تفاوت کرم مرطوب کننده و آبرسان در چیست؟

در رژیم ها و برنامه های مراقبتی پوستی باید تفاوت آبرسان با مرطوب کننده پوست به طور کامل مشخص گردد. اگرچه هر دوی این محصولات آرایشی و بهداشتی در ظاهر عملکرد مشابهی دارند، اما در برنامه های مراقبت از پوست، از تاثیرات متفاوتی برخوردار هستند. محصولات حاوی مواد آبرسان و مرطوب کننده می توانند تا درصد بسیار بالایی کم آبی یا خشکی را برطرف نمایند. چرا که آبرسانی برای پوست هایی که از خشکی و کم آبی رنج می برند امری بسیار مهم و ضروری است.

از سوی دیگر همه ما خواهان پوستی شفاف و درخشان هستیم، به همین خاطر رژیم های مراقبت از پوست در برنامه روزانه خود می گنجانیم؛ اما برای رسیدن به این هدف باید از کدامیک از محصولات مراقبت از پوست استفاده کنیم؟ آیا آبرسان و مرطوب کننده پوست با هدف درخشان نمودن، سلامت و جوان سازی پوست استفاده می شود؟

اما مهمترین کار این است که قبل از استفاده آبرسان و مرطوب کننده بهتر است شرایط پوستی خود را بررسی کنید. بنابراین، قبل از اینکه تصور کنید پوست شما خشک است یا به آبرسانی احتیاج دارد، بهتر است پوست خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که از محصولات مناسب و مواد تشکیل دهنده سازگار با پوست خود استفاده می کنید.

 

مقایسه مرطوب کننده با آبرسان پوست

آبرسانی یا هیدراته کردن پوست چیست؟

آبرسانی به پوست یکی از ضروری ترین اصول حفظ سلامت و شادابی پوست است که با تامین آب، توانایی سلول های پوستی را برای جذب رطوبت، مواد مغذی بهبود می بخشد. در نتیجه آبرسانی باعث جوانی، شادابی شده و از کم آبی پوست جلوگیری می کند. چرا که کم آبی می تواند رنگ پوست را کدر نماید یا منجر به چین و چروک و پیری پوست گردد.

چندین عامل مهم همچون رژیم غذایی نامتعادل، خواب ناکافی، عوامل استرس زای محیطی و استفاده از محصولات آرایشی غیر استاندارد در بروز کم آبی و خشکی  پوست نقش موثری دارند. محصولات حاوی عناصر آبرسان می تواند تاثیرات این عوامل مخرب را کاهش دهد و  کم آبی سلول های پوستی را درمان کنند.

همیشه پوست های خشک دچار کم آبی نمی شوند، بلکه پوست های چرب نیز ممکن است در برخی از اوقات دچار کم آبی شوند. در چنین مواقعی خرید آبرسان پوست به  کمک می آید تا از طریق اسید هیالورونیک فرایند جذب آب توسط سلول ها را بهبود بخشند.

 

استفاده از کرم آبرسان

مرطوب کننده پوست چیست؟

مرطوب کننده پوست، یکی از محصولات آرایشی و بهداشتی است که با جذب آب از محیط، رطوبت پوست را افزایش می دهد. این محصول آب را از لایه‌های عمیق‌تر پوست به نام درم می‌گیرد و آن را به بیرونی‌ترین و سطحی ترین لایه پوست به نام اپیدرم می‌رساند.

پوست خشک نوعی عارضه اپیدرمی است که در آن سلول های لایه سطحی پوست به مقدار کافی توانایی تولید چربی را ندارد. بنابراین رطوبت و آب از طریق سلول های لایه اپیدرمی پوست با سرعت و حجم بیشتری تبخیر می شود. استفاده از محصولات حاوی عناصر مرطوب کننده پوست مانع از دست دادن آب توسط سلول های پوستی شده و در عین حال عملکرد پوست را تقویت می کند.

افرادی که پوست خشک دارند می توانند با استفاده از محصولات و کرم های مرطوب کننده پوست خود را مرطوب نمایند. این محصولات حاوی موادی شامل گلیسیرین یا سرامیدها هستند که به نرمی و لطافت پوست کمک می کنند. علاوه بر این، محصولات مرطوب کننده معمولا از مواد غلیظ تر از محصولات آبرسان هستند که لایه های ضخیم تری بر روی سطح پوست ایجاد می کنند.

