کرم ضد آفتاب رنگی یا بی رنگ کدام مناسب تر است؟

افراد معمولا در هنگام خرید ضد آفتاب این سوال را از خود می پرسند. کدام ضد آفتاب را خریداری کنند؟ آیا ضد آفتاب رنگی را بخرند یا ضد آفتاب بی رنگ را انتخاب کنند. با توجه به اینکه این نوع ضد آفتاب ها هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند به بررسی مزایا و معایب آن ها خواهیم پرداخت.

 

خرید کرم ضد آفتاب

آیا ضد آفتاب رنگی با ضد آفتاب بی رنگ با یکدیگر متفاوت هستند؟

همانطور که از نام ضد آفتاب های رنگی مشخص است این محصولات آرایشی بهداشتی را در رنگ ها و طیف های مختلفی تولید می کنند. وجود رنگ های مختلف در این محصولات باعث می شود که با پوست افراد بیشتر تطبیق پیدا کنند. کرمهای ضد آفتاب رنگی به شکل معمول حاوی فیلترهای معدنی هستند که شامل دی اکسید تیتانیوم، اکسید روی و رنگ دانه هایی که دارای اکسید آهن هستند. وجود این محتویات باعث می شود که پوست افراد در هنگام مصرف به صورت یکنواخت باشد.

انتخاب کرم های ضد آفتاب سفید رنگ معمولا دارای محدودیت هایی می باشد. این نوع کرم ها نسبت به ضد آفتاب های رنگی کمی سخت تر با پوست افراد تطبیق پیدا می کنند. همانطور که می دانید کرم های ضد آفتاب بی رنگ معمولا با رنگ سفید عرضه می شوند به همین علت باعث می شوند که بر روی پوست افراد تیره یا سبزه رد سفیدی از خود برجای بگذارند که چندان خوشایند نیست.

 

چه نوع ضد آفتابی را انتخاب کنیم؟ آیا ضد آفتاب رنگی بهتر است یا بی رنگ؟

مهمترین فاکتور در هنگام خرید کرم ضد آفتاب این است که افراد باید به پوست خود توجه کنند و بر اساس آن این محصولات را انتخاب کنند. همانطور که می دانید کرمهای ضد آفتاب در مدل های مختلفی تولید می شوند. این کرم ها را با توجه به خشکی، چربی و معمولی بودن پوست خود انتخاب کنید. افرادی که دارای پوست های چرب هستند معمولا با مشکلاتی نظیر آکنه و جوش دست به گریبان هستند به همین دلیل بهتر است از ضد آفتاب هایی استفاده کنند که دارای ترکیبات سبک تری هستند.

در صورتی که پوست شما خشک است بهتر است ضد آفتاب های حاوی آبرسان را انتخاب کنید. هنگام استفاده از کرم های ضد آفتاب دقت داشته باشید که این محصولات باید قابلیت مقابله با طیف گسترده ای از اشعه های خورشید نظیر UVB و UVA را داشته باشند. معمولا کرم های ضد آفتاب رنگی از پوست افراد در مقابل اشعه های آبی رنگی که از مانیتور کامپیوتر نیز ساطع می شود محافظت می کنند.

بیشتر بخوانید: در هنگام خرید ضد آفتاب به چه نکاتی باید توجه شود؟

یکی دیگر از پارامترهای مهمی که هنگام انتخاب کرم ضد آفتاب وجود دارد این است باید در هنگام خرید به میزان محافظت و SPF موجود در این کرم ها در برابر نور آفتاب دقت کنید. عددهایی که بر روی تیوپ محصولات درج می شود معمولا بیانگر میزان فیلتر کنندگی ضد آفتاب در مقابل اشعه UVB می باشد. معمولا متخصصان پوست توصیه می کنند که ضد آفتاب هایی را انتخاب کنید که SPF آن ها بالاتر از 30 باشد.

نکته قابل توجه دیگری که در زمان انتخاب ضد آفتاب وجود دارد این است که محصولی را انتخاب کنید که بیشترین همخوانی را با پوست شما داشته باشد.

از کدام ضد آفتاب استفاده کنیم؟

مطمئنا این سوال ذهن بیشتر افراد را به خود جلب خواهد کرد. از کدام ضد آفتاب استفاده کنیم رنگی یا بی رنگ؟ در حقیقت کرم های ضد آفتاب رنگی با ضد آفتاب های بی رنگ شباهت های زیادی با یکدیگر دارند. اما ضد آفتاب های رنگی همانطور که در ابتدا اشاره کردیم حاوی رنگدانه هایی است که باعث یکدست شدن سطح پوست افراد می شود.

رنگ دانه های موجود در ضد آفتاب های رنگی از لحاظ کیفیت آرایشی ساختار ظریفتری نسبت به ضد آفتاب های بی رنگ دارند. این نوع ضد آفتاب ها قادر هستند که تغییرات رنگ پوست و آسیب ها و لکه هایی که ناشی از آفتاب سوختگی هستند را بپوشانند. کرم های ضد آفتاب رنگی را معمولا در دسته بی بی کرم و سی سی کرم ها یا همان چند منظوره می باشند.

