نقش استفاده از کرم روز و شب در روتین پوست

استفاده از کرم روز و شب برای جلوگیری از پیری

استفاده و خرید کرم شب و روز از نظر متخصصان پوست، یکی از اصلی ترین پارامترهای زیبایی بخشی و حفظ جوانی پوست محسوب می شود. افزودن کرم شب و گنجاندن بهترین کرم روز در روتین مراقبت از پوست می تواند اثرات بسیار قابل توجهی را برای افراد به ارمغان آورد.

چرا که شب بهترین زمان برای درمان پوست و ترمیم آسیب هایی همچون از دست دادن آب، پیری پوست و لکه های تیره است. در این برهه پوست در برابر معضلات روزانه مانند آسیب اشعه ماوراء بنفش، قرار گرفتن در معرض نور آبی و آلاینده‌ها محفوظ می ماند. در نتیجه می توان با استفاده از یک کرم شب مناسب در روتین روزانه مراقبت از پوست به راحتی طراوت و جوانی را برای شما ایجاد می کند.

اما یک کرم شب چه تفاوتی با مرطوب کننده معمولی یا کرم های روزانه شما دارد؟ کرم های شب و روز باید دارای چه ترکیباتی باشند تا در بهبود بافت پوستی موثر واقع شوند؟

اهمیت استفاده از کرم روز و کرم شب چیست؟

اگر چه شاید به نظر برسد که کرم های روز و شب در نگاه اول تفاوت چندانی با همدیگر ندارند؛ ولی چرا باید از هر دو این کرم های در روتین روزانه مراقبت از پوست استفاده نمود؟ آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا در روتین های مختلف مراقبت از پوست برای چرا بین محصولات آرایشی و مراقبت روز و شب تفاوت وجود دارد؟

قبل از هر چیزی شما باید بدانید که تفاوت های بسیار زیادی بین برنامه مراقبت از پوست و کرم روز و شب وجود دارد. اگر داشتن یک برنامه و روتین مراقبت از پوست برای شما بسیار مهم و حائز اهمیت است، باید هر دو محصول را به صورت منظم و مداوم استفاده کنید. دنبال کردن برنامه مراقبتی مناسب، روند طبیعی پیری پوست را به تعویق می اندازد و به شما کمک می کند تا سالیان سال از داشتن پوستی شاداب و با طراوت لذت ببرید.

روتین روزانه مراقبت از پوست

کرم روز چگونه کار می کند؟

بهترین کرم روز حاوی ترکیبات مختلفی از مرطوب کننده ها هستند که برای مراقبت از پوست صبحگاهی در نظر گرفته شده اند. این محصولات آرایشی و بهداشتی وظیفه تغذیه، آبرسانی و مهمتر از همه، محافظت از پوست را در طول ساعت بلند روز فراهم می کند. در طول روز، پوست در معرض عوامل بسیاری قرار می گیرد که می تواند به بافت اپیدرم پوست آسیب برساند.

این عوامل شامل نور خورشید، آلودگی، مه دود، گرد و غبار، نور آبی و غیره است که بهترین کرم روز مجهز به فیلترهای UV، آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها هستند تا محافظت لازم در برابر این مهاجمان ایجاد کنند.

اگر از پوست خود به درستی محافظت نکنیم، ممکن است عواقبی همچون پیری زودرس و ایجاد لکه های رنگدانه بر روی پوست و… را در سنین جوانی مشاهده نماییم.

هرچند غالب ترکیبات موجود در کرم های روز می تواند از پوست در برابر اثرات نامطلوب آب و هوا محافظت کنند؛ ولی بهتر است این کرم ها را با توجه به فصل تغییر دهید و در تابستان، محصولاتی با غلظت سبک تر یا در زمستان به سراغ کرم های غلیظ تر بروید.

بهترین کرم روز باید دارای چه ترکیباتی باشد؟

اگر چه کرم روز گاهی اوقات می تواند از خاصیت ضد پیری و جوان سازی پوست برخوردار باشد؛ ولی معمولا  این کرم ها حاوی ترکیبات مرطوب کننده هستند. در فرمولاسیون کرم های که در طول روز استفاده می شود معمولا مواد فعال کمتری مانند رتینول یا اسیدهای مختلف وجود دارد. دلیل استفاده کم این عناصر در ترکیبات کرم روز این است که این مواد در برابر چین و چروک و سایر علائم پیری پوست عالی هستند و از طرفی پوست را نسبت به نور خورشید حساس تر می کنند.

