فواید بیوتین برای پوست و مو

مصرف قرص برای ریزش مو

فواید بیوتین برای پوست و مو به عنوان یک کوآنزیم در بدن انسان برای بهبود عملکرد متابولیسم اسیدهای چرب، اسیدهای آمینه و گلوکز مورد نیاز است. به عبارت دیگر وقتی ما غذا می خوریم، منابع متنوعی از چربی، پروتئین و کربوهیدرات در اختیار سلول های بدن قرار می گیرد. بیوتین که ویتامین B7 نیز نامیده می شود یکی از  درشت مغذی های مورد نیاز سلول های مختلف انسان است که از طریق غذا وارد بدن می شود.

این ویتامین جزو عناصری است که بدن برای انجام فعالیت های فیزیکی، عملکرد روانی مناسب و رشد بافت های مختلف به آن نیاز دارد. در صورتی که رژیم غذایی شما حاوی مقادیر کافی بیوتین نباشد باید برای تامین این ویتامین از مکمل های متنوع استفاده نمایید. مکمل های حاوی بیوتین به داشتن ظاهری جوان و جذاب کمک می کند، زیرا این ویتامین نقش مهمی در حفظ سلامت مو، ناخن و پوست ما دارد. در واقع، گاهی اوقات به ویتامین، مکمل مخصوص پوست و مو نیز اطلاق می شود.

بیوتین چیست؟

بیوتین یک ماده مغذی و بسیار ضروری در بدن است که بافت و سلول های خود بدن نمی‌تواند آن را تولید کند ولی برای عملکرد صحیح به آن نیاز دارد. بنابراین افراد باید بیوتین را از رژیم غذایی یا مکمل های دارویی دریافت نمایند که بهترین حالت این است که بیوتین را از غذایی که می خورید دریافت کنید.

از آنجایی که بیوتین یا ویتامین B7 یک ویتامین محلول در آب است شما می توانید فرم های متنوع مکمل دارویی آن را در بازار پیدا کنید. ویتامین B7 را می‌توان به عنوان بخشی از مکمل‌های B کمپلکس نیز یافت که شامل طیف کاملی از ویتامین‌های B از جمله  ویتامین B6، ویتامین B12، ویتامین B2 (ریبوفلاوین) و ویتامین B3 (نیاسین) است در نتیجه کمپلکس ویتامین B را می توان گروهی از مواد مغذی کلیدی دانست که برای عملکردهای متابولیک، اعصاب، گوارش و قلب و عروق سالم مورد نیاز است.

 

قرص بیوتین 800 میکروگرم هلث اید

 

قرص بیوتین 1000 میکروگرم برانسون

 

قرص بیوتین 5 میلی گرم مولتی نرمال

 

کپسول مگابیت بیوتین 5000 میکروگرم برانسون

نحوه استفاده قرص بیوتین برای پوست و مو

با اینکه اکثر مردم از طریق غذاهای مختلفی که می خورند بیوتین و ویتامین کمپلکس B کافی دریافت می کنند. به طور کلی، تنها افراد خاصی باید از قرص ها و مکمل های حاوی بیوتین مصرف کنند که به دلایل مختلف دچار کمبود این عنصر غذایی هستند. بنابراین قبل از شروع مصرف مکمل حاوی این ویتامین، بهتر است با یک متخصص پوست یا حداقل یک پزشک عمومی مشورت نمایید.

استفاده از قرص بیوتین برای پوست و مو

امروزه محصولات و مکمل های دارویی بیوتین اخیراً در میان افرادی که به سلامت مو و ناخن های خود اهمیت می دهند محبوبیت بسیاری یافته است. اگر به دنبال مصرف مکمل بیوتین برای این منظور هستید، شما می توانید شکل های متنوعی از این ویتامین مانند: قرص های بیوتین، آمپول های تزریقی، سرم ها و لوسیون های مراقبت از پوست و شامپوهای حاوی بیوتین را از فروشگاه های و داروخانه های معتبر خریداری نمایید.