تفاوت آبرسان با مرطوب کننده پوست چیست؟

برای اینکه به طور دقیق با عملکرد محصولات رطوبت رسان و آبرسان آشنا شویم؛ بهتر است تفاوت آبرسانی با مرطوب کنندگی را بدانیم. محصولات مراقبت از پوست آبرسان حاوی محصولاتی هستند که سلول های پوست را هیدراته کرده و در نهایت دخیره آب سلول های پوستی را افزایش می دهد. اما محصولات مرطوب کننده پوست با غنی سازی و تقویت سلول های پوستی مانع از دست دادن آب توسط پوست می شود.

به عبارت ساده تر محصولات آبرسان به تامین رطوبت پوست کمک می کند؛ در حالی که مرطوب کننده ها به حفظ رطوبت به دست آمده پوست کمک می نمایند. محصولات آبرسان بیشتر حاوی آب هستند به همین خاطر وزن کمی دارند و سبک هستند. اما محصولات مرطوب کننده پوست حاوی ترکیبات غلیظ تر هستند که لایه های ضخیم تری بر روی پوست ایجاد می کند و سنگین تر از آب رسان ها هستند.

از سوی دیگر محصولات آبرسان با وزن سبکی که دارند به عمق پوست رفته و کار خود را شروع می کنند در حالی که محصولات مرطوب کننده بر روی لایه سطحی پوست شناور می مانند و تنها مانع خروج  آب و رطوبت موجود در بین سلول های پوستی می شوند.

همچنین در برنامه های مراقبت از پوست خرید آبرسان پوست بیشتر برای جبران و درمان کم آبی انواع پوست ها استفاده می شود، در حالی که افراد دارای پوست خشک باید طبق برنامه روتین مراقبت از پوست خود کرم های مرطوب کننده را مصرف نمایند. محصولات آبرسان باعث نرمی و درخشندگی پوست می شوند، اما مرطوب کننده ها تنها می توانند پوست را نرم کنند.

جهت خرید انواع مرطوب کننده و آبرسان کلیک کنید

ترکیبات آبرسان

برای هیدراته کردن پوست به محصولاتی نیاز دارید که عوارض رژیم غذایی نامتعادل، استرس های محیطی و برنامه خواب نامناسب و… را جبران کند. پوست دهیدراته کدر، سفت، پوسته پوسته و حتی حساس به نظر می رسد و منجر به چین و چروک و پیری زودرس پوست نیز خواهد شد. بنابراین شما باید مخلوطی از ترکیبات روغنی موسوم به آبرسان را استفاده کنید.

در ترکیب این محصولات مراقبت از پوست عمدتا از موادی همچون آلوئه ورا، عسل، ژلاتین، اوره، سوربیتول، پانتنول، گلیسرین و اسیدهای دوستدار پوست مانند اسید هیالورونیک، اسید لاکتیک، اسید سیتریک استفاده می شود. در ترکیب کرم ها و محصولات آبرسان هرگز از  الکل استفاده نمی شود؛ چرا که الکل پوست را خشک و کدر می کند.

ترکیبات مرطوب کننده پوست

خشکی پوست زمانی رخ می دهد که پوست شما توانایی تولید مقدار مناسبی چربی را نداشته باشد و در عین حال مستعد از دست دادن آب از طریق اپیدرم در اثر تبخیر باشد. این کمبود چربی و آب باعث می‌شود سلول های پوستی به طور مناسب تغذیه نشوند. در نتیجه پوست شروع به پوسته پوسته شدن، خارش، سفت و حتی کدر می کند.

بهترین راه برای مبارزه با خشکی پوست استفاده از محصولاتی است که رطوبت مورد نیاز پوست را تامین کرده و مانع تبخیر آب می شوند. استفاده از ترکیباتی همچون گلیسیرین یا سرامیدها در داخل کرم های مرطوب کننده مقدار مناسبی از رطوبت را برای پوست فراهم می کند. همچنین استفاده از عناصری همچون بتا گلوکان، روغن جوجوبا و سرامیدها باعث تقویت سد محافظ پوست شده و موجب تسکین پوست خشک و تحریک شده می شود.

 

خرید مرطوب کننده

 

چگونه بفهمیم پوست به مرطوب کننده یا آبرسانی نیاز دارد؟

مطالعاتی که در سال 2015 بر روی افراد مختلف انجام شد، نشان داد که مصرف روزانه آب و نوشیدنی ها چگونه بر پوست افراد تأثیر می گذارد. طبق این تحقیقات پوستی افرادی که آب بیشتری مصرف می‌کنند نسبت به  افرادی که آب کمتری مصرف می‌کنند، از پوستی سالم و شاداب برخوردار هستند.