همچنین ترکیب رتینول یا اسیدهای مختلف با اشعه ماوراء بنفش می تواند لک، جوش، قرمزی و غیره بر روی پوست باقی بگذارد. بنابراین کرم های روزانه و سرم های مرطوب کننده ای که استفاده می کنید باید عمدتا حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E و مرطوب کننده قوی باشند.

استفاده از کرم روزانه و شبانه

همچنین  مواد محافظ به کار رفته در فرمولاسیون کرم های روزانه مانند اسید هیالورونیک باعث تقویت و حمایت از پوست در مبارزه با عوامل خارجی می شود. از سوی دیگر، بعید است که مواد فعال ضد پیری اصلی مانند اسیدهای آلفا هیدروکسی، اسید گلیکولیک و رتینول را در کرم های روز پیدا کنید، چرا که این ترکیبات در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید می توانند باعث تحریک پوست شوند. بهترین کرم روزانه از نظر بافت قوام سبک تری دارد و به سرعت جذب پوست می شوند، بنابراین به عنوان پایه ای برای آرایش نیز ایده آل هستند.

کرم شب چگونه کار می کند؟

کرم های شب برای روتین مراقبت از پوست در طول شب فرمول نویسی شده اند چرا که در شب، پوست در معرض عوامل خارجی مضر نیست. بنابراین می تواند به طور طبیعی در طول خواب خود را ترمیم کند و از مواد مغذی که کرم های شب در اختیار سلول ها قرار می دهد تغذیه نماید. علاوه بر این، میکروسیرکولاسیون در پوست به طور طبیعی در شب افزایش می یابد و اکسیژن بهتر به سلول ها نفوذ می کند.

در این صورت سلول های پوست برای دریافت مواد مغذی لازم بیشترین زمان و امکان را دارا هستند تا بتوانند در راستای ترمیم خود فعالیت های مورد نیاز را انجام دهند. بنابراین وظیفه اصلی کرم شب تقویت بازسازی و تامین دوز لازم از تغذیه و آبرسانی به پوست است.  در طول بازسازی، کرم شب به ترمیم آسیب سلول های پوستی ناشی از تأثیرات خارجی در طول روز و کاهش علائم پیری کمک می کند.

بهترین کرم شب باید دارای چه ترکیباتی باشد؟

کرم های شب معمولاً حاوی غلظت بیشتری از مواد فعال نسبت به کرم های روز هستند که این مواد می توانند برای جوان سازی پوست نقش بسیار پر رنگی داشته باشند. موادی همچون رتینول که به تحریک، بازسازی سلولی و تولید کلاژن کمک می کند می تواند حتی علائم قابل مشاهده آسیب UV را معکوس کند.

بیشتر بخوانید: استفاده از قرص کلاژن ساز پوست

از سوی دیگر رتینول، اسیدهای AHA، اسید گلیکولیکو بسیاری دیگر از مواد ضد پیری فعال، حساس کننده به نور هستند، که حساسیت پوست را به خورشید افزایش می دهد. استفاده از این مواد در ترکیبات کرم های روزانه به جای کرم شب می تواند باعث قرمزی، پوسته پوسته شدن یا خارش پوست شود.

همچنین اسید هیالورونیک به کار رفته در ترکیبات کرم های شب برای اطمینان از هیدراتاسیون، کوآنزیم Q10 برای جلوگیری از پیری پوست، پپتیدها برای سفت و صاف شدن و ویتامین A برای حمایت از تولید کلاژن کاربرد دارد. در هنگام خرید کرم شب  باید به وجود ترکیبی به نام باکوچیول توجه نمود، زیرا این ماده یک جایگزین طبیعی برای رتینول است که حساسیت به نور  و عوارض جانبی خاصی ندارد. بنابراین می توان از آن در کرم صورت به عنوان بهترین ضد چروک استفاده نمود.

تفاوت کرم روز با  کرم شب

در مقایسه با کرم روز، کرم شب معمولاً قوام سنگین‌تر، غنی‌تر و چرب‌تری دارد که به آرامی جذب پوست می‌شود. ترکیبات استفاده شده در کرم های با کاربرد شبانه دارای حالت ماسیدگی و براق هستند به همین دلیل استفاده از آن در شب توصیه می گردد؛ زیرا در شب برایتان مهم نیست که پوستتان براق یا چرب به نظر برسد.