قرص بیوتین برای رشد مو

نازک شدن یا ریزش مو به ویژه در زنان یکی از علائم بسیار شایعی است که با کمبود بیوتین در بدن ارتباط مستقیمی دارد. اگر چه کمبود بیوتین در بدن انسان به صورت کاملا نادر رخ می دهد اما نمی توان از تاثیرات شگفت انگیز قرص بیوتین برای رشد مو صرف نظر کرد. به همین دلیل ویتامین B7 معمولاً در فرمولاسیون محصولات زیبایی و مراقبتی مو  اضافه می شود، اگر چه اعتقاد بر این است که این عنصر از طریق پوست جذب چندانی ندارد.

اما تحقیقات پزشکی نشان می‌دهد که بیوتین زمانی بیشترین جذب را در بدن دارد که به صورت خوراکی مصرف گردد. همچنین شواهد علمی نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های حاوی بیوتین به صورت منظم و روزانه در حدود 3 تا 6 ماه می‌تواند به رشد و کاهش ریزش مو کمک شایانی نماید. افرادی که مکمل‌های حاوی بیوتین مصرف می‌کنند، پس از 90 روز می توانند بهبودی نسبتا بالایی را در حجم کلی مو، پوشش پوست سر و ضخامت ساقه مو مشاهده کنند.

نحوه مصرف قرص بیوتین برای ریزش مو

مصرف قرص بیوتین برای ریزش مو بسیار مفید است زیرا تحقیقات علمی نشان می دهد که مصرف این ویتامین به کاهش آلوپسی (ریزش مو) در بزرگسالان کمک می کند. این ویتامین می تواند وضعیت سنتز پروتئین و زیرساخت کراتین که دارای زیر ساخت پروتئینی است را به صورت کاملا چشمگیری بهبود بخشد.

بیشتر بدانید: ریزش موی سکه ای در بزرگسالان

به خاطر داشته باشید که کمبود سایر مواد مغذی مانند روی، سلنیوم، آهن و بسیاری از بیماری ها مانند عدم تعادل هورمونی یا اختلالات غدد درون ریز نیز می تواند منجر به نازک شدن موها گردد. از آن جایی که استفاده از محصولات مراقبتی حاوی بیوتین چندان تاثیری در بهبود ریزش مو ندارد شما می توانید از مکمل های دارویی این ویتامین استفاده نمایید.

طبق مطالعات، مصرف قرص بیوتین برای پوست و مو در دوزهای بالای بیوتین می تواند به درمان موهای ضعیف و  ناخن های شکننده نیز کمک کند. در واقع دریافت حدود روزانه 30 میکروگرم ویتامین B7 به صورت خوراکی می تواند مشکلات مربوط به ریزش مو را درمان نماید.

ماسک مو هیر واتر بیوتین زینک کامان 400 میلی لیتر

تاثیر بیوتین بر پوست صورت

مصرف ویتامین B7 برای حفظ سلامت پوست، مو و ناخن ها بسیار ضروری است، بنابراین وقتی فردی کمبود ویتامین B7 را تجربه می کند، ممکن است علائمی به شکل نازک شدن، شکنندگی ناخن ها یا درماتیت که منجر به خشکی و تحریک پوست می شود را به صورت کامل در صورت خود ظاهر کنند.

با مصرف بیوتین برای پوست و مو علاوه بر حمایت از تولید پروتئین ها و آنزیم های مورد نیاز برای حفظ سلامت و جوانی پوست می تواند محافظت لازم در برابر آکنه، عفونت های قارچی، بثورات و خشکی شدید و ترک خوردگی پوست دست و صورت ایجاد نمود.

به همین خاطر در بسیاری از کرم‌های آرایشی صورت، ماسک‌های مو و سایر محصولات زیبایی از ویتامین B7 استفاده می شود تا لایه و سلول های اپیدرم پوست با استفاده موضعی این محصولات بتوانند به مقدار اندکی بیوتین دریافت نمایند.