بر اساس پژوهش های انجام گرفته در ژورنال آکادمی پوست آمریکا بیانگر این است که کرم ضد آفتاب معدنی رنگی به عنوان بهترین خط دفاعی در برابر نورهای مرئی که باعث هیپرپیگمانتاسیون و بسیاری از بیماری های پوستی دیگر می شود عمل می کند. علت این ویژگی نیز وجود فیلترهای معدنی مانند دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی می باشد. در کرمهای ضد آفتابی که به شکل بی رنگ عرضه می شوند این ذرات را به صورت نانو استفاده می کنند تا به این شکل ظاهر سفید و گچی پوست را به میزان زیادی کاهش دهند.

این مسئله به معنای عدم محافظت ذرات موجود در ضد آفتاب های بی رنگ در برابر نورهای مرئی می باشد. پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که یک ضد آفتاب زمانی می تواند در برابر نورهای مرئی از پوست شما حفاظت کند که بر روی پوست شما مشاهده شود. برای ایجاد لایه های محافظتی معمولا از اکسیدهای آهن به عنوان مواد رنگ دهنده به کرم های ضد آفتاب رنگی استفاده می کنند. این مواد وارد لایه محافظتی می شوند تا به این شکل بتوانند مقاومت بیشتری را در برابر اشعه ایجاد کنند.

در هنگام پاسخ به این پرسش افراد که می پرسند ضد آفتاب رنگی بهتر است یا ضد آفتاب بی رنگ باید به این موضوع توجه داشته باشید که آیا فرد از لکه های هیپرپیگمانتاسیون برخوردار است یا خیر.

آیا مصرف کرم ضد آفتاب رنگی برای پوست مضر است؟

با توجه به اینکه در ابتدا اشاره کردیم که ضد آفتاب ها چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند حال قصد داریم این سوال را مطرح کنیم آیا ضد آفتاب رنگی به پوست آسیب می رساند. رنگدانه های ضد آفتاب رنگی را از ترکیب مقداری قرمز، سیاه و زرد به همراه تیتانیوم ایجاد می کنند. همین امر باعث می شود که ضد آفتاب رنگی با پوست های مختلفی مطابقت داشته باشد.

تاکنون به غیر از موضوع آلرژی هیچ مسئله دیگری وجود نداشته است که ثابت کند ضد آفتاب رنگی برای پوست ضرر دارد. در برخی موارد ممکن است ضد آفتاب های رنگی به بهبود برخی از بیماری های پوستی نیز کمک کنند. این نوع از ضد آفتاب ها قادر هستند که منافذ پوست را مسدود کنند. به همین دلیل می توانند برای افرادی را که مستعد بیماری مانند ملاسما هستند مفید باشند. ضد آفتاب رنگی پوست را در برابر عامل تشدید کننده بیماری های پوستی یعنی اشعه های مرئی، مقاومت بالایی دارد.

 

خرید ضد آفتاب

 

این نوع از کرم های ضد آفتاب می توانند پوست افراد را صاف و یکنواخت نشان دهند در عین حال از پوست آن ها در برابر نور خورشید نیز محافظت نمایند.

آیا می توانیم از ضد آفتاب رنگی به جای کرم پودر استفاده کنیم؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم ضد آفتاب رنگی در مقایسه با ضد آفتاب بی رنگ از مزیت هایی برخوردار است. استفاده از این نوع ضد آفتاب ها باعث می شود که از پیری زودرس پوست جلوگیری شود. قرار گرفتن در معرض نور آفتاب هر چند به صورت کوتاه مدت باعث ایجاد استرس اکسیداتیو بر روی پوست می گردد که همین امر موجب چین و چروک و ایجاد لکه های تیره و سایر علائم پیری زودرس می گردد.

با توجه به این موضوع استفاده از ضد آفتاب هایی که حاوی اکسید آهن هستند به صورت روزانه موجب می شود که از بروز علائم پیری زودرس جلوگیری کند.

در حقیقت افراد می توانند از ضد آفتاب های رنگی به جای کرم پودرهای معمولی استفاده کنند. این امر باعث می شود فرد از فواید ضد آفتاب و کرم پودر به شکل یک جا بهره مند شود. اما توجه داشته باشید که عکس این قضیه صادق نیست یعنی کرم پودرهای دارای spf قادر نیستند که جایگزین ضد آفتاب باشند. spf موجود در این محصولات به اندازه کافی در مقابل آفتاب مقاومت ندارد.

مطالب مرتبط:

خرید ضد چروک و هر آنچه باید بدانید

خرید مکمل غذایی و فواید آن

خرید مرطوب کننده و فواید آن