از سوی دیگر کرم شب به دلیل ترکیبات سنگینی که دارند برخلاف کرم های روز به عنوان پایه ای برای آرایش مناسب نیست. فرمولاسیون و بافت سنگین تر و متراکم تر برای کرم ها شبانه کاملا منطقی است، زیرا  پوست ما به طور طبیعی یک شبه آب خود را از دست می دهد، بنابراین یک کرم غلیظ تر می تواند به محفظه رطوبت کمک کند.

بسیاری از کرم های شب حاوی مرطوب کننده هایی مانند  اسید هیالورونیک هستند که آب بیشتری را به داخل پوست می کشد. که برخی از کرم‌های شب حاوی مواد انسدادی مانند روغن معدنی، اسکوالان یا سیلیکون هستند که باعث ایجاد یک مهر و موم روی پوست برای کمک به حفظ رطوبت می‌شوند. این ترکیبات جزو موادی هستند که آب را جذب  و به دام می اندازند می تواند به شما کمک کند تا اثرات آبرسانی روتین خود را به حداکثر برسانید.

بهترین ضد چروک در شب استفاده می شود یا روز

برای خرید ضد چروک باید بدانید که کدامیک از انواع محصولات مراقبتی دارای بیشترین اثر بخشی در محو کردن چین و چروک پوست صورت و دور چشم را دارد؟ کرم‌های شب به عنوان  اصلی ترین بخش ترمیم‌کننده روتین پوستی حاوی موادی مانند  سرامید باشند که به ترمیم و تقویت سد پوستی شما کمک نموده و اثرات پیری و چین وچروک را به بهترین شکل محو می نماید.

 

حس خوب استفاده از ضد چروک

زیرا این کرم ها به عنوان یک لایه محافظ و خارجی بر روی پوست عمل نموده و در نتیجه سلول ها و بافت ایپدرم سطح پوست شما کمتر در معرض تحریک و کم آبی قرار می گیرد. بنابراین اگر می‌خواهید خطوط ریز و سایر نشانه‌های پیری را از روی پوست خود برطرف کنید، باید به دنبال کرم‌های شب حاوی رتینول یا پپتید باشید که می‌توانند با استفاده مداوم پوست شما را صاف‌تر و درخشان‌تر نشان دهند.

بهترین کرم  ضد چروک دارای مواد فعالی هستند که به تدریج در طول خواب آزاد می شوند، به طوری که پوست شما در صبح آرام و با طراوت به نظر می رسد. علاوه بر این، قوام متراکم تر این نوع از کرم ها از خشکی پوست به دلیل مواد فعالی مانند رتینول جلوگیری می کند.

تفاوت بین کرم روز ضد پیری و کرم شب ضد پیری

اگر نمی‌دانید چرا کرم‌های شب ضد پیری با کرم‌های تولید شده در روز متفاوت هستند؟ بهتر است این بخش را به دقت مطالعه کنید. به گفته متخصصان پوست خواب بدن را قادر می سازد تا از طریق فرآیندی به نام تجدید سلولی و آسیب های روزانه حاصل از فعالیت رادیکال های آزاد را معکوس کند. برای کمک به تسهیل و تسریع این روند، کرم های شب ضد پیری برای ترمیم و درمان پوست طراحی شده اند.

این کرم ها به بهبود عملکرد ترمیمی پوست کمک نموده  و در عین حال از بروز آسیب های بعدی جلوگیری می کنند. همچنین از سایر تفاوت ضد چروک و کرم شب یا روز این است که کرم ضد چروک و ضد پیری اغلب بافت غلیظی دارند که برای آرایش مناسب نیست و حاوی مواد فعالی هستند که در شب بهترین عملکرد را دارند.

از سوی دیگر، کرم‌های روز عمدتاً برای محافظت از پوست در برابر تسریع‌کننده‌های پیری مانند آلودگی، شرایط آب و هوایی سخت و اشعه‌های UV فرموله می‌شوند؛ بنابراین بسیاری از کرم‌های روز حاوی SPF هستند.