آمپول بیوتین برای پوست

کمبود بیوتین می تواند منجر به بثورات قرمز، پوسته پوسته شدن، معمولاً در اطراف چشم، بینی و دهان، توزیع غیر معمول چربی صورت، بروز عفونت های پوستی گردد. با خوردن غذاهای غنی از بیوتین مانند گوشت قرمز، تخم مرغ، آووکادو، گل کلم، انواع توت ها، ماهی، حبوبات و قارچ می توان از جوانی و شادابی پوست محافظت کرد.

با این حال تزریق آمپول بیوتین برای پوست و حفظ شادابی آن می تواند بسیار موثرتر واقع شود و در کمترین زمان ممکن تاثیرات مثبتی را بر روی پوست نمایان کند.

8 نکته از فواید بیوتین برای پوست و مو

بیوتین در فرایند بیان ژن‌هایی را که برای انجام عملکردهای متابولیسم حیاتی هستند، نقش بسیار موثر و پر رنگی دارد. ویتامین B7 همراه با سایر ویتامین های B، برای تبدیل غذایی که می خورید به انرژی قابل استفاده در سوخت و ساز سلول های بدن بسیار مهم است.

  1. این ویتامین می تواند عدم تحمل گلوکز را بهبود بخشد و به تعادل قند خون کمک کند.
  2. ویتامین B7، به ویژه هنگامی که با کروم ترکیب شود ، به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک می کند. از عملکرد مغز محافظت می کند و با عارضه های مزمنی همچون زوال شناختی مبارزه می کند.
  3. ویتامین بیوتین برای فعالیت مناسب تیروئید و دفاع در برابر خستگی آدرنال و رفع گرسنگی، بهبود کم خوابی، خلق و خو و انرژی موثر باشد.
  4. علاوه بر اینکه مصرف قرص بیوتین برای پوست و مو اهمیت دارد، می تواند در ساخت، ترمیم بافت ها و عضلات بدن نقش مهمی ایفا کند.
  5. ویتامین‌های B به کاهش التهاب کمک نموده و می‌تواند منجر به کاهش درد ماهیچه‌ها یا مفاصل شود.
  6. دریافت کافی ویتامین B7و سایر ویتامین های B در دوران بارداری نقش بسیار مهمی در رشد جنین و سلامت مادر دارد.
  7. ویتامین B7 یا ویتامین Hیک ریز مغذی حیاتی برای تولید انرژی و بهبود دهنده عملکرد اندام های مختلف بدن است.
  8. مکمل و قرص بیوتین اغلب به عنوان یک درمان ریزش مو معرفی می شود.

قرص بیوتین برای کودکان

همانطور که گفتیم بیوتین یک ویتامین محلول در آب است که مقادیر اضافی آن معمولا از بدن به راحتی دفع می شود. به طور معمول متخصصان تغذیه پیشنهاد می کنند که مصرف روزانه 30 میکروگرم بیوتین برای بزرگسالان ضروری است. اما در پاره ای از اوقات پزشکان مصرف قرص بیوتین برای کودکان را تجویز می نمایند که به طور میانگین جدول شرح تجویز این ویتامین برای کودکان به شرح زیر است.

  • از بدو تولد تا 6 ماهگی : 5 میکروگرم در روز
  • 7 تا 12 ماهگی : 6 میکروگرم به صورت روزانه
  • 1 تا 3 سال : 8 میکروگرم در روز
  • 4 تا 8 سال : 12 میکروگرم به صورت روزانه
  • 9 تا 13 سال : 20 میکروگرم در روز

غذاهای غنی از بیوتین کدام هستند؟

اگر بنا به هر دلیلی دچار کمبود بیوتین شدید؛ می توانید این ویتامین را از طریق رژیم غذایی غنی از بیوتین، یا مصرف مکمل و قرص حاوی بیوتین دریافت  کنید. چرا که بیوتین یک ویتامین B ضروری مورد نیاز بدن است که در بسیاری از عملکردهای بدن همچون متابولیسم غذا نقش مهمی دارند.  اما راه حل جادویی برای داشتن ناخن های قوی و پوستی درخشان دریافت این ویتامین از منابع غذایی متنوع است.