با این حال بسیاری از عوامل مخرب محیطی و فیزیولوژیکی وجود دارد که سلامت پوست شما را به خطر می اندازد. لذا استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی ترکیبات آبرسان و مرطوب کننده پوست می تواند سلامت و شادابی پوست را حفظ کند. امروزه محصولات مختلفی در بازار وجود دارند که حاوی ترکیبات انسدادی و نرم‌کننده و مواد مرطوب‌کننده هستند که به طور همزمان فرایند مرطوب کردن و آبرسانی را انجام می دهند.

فرم یک محصول و مرطوب کننده پوست همچون  ژل، روغن، کرم و… بر عملکرد محصول تأثیر نمی گذارد بلکه این فرم فقط بر تجربه استفاده از مواد تشکیل دهنده تأثیر می گذارد. از سوی دیگر گاهی اوقات پوست شما فقط با یک مرطوب کننده یا آبرسان بهتر عمل می کند و استفاه از هر دو این عناصر ضروری نیست.

·        بنابراین، اگر پوست خشکی دارید، از یک مرطوب کننده ضخیم تر استفاده کنید:

اگر پوست شما به طور طبیعی در تمام طول سال خشک است و تمایل به پوسته پوسته شدن دارد، به احتمال زیاد، کم آبی ناشی از آب و هوا باعث خشکی پوست شما نمی شود؛ بلکه پوست شما به سختی رطوبت را حفظ می کند.

برای این کار، باید از یک مرطوب کننده پوست استفاده کنید تا یک سد محافظتی بر روی سطح پوست ایجاد کنید تا خروج رطوبت را مسدود کند. یک مرطوب‌کننده غلیظ و نرم‌کننده مانع خروج آب از پوست شما میشود که با فرمول مناسب، مواد مغذی و تغذیه‌ای را در اختیار سلول های پوست قرار می دهد.

·        اگر پوست کم آبی دارید، از یک سرم آبرسان استفاده کنید

اگر پوست شما با اینکه چرب است اما باز کم آب می باشد، باید به طور فعال آب را به لایه های مختلف پوست اضافه کنید. در این حالت به دنبال خرید آبرسان پوست با اسید هیالورونیک باشید که 1000 برابر وزن خود آب را حفظ می کند ودوز سالمی از آبرسانی را به پوست اضافه می کند. همچنین بهتر است کرم آب رسان را در شب و قبل از اینکه به رختخواب بروید استفاده کنید و یا به محض اینکه از حمام خارج شدید آن را مصرف نمایید.

با این حال یک متخصص پوست می تواند به افراد بگوید که آیا پوست آنها به رطوبت، هیدراتاسیون یا هر دو نیاز دارد. این متخصصان همچنین می توانند برای محصولات خاصی که این نیازها را برطرف می کنند، پیشنهادات مناسبی ارائه دهند.

عناصر حیاتی در ترکیب محصولات آبرسان و مرطوب کننده پوست

هنگامی که مردم آب بیشتری مصرف می کنند، فرایند هیدراتاسیون در بیرونی ترین لایه پوست افزایش می یابد. بسیاری از محصولاتی که به عنوان مرطوب کننده برچسب گذاری شده اند، علاوه بر خاصیت نرم کنندگی ، حاوی مواد آبرسان هستند. هر یک از انواع مواد دارای مزایای متفاوتی هستند، بنابراین بسیاری از محصولات مراقبت از پوست دارای چند جز اصلی هستند.

مرطوب کننده ها:

این عناصر بیشتر برای پوست های خشن، ضخیم، پوسته پوسته یا خیلی خشک استفاده می شود.

نرم کننده ها:

این عناصر بیشتر برای تسکین پوست های خشن ، خشک و مراقبت های معمول از پوست مورد استفاده قرار می گیرد. عناصر و ترکیبات نرم کننده همچون اسیدهای چرب و الکل های چرب عملکرد سد پوست را تقویت می کنند و باعث بهبود ظاهر و بافت پوست می شوند.

انسداد کننده ها:

برای پوست بسیار خشک و جلوگیری از درماتیت آتوپیک، که یک بیماری مزمن قرمز و خارش پوست است.انسداد کننده ها غالبا روغن ها و لیپیدهایی هستند که لایه ای روی پوست تشکیل می دهند تا از هدر رفتن آب جلوگیری کنند. به عنوان مثال می توان از این ترکیبات به موم زنبور عسل، روغن معدنی و لانولین اشاره کرد.