آیا می توان از کرم شب در طول روز استفاده کرد؟

اگر در مورد دنبال کردن یک روتین مراقبت از پوست روزانه بسیار جدی هستید، باید بگوییم که این کار را نکنید. ترکیب خاص کرم پوست در صورت استفاده در زمان نامناسب، هیچ سودی برای پوست نخواهد داشت و تاثیری بر روی پوست شما به جا نمی گذارد.

استفاده از کرم شب در طول روز می‌تواند باعث شود که پوست شما به اندازه کافی در برابر نور خورشید و سایر عوامل خارجی به دلیل کمبود مواد محافظ کنند مقاومت نکند. علاوه بر این، برخی از کرم های شب ممکن است حاوی مواد حساس به نور باشند که عملکرد محافظتی پوست را بیشتر مختل می کند. از سوی دیگر بافت متراکم کرم شب می تواند احساس سنگینی و ظاهری چرب ایجاد کند، به همین دلیل بافت چرب‌تر اجازه نمی‌دهد آرایش به خوبی به پوست بچسبد.

مزایای استفاده از کرم شب ضد پیری

کرم های ضد پیری فواید مختلف را برای سلول ها و بافت سطحی پوست به دنبال دارد تا به بهترین وجه نگرانی های شما را در مورد پیری زودرس برطرف کند. یک رژیم موثر مراقبت از پوست در عین برخورداری از خاصیت ضد پیری شامل حفظ استحکام پوست، پالایش رنگ پوست، کاهش ظاهر خطوط و چین و چروک‌ها و افزایش روشنایی و درخشندگی است.

  • کرم های ضد پیری به آبرسانی مجدد پوست کمک می کنند.
  • کرم های ضد پیری به مبارزه با خطوط ریز و چین و چروک کمک می کنند.
  • استفاده از کرم های ضد پیری می تواند نتایج مراقبت از پوست در طول روز را افزایش دهد.

کلام آخر

بسیاری از مردم تصور می کنند که کرم های مراقبت از پوست، تقریباً دارای ترکیبات و عملکرد کاملا مشابهی هستند. با این حال، تفاوت‌هایی بین انواع مختلف کرم‌های دارای کاربرد شبانه و روزانه وجود دارد که می تواند تاثیرات متفاوتی نیز به دنبال داشته باشد.  با اینکه کرم روز و کرم شب اهداف متفاوتی برای پوست شما دارد، اما هر دوی این محصولات هدف کاملاً یکسانی در مورد محافظت و جوان سازی پوست به دنبال دارد.

همانطور که خواب کافی می تواند برای بدن و ذهن شما مفید باشد، استفاده از یک روتین مناسب مراقبت از پوست نیز می تواند برای پوست شما نیز معجزه کند. اگر قبل از خواب از یک کرم شب خوب استفاده کنید؛ در حالی که در طی روز از محصولات روزانه استفاده می نماید در کمترین زمان ممکن شما به پوستی شاداب، درخشان و جوان دست خواهید یافت.

 

سوالات متداول

چرا استفاده از کرم شب ضد پیری مهم است؟

فواید بیشمار کرم شب ضد پیری در تحقیقات علمی مختلف به اثبات رسیده که شما می توانید با استفاده از آن  پوست خود را درخشان و جوان نگه دارید. خرید ضد چروک یا کرم ضد پیری  به شما کمک می کند از درمان های قدرتمند و هدفمند برای مبارزه با علائم پیری استفاده نموده و در عین حال رطوبت پوست را در هنگام خواب تامین نمایید.

اهمیت استفاده و خرید کرم روز چیست؟

استفاده از کرم روز هدفی بسیار بیشتری نسبت به تامین رطوبت پوست شما به دنبال دارد. برای محافظت از پوست در برابر عوامل استرس زای محیطی که روزانه با آن مواجه می شویم استفاده و خرید کرم روز کاملا ضروری است.

آیا واقعا باید خرید کرم شب و روز را جدی بگیرم؟

در حالی که استفاده و خرید این محصولات مراقبت پوستی کاملاً به ترجیحات شخصی شما و توصیه پزشک متخصص بستگی دارد، اما بهتر است هم کرم روز و هم کرم شب را در برنامه روزانه مراقبت از پوست خود بگنجانید. دلیل این امر این است که هر دوی آنها دو هدف منحصر به فرد را دنبال می کنند، که اگر می خواهید پوستی سالم و جوان داشته باشید، باید از هردوی این محصولات به طور همزمان استفاده کرد.