  • جگر گاو، پخته شده،
  • جو دو سر فولادی
  • زرده تخم مرغ
  • ماهی سالمون
  • تخمه آفتابگردان، بو داده شده
  • سیب زمینی شیرین، پخته شده
  • بادام، بو داده
  • اسفناج، آب پز

 

مواد تامین کننده بیوتین بدن

قرص بیوتین برای لک صورت

بیوتین به بازسازی سلول های سالم پوست کمک می کند که از این طریق برای کاهش آکنه و لک های روی پوست ضروری هستند. با مصرف این ویتامین می توان التهاب و قرمزی پوست را کاهش دهید که با تقویت سد طبیعی پوست می توان لک ها های تیره را از بین برد. همچنین این ویتامین در برابر عوامل استرس زای محیطی مانند آلودگی و آب و هوای سخت می تواند از پوست شما محافظت کند.

علاوه بر این مکمل های دارویی و محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی بیوتین به تولید کلاژن و الاستین در سلول های اپیدرم پوست کمک می کند. این پروتئین ها به سفتی و انعطاف پذیری پوست کمک نموده و در کاهش چین و چروک و خطوط ریز  پوست صورت به خصوص دور چشم کمک نماید. علاوه بر حفظ جوانی و درخشندگی پوست، بیوتین می تواند به کاهش ظاهر لکه های تیره و اسکار آکنه کمک کند و به یکنواخت شدن رنگ پوست کمک کند.

بیوتین با پوست چه می کند؟

بیشتر مردم بیوتین کافی را از غذا دریافت می کنند، بنابراین کمبود آن در بدن افراد مختلف بسیار نادر است، اما ممکن است این عارضه اتفاق بیفتد. برخی از افراد با یک اختلال متابولیک ارثی به نام کمبود بیوتینیداز متولد می شوند که باعث کمبود بیوتین می شود. همچنین افرادی که الکل زیاد می نوشند، بیماری التهابی روده دارند یا برخی از داروها را مصرف می کنند و باردار هستند یا در دوران شیردهی هستند ممکن است در دریافت بیوتین کافی دچار مشکل شوند.

کمبود بیوتین باعث ایجاد طیفی از علائم، از تشنج، ضعف عضلات و تاخیر در رشد در کودکان تا تغییرات در سطح اسید خون و مشکلات پوستی می شود. بروز  مشکلات پوستی، نازک شدن مو، ریزش مو، شکنندگی ناخن ها و بثورات پوستی در اطراف چشم، بینی و دهان اصلی ترین عارضه هایی است که می تواند در اثر کمبود بیوتین رخ می دهد.

قرص بیوتین برای پوست چرب

هر یک از ما نوع پوست متفاوتی داریم که با مشکلات خاص برخوردار است که در دنیای امروز  بدون توجه به نوع پوستی که دارید می توانید برای بهبود و ترمیم پوست خود انجام دهید. پوست بیش از حد چرب مسئله ای است که بسیاری از افراد، به ویژه آنهایی که در سنین نوجوانی هستند، با آن دست و پنجه نرم می نمایند.  در این میان مکمل‌های حاوی بیوتین می‌توانند آکنه شما را به دلیل تولید روغن اضافی بر روی پوست دست و صورت بدتر کنند.

مکمل هایی مانند بیوتین که برای رشد مو و ناخن استفاده می شوند، با تولید روغن اضافی می تواند وضعیت آکنه را تحریک کند. بعد از مصرف مکمل های حاوی بیوتین بهتر است مقدار زیادی آب بنوشید؛ اگر وضعیت چربی پوست شما بدتر شد، مصرف مکمل را برای چند هفته متوقف کنید.