 

جوان‌کننده‌های پروتئینی:

این پروتئین‌ها ترکیبات و عناصر ضروری هستند که سلول های پوستی را جوان‌سازی کرده و آنها را شاداب و با طراوت می نمایند.

انتخاب محصولات مراقبت از پوست مناسب

در اکثر اوقات افراد نمی دانند که به محصولات حاوی ترکیبات آبرسان نیاز دارند یا بهتر است از یک مرطوب کننده استفاده نمایند. علاوه بر این افراد بسیار کمی با ترکیبات و مواد درج شده بر روی برچسب محصولات مراقبت از پوست آشنا هستند. به همین خاطر بهتر است در هنگام خرید محصولات آرایشی و بهداشتی به چند پارامتر اساسی توجه نمایند.

·         نوع پوست

آبرسانی برای افرادی که  پوست آنها دچار کم آبی است مناسب بوده و آب مورد نیاز را تامین می کند، در حالی که مرطوب کننده ها برای افرادی از خشکی پوست رنج می برند مناسب است.

·        عملکرد

آبرسان در حقیقت رطوبت و آب مورد نیاز پوست را تامین می کند، در حالی که مرطوب کننده ها رطوبت را حفظ کند. علاوه بر این، کرم های آبرسان نازک هستند و در عمق پوست فرو می روند، اما کرم های مرطوب کننده غلیظ هستند که بر روی سطح پوست می مانند.

 

مرطوب کننده صورت

·        قیمت و برند

در هنگام خرید محصولات آرایشی و بهداشتی باید به قیمت مصرف کننده آن توجه نماید تا از محصولات با کیفیت و قیمت مناسب استفاده کنید. در هنگام خرید کرم ها و لوسیون های آب رسان و مرطوب کننده بهتر است از برندهای معتبر و نام آشنا بهره مند شوید.

اقدامات مناسب و کارامد برای حفظ سلامت پوست

عمدتا افراد مختلف اقدامات متعددی را برای حفظ رطوبت و سلامت پوست خود انجام می دهند؛ به همین خاطر از محصولات آرایشی و بهداشتی متنوعی استفاده می کنند. اما با انجام برخی کارهای ساده می توان سلامت پوست را به میزان بسیار زیادی افزایش داد.

  1. قبل از بیرون رفتن از کرم ضد آفتاب استفاده کنید؛ چرا که این کار از آسیب دیدن پوست در برابر نور آفتاب جلوگیری می کند.
  2. سیگار نکشید؛ چرا که سیگار کشیدن ممکن است روند پیری را تسریع کند.
  3. استفاده اسکراب های خشن می توانند پوست را تحریک کرده و باعث قرمزی و جوش شود.
  4. صورت را به آرامی تمیز کنید به طوری که صورت را با آب ولرم خیس کنید، سپس با استفاده از حرکات دایره ای ملایم، با نوک انگشتان، یک پاک کننده ملایم را بمالید. پاک کننده را بشویید و پوست را با یک پارچه تمیز خشک کنید.
  5. پس از بلند شدن، قبل از رفتن به رختخواب و بعد از تعریق صورت خود را بشویید چرا که این کار به حذف باکتری ها، کثیفی ها و آلاینده ها کمک می کند.
  6. از آنجایی که استرس می‌تواند باعث تشدید بسیاری از بیماری‌های پوستی شود، استفاده از تکنیک‌های کاهش استرس می‌تواند به سلامت پوست شما کمک کند.
  7. به جای دوش گرفتن با آب داغ بهتر است از آب گرم استفاده کنید.
  8. زمان حمام یا دوش گرفتن را به 5 دقیقه محدود کنید.
  9. از یک پاک کننده ملایم و بدون عطر استفاده کنید
  10. اگر پوست خشکی دارید بلافاصله پس از شستشو از مرطوب کننده استفاده کنید.
  11. سعی کنید آب زیاد بنوشید .
  12. غذاهای غنی از آب مانند هندوانه، توت فرنگی و خیار را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.
  13. اگر پوست چرب دارید، آبرسان ها و مرطوب کننده های مبتنی بر آب را امتحان کنید.
  14. اگر نیاز است از ترکیب همزمان آب رسان و مرطوب کننده پوست استفاده نمایید، بهتر است اول آب رسان را بر روی پوست بکشید سپس از مرطوب کننده استفاده کنید.

