها به ‌جای بخش ‌هایی یا به ‌عنوان موجوداتی جدا از «کل» بیمار به ‌طور کلی درمان می ‌شوند. به این معنا، علم هومیوپاتی به رویکرد «کل نگر» معتقد است. جالب اینجاست که داروهای هومیوپاتی نیز به گونه‌ ای پیچیده تهیه می‌ شوند و به جای استفاده از مواد شیمیایی خشن برای درمان انسان، از مواد دارویی ضعیف ‌شده و قوی ‌شده استفاده می ‌شود که به شکل نانوذرات هستند و در درمان بیماری ‌ها مؤثر می باشند. داروهای هومیوپاتی کاملاً بی خطر و عاری از عوارض جانبی هستند. آنها حتی برای نوزادان تازه متولد شده و همچنین مادران باردار و بیماران مسن هیچ گونه خطری ندارند.

درمان اگزما

اگزما یک بیماری مزمن التهابی و غیر مسری پوست است که با بثورات قرمز خارش دار و برآمدگی مشخص می شود. پوست خشک و پوسته پوسته است و همچنین می تواند منجر به ضخیم شدن و سفت شدن (گلسنگ شدن) در مراحل بعدی شود. اگزما اغلب به صورت مترادف با اصطلاح “درماتیت” و “درماتیت آتوپیک” شناخته می شود. این بیماری ممکن است حاد یا مزمن و یا به طور ناگهانی یا تدریجی رخ دهد و احتمال هم دارد که چند هفته، ماه یا سال طول بکشد. کلمه “آتوپی” خود به تمایلات ژنتیکی برای ایجاد سایر بیماری های آتوپیک مانند: آسم، رینیت آلرژیک، کهیر، آلرژی های غذایی، تب یونجه و غیره اشاره دارد. معمولاً با افزایش پاسخ های ایمنی به آلرژن های استنشاقی معمول یا آلرژن های غذایی همراه است. همچنین مشاهده می شود که برخی از افراد در مراحل بعدی زندگی خود، به این بیماری مبتلا می شوند و ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند.

بروز: تخمین زده می‌شود که اکثر اشکال اگزما معمولاً در دوران کودکی شروع می‌شوند؛ اما افراد در هر سنی می‌توانند تحت تأثیر قرار گیرند. حدود 10 تا 30 درصد از جمعیت ایالات متحده به این بیماری پوستی مبتلا هستند و افرادی که در آب و هوای سردتر زندگی می کنند بیشتر دچار ابتلا به آن می شوند و زن و مرد به یک اندازه تحت تأثیر این بیماری قرار می گیرند.

دامنه بهبود با استفاده از هومیوپاتی

درمان اگزما با هومیوپاتی در موارد خفیف و متوسط که اخیراً شناسایی شده اند، دامنه خوبی دارد. این موارد معمولاً به هشت تا دوازده ماه درمان نیاز دارند. موارد پیشرفته و موارد وابسته به استروئید اگزما (بیمارانی که برای مدت طولانی از داروهای استروئیدی استفاده کرده یا مصرف کرده اند) ممکن است برای بهبودی پایدار به چند سال درمان نیاز داشته باشند. موارد اگزما که اخیراً شناسایی شده اند معمولاً به یک دوره کوتاه درمان هومیوپاتی نیاز دارند، در حالی که موارد طولانی مدت (مزمن) نیاز به درمان طولانی مدت دارند. زمان درمان از فردی به فرد دیگر بسته به ساختار، سن و زمینه ژنتیکی متفاوت است. داروهای هومیوپاتی بی خطر هستند و حتی پس از مصرف طولانی مدت هیچ عارضه ای ندارند.

داروهای هومیوپاتی برای اگزما

داروهای هومیوپاتی زیادی وجود دارند که در درمان موارد مختلف اگزما مؤثر عمل می کنند. ثابت شده است که این داروها، سیستم ایمنی مختل شده را که علت اصلی بیماری است، اصلاح می کنند. داروهای هومیوپاتی مانند: Natrum muriaticum، Silicea، Sulphur و Thuja معمولاً برای اگزما در نظر گرفته می شوند. داروهای دیگری مانند: Mezereum، Borax و Astacus fluviatilis برای اگزمای پوست سر توصیه می گردند. گرافیت و اسید نیتریک داروهای انحصاری توصیه شده برای اگزمای دست و کف دست هستند.

 شما می توانید داروهای هومیوپاتی را از معتبرترین مرکز با نام خانه دارو تهیه نمایید. در این مرکز شما از اصل بودن این دارو و کیفیت آن اطمینان خواهید داشت.