مصرف بیوتین ممکن است برای افرادی که با آکنه سر و کار دارند اندکی مشکل زا باشد، بنابراین کاهش دوز با تقسیم کپسول به نصف یا یافتن یک مکمل با دوز کمتر ممکن است راهی موثر برای جلوگیری از شیوع آکنه و چرب شدن ناشی از مصرف بیوتین باشد.

کلام آخر

علاوه بر اینکه فواید بیوتین برای پوست و مو قابل توجه است اما نباید از نقش مهم این مکمل در تبدیل کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها به انرژی غافل شد. بیوتین می تواند عملکرد سلول های بدن بدن را بهبود بخشد و در زمینه حفظ سلامت مو، پوست و ناخن نقش بسیار پر رنگی داشته باشد. کمبود بیوتین می تواند منجر به بروز مشکلات متعددی همچون ناخن های شکننده، ریزش مو  و پیدایش راش قرمز و پوسته پوسته پوست گردد.

بنابراین اگر موهای نازک یا ناخن‌های شکننده دارید علاوه بر کمبود بیوتین باید به دنبال  مشکلات دیگری  مانند کمبود آهن یا نارسایی غدد تیروئید باشید. بنابراین تصور نکنید که مصرف مکمل های بیوتین مشکلات مو، پوست یا ناخن را به طور قطعی درمان می کند. اگر متوجه تغییرات ناگهانی در مو، پوست یا ناخن خود هستید بهتر است بالافاصله به پزشک مراجعه کنید و تحت نظر پزشک از مکمل های بیوتین استفاده نمایید.

سوالات متداول

چه مقدار بیوتین به صورت روزانه باید مصرف کنم؟

بزرگسالان برای جلوگیری از کمبود بیوتین در بدن خود روزانه به حدود 30 میکروگرم بیوتین نیاز دارند که در  اکثر مواقع با رژیم غذایی مناسب می توانند بیوتین کافی را دریافت کنند.
اگر چه بیوتین در بسیاری از غذاهایی که ما می خوریم، مانند غلات غنی شده، زرده تخم مرغ، گوشت و حبوبات (مانند عدس، نخود و لوبیا) وجود دارد؛ ولی بهتر است این ویتامین ها را در برخی موارد از طریق یک مکمل ها دارویی مناسب دریافت کنید.

آیا زنان باردار یا شیرده می توانند از قرص بیوتین برای سلامت پوست و مو استفاده کنند؟

زنان باردار یا شیرده اغلب از قرص ها ویتامین دوران بارداری حاوی بیوتین، اسید فولیک و سایر مواد مغذی استفاده می کنند. این عناصر غذایی برای سلامت مادر و نوزاد بسیار ضروری و مهم است.

آیا مکمل های بیوتین به رشد مو کمک می کند؟

مکمل بیوتین می‌تواند به شما کمک کند تا موهای شگفت‌انگیزی داشته باشید و از رشد سریع و سالم موهای خود لذت ببرید. به همین خاطر بسیاری از محصولات حاوی مکمل بیوتین در بازار به عنوان یک تقویت کننده رشد مو معرفی می شوند.

قرص بیوتین چاق کننده است؟

بیوتین یک ویتامین محلول در آب است که به تولید انرژی و آزادسازی انرژی از غذایی که می خورید نقش پر رنگی دارد. اگر دچار کم کاری تیروئید هستید بعد از رفع این مشکل و با مصرف قرص بیوتین از شر بی اشتهایی خلاص شده و ممکن است اندکی دچار اضافه وزن شوید.

آیا مصرف قرص بیوتین به رشد سریع مو کمک می کند؟

تحقیقات علمی نشان می دهد که بیوتین می تواند به رشد مجدد مو در افراد مبتلا به کمبود بیوتین کمک کند.

آیا بیوتین می تواند باعث واکنش آلرژیک شود؟

مصرف مکمل و قرص بیوتین معمولاً واکنش های آلرژیک خاصی در افراد ایجاد نمی کند. در واقع، افرادی که کمبود بیوتین دارند و از بثورات پوستی رنج  می برند می توانند با مصرف این مکمل  بیوتین از شر این مشکلات خلاص شوند.