نتیجه

در برابر آلودگی های محیطی و تنش های استرس زا ممکن است پوست، کدر و بی نشاط شود، اما برای ترمیم این آسیب و بازگرداندن درخشش پوست، به مراقبت خاصی نیاز داریم. بسیاری از محصولات مراقبت از پوست به ما در انجام این کار کمک می کنند. استفاده از آبرسان و مرطوب کننده به ما کمک می کند تا  پوست آسیب دیده خود را ترمیم کرده و آن را سالم نگه داریم.

هیدراتاسیون و رطوبت دو نیاز متمایز مراقبت از پوست هستند که ترکیبات آبرسان موجود در محصولات مراقبت از پوست، آب را به بیرونی ترین لایه پوست جذب می کنند، در حالی که مواد مرطوب کننده پوست را چرب می کنند تا از خروج آب جلوگیری کنند.

کم آبی پوست خشکی پوست یک مشکل بسیار رایج است که عموما در فصل زمستان رخ می دهد. کم آبی را می توان با محصولات آبرسان درمان کرد و مرطوب کننده راه حلی برای خلاص شدن از شر پوست خشک و زبر هستند. بنابراین ممکن است افراد به یک روتین مراقبت از پوست برای هیدراتاسیون یا مرطوب کردن آن نیاز داشته باشند.

 

مطالب مرتبط:

ضد آفتاب رنگی مناسب تر است یا بی رنگ؟

هنگام خرید ضد آفتاب چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

همیوپاتی چیست؟

 

 

سوالات متداول

آبرسان پوست چیست؟

محصولات آبرسان آب مورد نیاز را براب سلول های مختلف پوستی تامین می کنند؛ چرا که با از دست دادن آب، پوست ممکن است دچار کم آب شود و آسیب جدی ببیند. این وضعیت را می توان با استفاده از محصولات آبرسان ساخته شده با اسید هیالورونیک درمان کرد. این محصولات سبک هستند و می توانند به راحتی داخل پوست نفوذ نمایند و با تامین آب مورد نیاز پوست را ترمیم کنند.

مرطوب کننده پوست چیست؟

محصولات مرطوب کننده پوست رطوبت را در پوست قفل می کنند تا از از دست دادن آب جلوگیری کنند تا از بروز خشکی پوست جلوگیری کنند. مرطوب کننده ها با ماندن بر روی سطح پوست خشکی آن را بهبود می بخشند. این محصول غلیظ است و می تواند از خروج آب جلوگیری نموده و آن را صاف و نرم می کند. این محصولات میزان از دست دادن آب را کاهش داده و در نتیجه پوست را درخشان و جوان می کنند.

تفاوت اصلی آبرسان و مرطوب کننده چیست؟

تفاوت اصلی بین هیدرات و مرطوب کننده این است که آبرسانی به پوست رطوبت می دهد در حالی که مرطوب کردن به پوست کمک می کند رطوبت را حفظ کند. علاوه بر این، آبرسانی برای افرادی که پوست کم آب دارند لازم است، در حالی که مرطوب کردن برای افرادی که پوست خشک دارند ضروری است.

بعد از آبرسان مرطوب کننده بزنیم؟

بله شما می توانید بعد از اینکه از کرم ها و محصولات آبرسان استفاده نمودید از یک مرطوب کننده مناسب و سازگار با پوست خود بهره مند شوید.

آیا می توان از ترتیب آبرسان و مرطوب کننده استفاده کرد؟

بله در برخی موارد شما می توانید از آبرسان و مرطوب کننده استفاده کنید. در همین راستا شما می توانید از محصولی استقاده کنید که به طور همزمان دارای ترکیب آبرسان و مرطوب کننده است . یا در ابتدای امر از آبرسان استفاده کنید و در ادامه روتین و برنامه روزانه خود از کرم مرطوب کننده بهره مند شوید.

چند مورد از مرطوب کننده های پوست را معرفی کنید؟

کرم مرطوب کننده سی گل، کرم مرطوب کننده و آبرسان کامان، کرم آبرسان و مرطوب کننده سوپکس، کرم مرطوب کننده هیدرودرم، کرم مرطوب کننده بالای ۴۰ سال سینره، کرم مرطوب کننده دست و صورت آردن، کرم مرطوب کننده دکترژیلا ، کرم دست و صورت جوجوبا مای جزو محصولات با کیفیتی هستند که مورد استقبال عموم مردم نیز قرار گرفته اند.