داروهای هومیوپاتی برای اگزما

علل اگزما

علت دقیق اگزما مشخص نیست؛ اما معین شده است که اگزما در نتیجه ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی ایجاد می شود. در متن ذیل به این موارد اشاره می کنیم:

تمایلات ژنتیکی

 اگزما اغلب در خانواده ها دیده می شود. اگر یکی از والدین مبتلا به اگزما یا سایر شرایط آلرژیک مانند: آسم، کهیر، حساسیت های غذایی خاص، آلرژی به گرده و غیره باشد، ممکن است فرد مستعد، به اگزما مبتلا شود.

عوامل محیطی

برخی از آلرژی های فصلی می توانند فرد را دچار اگزما کنند. افراد و کودکان اگر در آب و هوای سردتر و در مناطق شهری زندگی کنند، جایی که سطح بالایی از آلودگی وجود دارد، احتمالاً به اگزما مبتلا می شوند.

عوامل فیزیکی

تماس مکرر با صابون ‌ها و مواد شوینده خشن، فلزات مانند: نیکل و مس، قرار گرفتن در معرض رنگ‌ ها، مواد شیمیایی و لوازم آرایشی مانند: دئودورانت ‌ها، سفیدکننده‌ ها و استفاده منظم از لباس‌ های مصنوعی از علل خارجی خاصی هستند که ممکن است اگزما را ایجاد کنند.

تغییر ایمنی

اگزما در نتیجه واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به برخی عوامل خارجی یا داخلی ایجاد می شود.

داروها

 برخی از داروهای مرسوم زمانی که برای مدت طولانی مصرف شوند نیز ممکن است باعث واکنش اگزمایی شوند.

استرس

استرس طولانی مدت می تواند یک عامل محرک برای برخی افراد در مرحله ای از زندگی باشد.

خانه دارو، در ساعت های مختلف شبانه روز در خدمت شما عزیزان می باشد تا پاسخگو نیازهای شما باشد.

انواع اگزما

درماتیت تماسی

واکنشی است به تماس مکرر با برخی فلزات و مواد شیمیایی مانند مس، نیکل، مواد شوینده، صابون ها، برخی لوازم آرایشی و لباس های مصنوعی. پوست قرمز، خشک و پوسته پوسته به نظر می رسد و ممکن است احساس سوزش نیز داشته باشد.

اگزما

 کلمه Nummular از کلمه لاتین به معنای سکه گرفته شده است. این نوع اگزما می تواند پس از نیش حشره یا واکنش آلرژیک پس از تحریک مداوم با فلزات و مواد شیمیایی ایجاد شود. ضایعات محدود به نظر می رسند و بسیار خارش دارند و در صورت عفونی شدن ممکن است چرک ترشح کنند.

اگزمای نوزادی

 در نوزادان عمدتاً در چین‌ های پوست اطراف گردن، آرنج، کشاله ران، باسن (مانند بثورات پوشک) و پشت زانو دیده می ‌شود. پوست خشک، خارش دار و ملتهب است.

درماتیت سبورئیک

این نوع اگزما در افرادی که پوست چرب و عرق کرده دارند دیده می شود. پوست سر و صورت بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند؛ زیرا غدد چربی فراوانی دارند (یک غده کوچک در پوست که ماده روغنی روان کننده ای به نام سبوم ترشح می کند) بنابراین ترشح سبوم بیشتر می شود. ممکن است در مرحله اولیه با شوره سر اشتباه گرفته شود. پوست براق، قرمز، خارش دار به نظر می رسد و پوسته هایی را تشکیل می دهد که مایع سفیدی (سبوم) ترشح می کند.

درماتیت استازی

عمدتاً در نواحی وابسته بدن که بیشتر در 3/1پایین پاها دیده می شود. همچنین در بیماران بستری که پوست اغلب در نواحی مانند: کمر، باسن و آرنج با تخت مالیده می شود، شایع است. هنگامی که گردش خون در قسمت ‌های وابسته کند می ‌شود و مایع از سیاهرگ‌های ضعیف خارج می ‌شود، ایجاد می گردند و باعث تورم، قرمزی، خارش و درد می شوند.

نورو درماتیت

این نوع اگزما در اثر خاراندن معمولی ایجاد می شود. این ناحیه در مراحل بعدی خشک، خام، پرپیگمانته و ضخیم می شود.

تشخیص

آزمایش خاصی وجود ندارد که اگزما را تشخیص دهد. معاینه دقیق پوست توسط پزشک همراه با شرح حال دقیق به تشخیص کمک می کند. ممکن است برای بررسی سطح آلرژی در خون، آزمایش‌های آلرژی خاصی (IgE) انجام شود؛ اما، این معیار تشخیصی برای بیماری نیست. این آزمایش یک ایده منصفانه در مورد شدت بیماری به دست می دهد و همچنین نقطه تعیین کننده ای برای زمان صرف شده برای این بیماری خواهد بود.

هومیوپاتی و اگزما

تحقیقات کمی برای حمایت استفاده از درمان اگزما با هومیوپاتی وجود دارد. با این حال، برخی افراد می گویند که درمان های هومیوپاتی مانند گرافیت یا گوگرد ممکن است علائم را تسکین دهد یا گسترش آن را کاهش دهد. بسیاری از افراد مبتلا به اگزما مدیریت این بیماری را دشوار می دانند. از آنجایی که اگزما مزمن است و باعث گسترش متناوب می شود، برخی از افراد به دنبال مداخلات مختلفی از جمله: رویکردهای درمانی جایگزین مانند هومیوپاتی هستند. اما آیا هومیوپاتی می تواند اگزما را درمان یا درمان کند؟ هومیوپاتی شکلی از طب مکمل یا جایگزین است که از دوزهای کوچک و رقیق شده یک ماده طبیعی استفاده می کند که باعث ایجاد علائم برای درمان آن علائم می شود. اعتقاد بر این است که اگر مقادیر زیادی از یک ماده باعث علائم بیماری شود، مقدار کم و به درستی رقیق شده می تواند به بهبودی بدن کمک کند. برخی از مردم هومیوپاتی را به عنوان درمانی برای اگزما، معرفی می کنند. اما هیچ مدرک علمی محکمی وجود ندارد که از استفاده یا اثربخشی هومیوپاتی برای درمان اگزما حمایت کند.

داروهای هومیوپاتی برای اگزما

آیا هومیوپاتی می تواند به درمان اگزما کمک کند؟

یکی از اولین مطالعات در مورد درمان اگزما با هومیوپاتی، مطالعه ای در سال 2009 توسط محققان آلمانی بود. این مطالعه اثرات داروهای هومیوپاتی را در مقابل دارونما در بزرگسالان جوان 18 تا 35 ساله مبتلا به اگزما مقایسه کرد. این مطالعه تفاوت معنی داری را بین گروهی که هومیوپاتی دریافت کردند و گروهی که دارونما دریافت کردند، نشان نداد. مروری بر مطالعات بعدی، شواهد حاصل از آزمایش ‌های بالینی کنترل ‌شده را برای درمان هومیوپاتی برای همه انواع اگزما تجزیه و تحلیل کرد. این تحقیق نشان داد که هیچ شواهدی از کارآزمایی‌ های کنترل ‌شده اثر بخشی هومیوپاتی را برای درمان اگزما ثابت نکرده است. یک مطالعه مقدماتی جدیدتر و کوچکتر در سال 2022 منبع معتبر بهبود جزئی در علائم اگزما در بین افرادی که از هومیوپاتی استفاده می کردند در مقایسه با دارونما اشاره کرد؛ اما این تفاوت از نظر آماری معنی دار نبود. این بدان معناست که محققان مطمئن نبودند که بهبود جزئی مشاهده شده تصادفی نبوده است. برخی از طرفداران هومیوپاتی معتقدند که هومیوپاتی می تواند به کاهش استرس و اضطراب که باعث تشدید اگزما در برخی افراد می شود کمک کند؛ اما یک بررسی سیستماتیک نتایج متناقضی را برای اثر بخشی آن در درمان اضطراب نشان داده است.

اگر به دنبال مرکزی هستید تا داروی هومیوپاتی را دریافت نمایید، می توانید به خانه دارو مراجعه کنید.

افراد از چه داروهای هومیوپاتی برای درمان اگزما استفاده می کنند؟

اگرچه انجمن ملی اگزما هشدار می دهد که تحقیقات کافی برای حمایت از درمان های جایگزین مانند هومیوپاتی وجود ندارد، اما اشاره می کند که حدود نیمی از افراد مبتلا به اگزما از این درمان ها استفاده می کنند. در اینجا برخی از داروهای هومیوپاتی وجود دارد که برخی معتقدند می توانند به درمان اگزما کمک کنند:

دولکامارا

دولکامارا که به آن شب بو چوبی نیز می گویند، گیاهی بوته ای و چند ساله از خانواده Solanaceae است. این یک منبع معتبر گیاهی دارویی است که برای درمان بیماری های پوستی معرفی شده است. در حالی که شواهد علمی برای این موضوع کم است، تحقیقات سال 2021 منبع معتبر نشان داد که این گیاه در آلکالوئیدها دارای خواص ضد باکتریایی است و به طور سنتی برای تسکین اگزمای عود کننده خفیف استفاده می شود.

گرافیت ها

گرافیت یک ترکیب کربنی مشابه زغال سنگ است. برخی افراد از آن برای درمان پوست خشک، ترک خورده، خارش دار و قرمز استفاده می کنند، همانطور که در اگزما رخ می دهد. یک گزارش موردی در سال 2020 نشان داد که گرافیت پس از چند هفته درمان به کاهش علائم اگزما کمک کرد.

قطران کاج (pix liquida)

مطالعات منبع معتبر مزایای بالقوه استفاده از قطران کاج را برای درمان بیماری ‌های پوستی مانند: اگزما و پسوریازیس نشان می ‌دهند. مردم، قطران کاج را با کربن ‌سازی چوب درخت کاج در دمای بالا تولید می‌کنند. یک مطالعه در سال 2022 نشان داد که ممکن است به تسکین علائم اگزما، کاهش التهاب و کاهش خطر عفونت کمک کند.

گوگرد

هومیوپات ها، گوگرد را برای درمان بیماری های پوستی مانند: اگزما و آکنه ارزشمند می دانند. بررسی سال 2020 از مطالعات منبع مورد اعتماد نشان داد که مواد معدنی مانند گوگرد می تواند التهاب را کاهش دهد، پوست را بازسازی کند و پوست سخت یا خشک را نرم و هیدراته کند.

درمان های دیگر

سایر داروهای هومیوپاتی که دارای پشتوانه علمی اندک یا بدون پشتوانه علمی هستند عبارتند از:

  • Rhus toxicodendron
  • natrum muriaticum
  • مزرئوم
  • لیکوپودیوم
  • آلبوم آرسنیکوم
  • Calcarea carbonica
  • مرکوریوس سولوبیلیس

قبل از استفاده از درمان اگزما با هومیوپاتی، ابتدا باید علائم را بدانید تا از داروهای هومیوپاتی مناسب برای درمان آن استفاده کنید.

  • لکه های قرمز روی پوست
  • خشکی پوست خشن همراه با تاول
  • خارش شدید روی پوست، همراه با خونریزی گاه به گاه
  • تشکیل یک لایه ضخیم چرم مانند بر روی نواحی آسیب دیده پوست
  • ترشح مایع آبکی و چسبنده از ناحیه آسیب دیده، در صورت اگزمای مرطوب (در صورت اگزمای خشک، ترشحات آبکی وجود ندارد، پوست خشن و خشک می ماند.)

خطرات هومیوپاتی برای اگزما چیست؟

بررسی قدیمی ‌تر گزارش ‌های موردی منبع مورد اعتماد عوارض جانبی درمان اگزما با هومیوپاتی را این گونه گزارش کرده است:

  • واکنش آلرژیک
  • تحریک پوستی گسترده
  • تهوع و استفراغ
  • خارش پوست
  • ریزش مو
  • عطسه و التهاب پوشش حفره بینی (رینیت)

همچنین هنگام درمان بیماری با هومیوپاتی و استفاده از محصولات هومیوپاتی موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • هیچ نهاد یا سازمان دولتی به طور قانونی پزشکان هومیوپاتی را تایید نمی کند. این بدان معناست که یک فرد بدون مدرک می تواند ادعا کند که هومیوپات است.
  • هیچ شواهد علمی قوی وجود ندارد که هومیوپاتی برای اگزما بی خطر یا مؤثر باشد.
  • برخی از محصولات هومیوپاتی ممکن است حاوی مقادیر بالایی از موادی باشند که برای سلامتی شما مفید نیستند.
  • یک محصول هومیوپاتی ممکن است با داروهای تجویز شده توسط پزشک تداخل داشته باشد و اثربخشی آن را کاهش دهد یا عوارض جانبی ایجاد کند.

خانه دارو یکی از مراکز معتبری است که داروها هومیوپاتی را به متقاضیان این دارو ارائه می دهد. شما نیز می توانید سؤالات خود را از طریق وب سایت این مرکز از کارشناسان مربوطه بپرسید.

اگزما چه نوع بیماری است؟

اگزما یک بیماری غیر مسری مزمن و التهابی پوست است که با بثورات قرمز خارش دار و برآمدگی مشخص می شود.

چه عللی باعث ایجاد اگزما می شود؟

تمایلات ژنتیکی، عوامل محیطی، عوامل فیزیکی، تغییر ایمنی، داروها و استرس موجب ایجاد اگزما می شوند.

درمان اگزما با هومیوپاتی با چه داروهایی صورت می گیرد؟

دولکامارا، گرافیت ها، قطران کاج(pix liquida)، گوگرد و… برای درمان اگزما با هومیوپاتی مورد استفاده قرار می گیرند.

درمان اگزما با هومیوپاتی چه خطراتی را دارد؟

واکنش آلرژیک، تحریک پوستی گسترده، تهوع و استفراغ، خارش پوست و… از خطرات درمان اگزما با هومیوپاتی هستند.

علایم اگزما چیست؟

لکه های قرمز روی پوست، خشکی پوست خشن همراه با تاول، خارش شدید روی پوست همراه با خونریزی گاه به گاه و تشکیل یک لایه ضخیم چرم مانند بر روی نواحی آسیب دیده پوست از علایم اگزما می باشند.